Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiezen van Gitzo statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kiezen van Gitzo statief

    Hallo,

    Ik wil graag een Gitzo statief kopen maar twijfel nog over welk model. Ik wil mijn statief voornamelijk voor macrofotografie gebruiken, daarom heb ik gekozen voor een statief zonder middenkolom zodat ik laag bij de grond kan werken. Anderzijds wil ik mijn statief ook gebruiken voor landschapsfotografie: ik wil binnen de komende 3 jaar naar IJsland (fotoreis).

    De 3 modellen waartussen ik twijfel zijn:
    - GT3532L (max hoogte 129,5 cm)
    - GT3532LS (max hoogte 149,5 cm)
    - GT3542LS (max hoogte 146,5 cm)

    Mijn grootste twijfel is de grootte van het statief. Ik ben zelf maar 1,57 meter groot. Als ik de GT3532L combineer met het balhoofd RRS BH-55 LR (reeds gekocht) komt mijn camera op ooghoogte wanneer deze op max hoogte staat. Bij de andere 2 modellen zou mijn opstelling groter zijn dan ikzelf maar dan kan ik bv de laatste sectie niet volledig uitschuiven, of is dit geen goede oplossing?
    Ook twijfel ik over het aantal secties: Ik heb al gelezen dat een statief met 4 secties handig kan zijn bij oneffen landschap (1/2 benen langer of korter maken dan de andere) maar een statief met 4 secties zou ook minder stabiel. Of is dit te verwaarlozen bij Gitzo statieven?

    Mijn 2 vragen zijn dus:
    - koop ik een statief dat in combinatie met balhoofd net groot genoeg is of groter dan mezelf?
    - 3 of 4 secties?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Kiezen van Gitzo statief

    Op beide vragen krijg je het antwoord: Wat jij prettig vindt

    m.a.w. ga naar de shop waar ze de GT's hebben en test ze af

    Comment


    • #3
      Re: Kiezen van Gitzo statief

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Op beide vragen krijg je het antwoord: Wat jij prettig vindt

      m.a.w. ga naar de shop waar ze de GT's hebben en test ze af
      Hier sluit ik mij bij aan.

      Mijn statief met kop komt in volledig uitgeschoven stand ook hoger uit dan ooghoogte . In sommige omstandigheden is dit wel leuk omdat ik zelf niet zo groot ben (1,62 m) en dan toch vanuit een hoger standpunt kan werken zonder middenkolom. Voor sommige landschapsfoto's is dit wel een plus. Scherpstellen gebeurt dan wel via het live-view scherm. Anderzijds is het wel telkens wat passen en meten om het statief zo uit te schuiven dat het fotoapparaat op ooghoogte komt (opgelost door een lijntje aan te brengen).
      Geniet van foto's maken

      Comment


      • #4
        Re: Kiezen van Gitzo statief

        Je hebt de juiste lengte wanneer je zonder uitgeschoven middenkolom de zoeker op ooghoogte zit.
        Als je klein bent heb je veel keus.

        Comment


        • #5
          Re: Kiezen van Gitzo statief

          Als je je statief eens met 1 been in een put of slootkant moet plaatsen is het wel handig dat die poot dan tov dan andere nog een eind kan uitschuiven. Ik zou dus zeker een stuk groter nemen dan je eigen ooghoogte.

          Eric

          Comment


          • #6
            Re: Kiezen van Gitzo statief

            Ik ben 1,53 meter en heb een statief met 3 secties in de poten. Mijn statief (plus balhoofd) is stukken hoger dan ik groot ben, maar dat vind ik geen probleem. Meestal heb ik mijn statiefpoten dus niet helemaal uitgeschoven (ik heb draaisluitingen en kan de poten in elke hoogte vastzetten), maar ik let wel op dat het balhoofd horizontaal staat. Op ongelijk terrein staan de poten nooit op dezelfde hoogte! Soms is het handig om het statief hoger te hebben dan ooghoogte en dan stel ik met mijn scherpje scherp. Mijn statief heeft een middenkolom met haak waaraan ik mijn rugzak kan hangen, dat is ideaal met wind. De middenkolom kan ik horizontaal zetten voor makrofotografie. Ik heb de camera dan bijna op de grond liggen, slechts iets hoger dan mijn bonenzak. Zo hoef ik die laatste niet mee te zeulen wanneer ik op pad ga. De meeste balhoofden passen op andere merken statieven, soms vind je bij andere merken de ideale combinatie. Dit is mijn 3e statief en mijn 2e balhoofd, het was zoeken naar de ideale combinatie, maar hier ben ik erg tevreden mee.

            Comment

            Working...
            X