Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid ;)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid ;)

    Ik zou het mes van mijn grasmaaier er willen afhalen - is dat gewone schroefdraad ? ( dus naar links draaien om los te maken )
    Toestel is een Honda HRD536 HX

    Ik zie ook nergens iets om het mes te blokkeren ? Gewoon een stuk hout tussen plaatsen ? ( ndat ik de bougie losgekoppeld heb )

    Misschien een domme vraag, maar het is de eerste keer dat ik dit doe.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

    Bij de grasmachines waar ik ooit het mes al afgehaald heb zat er altijd gewone rechtse schroefdraad op de bevestigingsbout.
    Ik gebruik daarvoor een slagmoersleutel op perslucht, dan kan je het mes gewoon met de hand tegenhouden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

      Is idd gewone schroefdraad en met dikke handschoenen kan je het mes zo in de hand nemen.
      Bij een benzinemaaier draai je best de boegie er uit dan kan em nooit terugslag geven en bij een elektrische maaier kan je echt wel het stopkontact uittrekken.
      Veiligheid is wat je zeker in acht moet nemen want een vriend van me is 8 vingers kwijt omdat em een maaier oppakte die aansloeg (echt gebeurt)

      Comment


      • #4
        Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

        Inderdaad gewone schroefdraad, gebruik bij hermontage een druppel NutLock, zo voorkom je dat de bout los kan trillen, en kan je deze later toch nog gemakkelijk los maken.

        Comment


        • #5
          Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

          Bedankt voor de toelichtingen.
          Honda heeft wel zo iets als een ROTOSTOP, maar als ik hem omdraai om te reinigen bv. trek ik toch nog voor de zekerheid de bougie uit.
          En ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje.

          Ik heb ook een (electrische) bosmaaier van Ryobi, en als ik het me goed herinner, is moet je die maaischijf er toch "tegendraads" opvijzen....
          (ik ook al weer enige tijd geleden dat ik die er af heb gehaald... )
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Bedankt voor de toelichtingen.
            Honda heeft wel zo iets als een ROTOSTOP, maar als ik hem omdraai om te reinigen bv. trek ik toch nog voor de zekerheid de bougie uit.
            En ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje.

            Ik heb ook een (electrische) bosmaaier van Ryobi, en als ik het me goed herinner, is moet je die maaischijf er toch "tegendraads" opvijzen....
            (ik ook al weer enige tijd geleden dat ik die er af heb gehaald... )
            Veiligheid voor alles.

            De montage met rechtse of linkse draad heeft te maken met de draairichting van de machine Alfa.
            Als je een Honda grasmaaier van langs boven bekijkt, draait deze rechts, wat wil zeggen, als je de bout zou tegen houden,
            dat deze zichzelf zou aandraaien, bij linksdraaiende machines wordt dan dus linkse draad gebruikt.
            Bij de meeste grasmaaiers zitten ook nog eens twee pennen die tegengaan, dat het mes bij blokage zichzelf zou kunnen aandraaien waardoor de bout zou kunnen breken of te hard wordt aangedraaid.
            Aandraaien met een slagmoersleutel zoals Bart zegt is eigenlijk geen goed idee, is gemakkelijk, maar je weet niet wat je aan het doen bent.
            Last edited by Guest42; 21 mei 2014, 08:03.

            Comment


            • #7
              Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

              Als je eens de handleiding googeld zul je zien dat je de schroeven wel moet aandraaien met een moment sleutel daar anders de kans bestaat dat ze kunnen afbreken.

              Comment


              • #8
                Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                bij een elektrische maaier kan je echt wel het stopkontact uittrekken.
                Als ik aan mijn grasmaaier werk, trek ik de stekker uit. Het stopcontact laat ik gewoon in de muur zitten.

                Comment


                • #9
                  Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Veiligheid voor alles.

                  De montage met rechtse of linkse draad heeft te maken met de draairichting van de machine Alfa.
                  Als je een Honda grasmaaier van langs boven bekijkt, draait deze rechts, wat wil zeggen, als je de bout zou tegen houden,
                  dat deze zichzelf zou aandraaien, bij linksdraaiende machines wordt dan dus linkse draad gebruikt.
                  Bij de meeste grasmaaiers zitten ook nog eens twee pennen die tegengaan, dat het mes bij blokage zichzelf zou kunnen aandraaien waardoor de bout zou kunnen breken of te hard wordt aangedraaid.
                  Aandraaien met een slagmoersleutel zoals Bart zegt is eigenlijk geen goed idee, is gemakkelijk, maar je weet niet wat je aan het doen bent.
                  Uw redenering klopt wel. maar erg duidelijk is het niet voor zover ik het zie.

                  Alles wat rechts draait heeft linkse draad en omgekeerd.Dat is zo wat basisregel.
                  De machine draait wel rechtsom langs boven, maar vanonder gezien draait die linksom. En daar zit de schroef.
                  Ook bij de trappers van een fiets heeft de rechtse trapper linkse draad en de linkse trapper, rechtse draad.

                  Wou ik even verduidelijken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

                    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    Ook bij de trappers van een fiets heeft de rechtse trapper linkse draad en de linkse trapper, rechtse draad.

                    Wou ik even verduidelijken
                    ¿Qué? Ik denk dat jij achterstevoren op je fiets zit!
                    Hier hebben de pedalen van de fietsen rechts rechtse draad en links linkse. Volgens mij altijd zo geweest.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

                      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                      Uw redenering klopt wel. maar erg duidelijk is het niet voor zover ik het zie.

                      Alles wat rechts draait heeft linkse draad en omgekeerd.Dat is zo wat basisregel.
                      De machine draait wel rechtsom langs boven, maar vanonder gezien draait die linksom. En daar zit de schroef.
                      Ook bij de trappers van een fiets heeft de rechtse trapper linkse draad en de linkse trapper, rechtse draad.

                      Wou ik even verduidelijken
                      Eens goed nadenken over die grasmachine w00ha. Rechtsdraaiend van bovenaf gezien, stel je voor je houdt de bout vast, wat zal er gebeuren?

                      Met je fietstrappers heb je wel gelijk, de rechtse pedaal heeft inderdaad linkse draad, daar heb je dus gelijk in.
                      Last edited by Guest42; 22 mei 2014, 11:51.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        ¿Qué? Ik denk dat jij achterstevoren op je fiets zit!
                        Hier hebben de pedalen van de fietsen rechts rechtse draad en links linkse. Volgens mij altijd zo geweest.
                        Verkeerd Robert, snel naar je fiets, of maak je een denkbeeldige virtuele voorstelling.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Bedankt voor de toelichtingen.
                          Honda heeft wel zo iets als een ROTOSTOP, maar als ik hem omdraai.
                          Een Honda steeds omleggen met de olievulstop naar beneden, nooit met de carburator naar beneden, anders riskeer je dat er via de carterontluchting
                          olie in je luchtfilter loopt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Eens goed nadenken over die grasmachine w00ha. Rechtsdraaiend van bovenaf gezien, stel je voor je houdt de bout vast, wat zal er gebeuren?

                            Met je fietstrappers heb je wel gelijk, de rechtse pedaal heeft inderdaad linkse draad, daar heb je dus gelijk in.
                            Je hebt me niet goed begrepen denk ik.

                            Als de motor vanaf boven rechts draait, dan draait het mes onderaanzicht links of niet?
                            Bij mijn Honda is dat toch zo

                            Als het mes dus linksom draait heeft de schroef rechtse draad.
                            Want als de as linksom draait zal het mes deze schroef vaster trekken door de tegendruk van de massa van het mes.
                            Last edited by w00ha; 22 mei 2014, 15:33.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Verkeerd Robert, snel naar je fiets, of maak je een denkbeeldige virtuele voorstelling.
                              Je gelooft het of niet, maar ik ben wel zeker dat ik geen links-rechts dyslexie heb en bij mijn fiets heeft het rechtse pedaal rechtse draad en links linkse draad. Dan herinner ik mij dat bij mijn fiets ooit het hele middenwerk is vervangen door een fietsenhersteller en ik dacht dat hij iets verkeerd gemonteerd zou kunnen hebben. Bij mijn eega's fiets van hetzelfde merk en type echter ook rechts rechts en links links.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X