Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extender + lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extender + lens

    is ier iemand die me wat raad kan geven ivm het combineren van een Lens met een extender ? voor een nog groter zoombereik te krijgen ?
    op een lens van nikon 55-300mm?

    ik heb er totaal geen idee van wat zoiets doet met de kwaliteit, en of het de moeite is ?
    Nikon D7100 - kitlens 18-140mm - en veel zin om bij te leren!

  • #2
    Re: extender + lens

    Oorspronkelijk geplaatst door Thiriiii4 Bekijk bericht
    is ier iemand die me wat raad kan geven ivm het combineren van een Lens met een extender ? voor een nog groter zoombereik te krijgen ?
    op een lens van nikon 55-300mm?

    ik heb er totaal geen idee van wat zoiets doet met de kwaliteit, en of het de moeite is ?
    met die lens zou ik geen extender erop zetten, dan ga je zo is zo al je autofocus verliezen en kwestie beeldkwaliteit gaat dat helemaal een ramp worden

    Comment


    • #3
      Re: extender + lens

      Nee, dat wordt niks.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: extender + lens

        Een extender vergroot niet alleen je beeld, maar ook de fouten van je lens.
        Afhankelijk wat je met je opname gaat doen, hoeft dat geen probleem te zijn. M.a.w. op welke grootte ga je dit afdrukken/bekijken, ga je nog verder croppen, ... ? Ga je pixelpeepen, dan zal het zeker een probleem zijn.

        Met een 1.4 extender verlies je 1 stop. De 55-300 f4.5-F5.6 wordt dus een 77-420 f6.4-f8.0.
        De AF sensor van de meeste bodies heeft als absolute minimum een diafragma f8 en voldoende licht nodig om nog te kunnen functioneren.
        M.a.w. naar de 420mm toe, of bij minder licht, ga je meer en meer autofocus-problemen krijgen die fotograferen nagenoeg onwerkbaar maken.

        IK gebruik op een airshow echter wel degelijk mijn 1.4 extender in combinatie met mijn Tamron 70-300 f4.0-f5.6 op 420mm.
        Als gevolg van AF problemen, mis ik regelmatig een shot. Het is een kwestie van focus te maken op een plaats met veel contrast, vervolgens te herkadreren. en de focus te houden. Het is ook niet op een seconde gebeurd en je kan ook geen snelle reeks van foto's schieten.
        Als zuiver amateurfotograaf kan ik mij daar nog steeds bij neerleggen. Al valt het zeker ook voor dat ik de extender er af laat en het beeld achteraf crop.

        Daar dien ik zeker ook bij te vermelden dat de Tamron al een wat beter kwaliteit is dan jou Nikor 55-300 en dat ook mijn extender niet van de goedkoopste is. Met jou lens zou ik je afraden om zelfs maar een poging te wagen.
        Last edited by cojon; 28 mei 2014, 21:46. Reden: formulering
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment

        Working...
        X