Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop Elements 12 (mac)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoshop Elements 12 (mac)

    Hallo,

    Een tijdje geleden heb ik Photoshop elements aangekocht via de appstore.
    Nu blijkt dat die versie mijn x-t1 raw's niet kan lezen.
    Is er een manier om de camera-raw te updaten of heb ik een kat in een zak gekocht?

  • #2
    Re: Photoshop Elements 12 (mac)

    Dit is een interessant lijstje: http://helpx.adobe.com/creative-suit...d-cameras.html
    Voor de x-t1 blijkt dat je ACR plugin 8.4 (in mijn Photoshop CS6 aanwezig) nodig hebt (of Lightroom 5.4).


    Indien je dat niet in jouw Photoshop Elements 12 kunt installeren (dat heb ik nog niet kunnen terugvinden, iemand anders misschien?), dan kun je nog altijd naar DNG converteren met de gratis te downloaden DNG converter die ook voor Mac beschikbaar is.
    Probeer alleszins je Photoshop Elements 12 te updaten naar de laatste versie.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Photoshop Elements 12 (mac)

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Dit is een interessant lijstje: http://helpx.adobe.com/creative-suit...d-cameras.html
      Voor de x-t1 blijkt dat je ACR plugin 8.4 (in mijn Photoshop CS6 aanwezig) nodig hebt (of Lightroom 5.4).


      Indien je dat niet in jouw Photoshop Elements 12 kunt installeren (dat heb ik nog niet kunnen terugvinden, iemand anders misschien?), dan kun je nog altijd naar DNG converteren met de gratis te downloaden DNG converter die ook voor Mac beschikbaar is.
      Probeer alleszins je Photoshop Elements 12 te updaten naar de laatste versie.
      DNG converteren is inderdaad een optie... zal eens zoeken hoe ik Elements 12 kan updaten...merci voor de feedback...

      Comment


      • #4
        Re: Photoshop Elements 12 (mac)

        Bij Photoshop is dat Help>Updates..., dus ik vermoed bij PE vergelijkbaar?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Photoshop Elements 12 (mac)

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Bij Photoshop is dat Help>Updates..., dus ik vermoed bij PE vergelijkbaar?
          is idd zo.

          Comment


          • #6
            Re: Photoshop Elements 12 (mac)

            Goed dat je dat even bevestigt!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Photoshop Elements 12 (mac)

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              is idd zo.
              Bij mijn pse11 gkocht via de Mac-store is die optie er niet... Is me ook nooit op andere manier gelukt om de raw converters te updaten... Vind dat een echte adobe/apple fail..

              Comment


              • #8
                Re: Photoshop Elements 12 (mac)

                Typisch Adobe probleem... Tot op een bepaalde hoogte kun je mee, nog volgen dus. Maar als je de allernieuwste camera koopt, en nog met Adobe software van zeg maar één jaar oud bezig bent, tja, dan kan het zijn dat je eraan bent voor de moeite.
                In dat geval heb je twee mogelijkheden:
                1. Je software upgraden (wat dan betekent: een nieuwe versie aankopen, weliswaar tegen een wat lagere prijs, want het is een upgrade van een versie die je legaal bezit; voor PE12 is dat bv €79,9 ipv >€100,-)
                2. Bij dezelfde versie blijven, maar ipv je raw-bestanden onmiddellijk te kunnen openen, omzetten naar DNG, een formaat dat je dan wel kunt openen met een "lagere" versie van de software.

                Voor mij, bezitter van Photoshop CS6 en niet van plan om mee te gaan met het CC-verhaal, is dus de vraag: hoelang nog?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Photoshop Elements 12 (mac)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wibo53 Bekijk bericht
                  Bij mijn pse11 gkocht via de Mac-store is die optie er niet... Is me ook nooit op andere manier gelukt om de raw converters te updaten... Vind dat een echte adobe/apple fail..
                  Volgens mij bij PE12 via macstore ook niet... zal straks nog eens nakijken..
                  Photoshop kan je wel manueel de camera-raw updaten... voor PE blijkbaar niet... het erge aan de zaak is dat PE12 de laatste versie is....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Photoshop Elements 12 (mac)

                    Klopt het dat jij de Photoshop Elements Editor hebt, ipv het 'reguliere' Adobe Photoshop Elements v.12?


                    In dat geval zijn er verschillen tussen de Editor en het gewone pakket, maar of het updaten van de RAW-plugin daarbij behoort, weet ik niet direct. Iemand anders?
                    Als de Editor niet kan geüpdatet worden (je wordt meestal verwittigd als er bij de App Store een update is voor jouw app), dan heb je enkel als alternatief dat je je RAW-files naar DNG transformeert.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Photoshop Elements 12 (mac)

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Klopt het dat jij de Photoshop Elements Editor hebt, ipv het 'reguliere' Adobe Photoshop Elements v.12?


                      In dat geval zijn er verschillen tussen de Editor en het gewone pakket, maar of het updaten van de RAW-plugin daarbij behoort, weet ik niet direct. Iemand anders?
                      Als de Editor niet kan geüpdatet worden (je wordt meestal verwittigd als er bij de App Store een update is voor jouw app), dan heb je enkel als alternatief dat je je RAW-files naar DNG transformeert.
                      Je hebt gelijk...ik zal inderdaad Photoshop Elements Editor hebben (ben nog maar pas een maciaan ...
                      Ik zal inderdaad eerst omzetten naar DNG...
                      Ik heb ook nog C1 Express en Lightroom 5.4 waar ik de RAW eerst kan bewerken en omzetten...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Photoshop Elements 12 (mac)

                        Wat ik je dan zou aanraden, is je Raw-foto's ontwikkelen met Lightroom 5.4, die de bestanden van jouw camera moet kunnen lezen, en pas voor de afwerking naar Photoshop Elements Editor sturen. Als die Editor functies als lagen en laagmaskers heeft, heb je in feite alles wat je nodig hebt.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Photoshop Elements 12 (mac)

                          Dus zo'n elements 12 editor is nog iets anders dan de elements 12, met minder mogelijkheden, maar kost precies evenveel (heb de 12 op de site van Adobe gekocht voor die prijs (of paar euro's meer...)). Vreemd :-)

                          Comment

                          Working...
                          X