Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

    Een goedenavond samen,

    Ik ben al een tijdje uit aan het kijken naar de aankoop van een nieuwe camera, omdat mijn Panasonic Lumix DMC-FZ28 een beetje tekort begint te schieten op bepaalde vlakken. Was al even een overstap aan het plannen, en nu ik waarschijnlijk in het buitenland stage kan lopen, wil ik nu echt de aanschaf doen. Ik heb zelf al wat rondgelezen en gezocht, maar bij deze ook even m'n lijstje:

    Budget
    €600 (nieuw of tweedehands, beiden mogen)

    Wat ik al in m'n bezit heb
    Hiervoor heb ik eens in de kast gesnuffeld, waar ik de oude analoge camera's van m'n ouders heb gevonden. Daarbij zaten een aantal lenzen, en volgens het internet kan ik deze perfect gebruiken op de nieuwe DSLR's (mits benodigde adapters hier en daar). Het gaat om volgende systemen:

    Nikon EM, met
    • Nikon Micro-Nikkor 55mm f2.8 (prime, macro-objectief)


    Pentacon Practica, met
    • Meyer-Optik Görlitz Oreston 1.8/50 (prime, beetje all-purpose?)
    • Pentacon Electric 2.8/29 (wide angle)
    • aus JENA s1:3.5 f=135 (blijkbaar een export-naam voor Carl Zeiss Sonnar 135mm f3.5 lens)
    • King Auto Tele Converter 2X For Pentax
    • Europa 1A 49mm UV-filter
    • 3 verschillende "Maxima" tussenringen

    Foto's zijn hier te vinden.

    Doel:
    Wat ik er vooral mee wil fotograferen, is natuur in al zijn aspecten: macro, maar evengoed landschappen en dergelijke. Ook wat stad, en automotive. Dus eigenlijk wil ik het systeem redelijk all-round gebruiken.

    Filmmodus
    Niet érg belangrijk, maar het zou leuk zijn om er ook wat mee te kunnen filmen. Niks te extreem dus.

    Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
    Nee

    Uit m'n opzoekwerk heb ik kunnen concluderen dat de Nikon-lens nog steeds dezelfde mount heeft als de nieuwe DSLR's van Nikon (F-mount, bajonetsysteem). De lenzen die bij de Pentax zaten, hebben dan weer allemaal de M42-mount (schroefdraad). Deze wordt niet gebruikt in recente camera's, maar daarvoor zijn blijkbaar wel een heleboel adapters te vinden. Men raadt hierbij aan om te gaan voor merken waarbij de Flange Focal Depth overeenkomt of minder is dan die van de M42 (dus Canon EF, Sony A en E-mount, Samsung NX-mount en de Four Thirds Systems): hiervoor is enkel een simpele adapter nodig. Voor Nikon is dan weer een adapter nodig met glaswerk in, anders gaat de oneindige focus verloren.

    Mijn vraag is nu dus wat ik het beste koop om het meeste te halen uit bovenstaande lenzen, gezien ze allemaal nog in heel goede conditie zijn. Ik dacht zelf aan de Nikon D5XXX-lijn, omdat ik dan al één objectief heb dat zonder enige adapters past. Maar misschien is Canon/Sony een betere optie gezien ik dan enkel simpele adapters nodig heb voor de 3 M42-lenzen. Ik ben er nog niet zo heel erg thuis in, vandaar dat ik hier om raad kom vragen.

    Alle tips en opmerkingen worden ten zeerste gewaardeerd!
    www.500px.com/sennevdb________________________________________________

  • #2
    Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

    Uit welk tijdperk komt de nikon lens?
    Op een nikon D5xxx zal je volgens deze tabel al geen meter hebben en in M stand moeten werken.


    Zelf gebruik ik een nex voor mijn oude objectieven, maar dat is natuurlijk geen dslr

    Op basis van de M42 lenzen zou ik dan eerder voor canon/sony gaan. Daar kunnen zowel de nikon als de M42 lenzen op door middel van een adapter zonder glas erin. Op een nikon zal je zowieso kwaliteitsverlies hebben door het extra glas, hoe duur en goed je adapter ook is.

    De meyer en de sonnar zijn heel goede lensjes het feit dat er enkel 'aus jena' op de sonnar staat is door een wettelijk gevolg van de opsplitsing van Duitsland in Oost en West maar de lenzen zijn gewoon identiek.
    Last edited by !Karen; 19 mei 2014, 08:55.
    FLICKR PHOTOSTREAM
    Just try to comprehend that which you'll never comprehend

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

      Dank je voor je bericht, Karen. Ik ben niet thuis vóór zaterdag en kan dan pas controleren, maar ik denk dat de lens een AI/AI-s model is (dus 1981). De chart zegt inderdaad dat dit geen metering gaat kunnen gebruiken, wat als ik het goed begrijp wil dat zeggen dat ik de exposure steeds handmatig moet instellen? Als een adapter met glaswerk echt merkbaar kwaliteitsverlies geeft, dan zou dat des te jammer zijn voor de lenzen en lijkt het me inderdaad logischer om toch voor een Canon te gaan. Ik lees hierbij wel op het internet dat een aantal adapters dit kwaliteitsverlies kunnen minimaliseren, maar die kosten meer dan een nieuwe lens. Dat slaat in mijn geval absoluut nergens op, gezien mijn focus ligt op het kunnen gebruiken van deze oudere lenzen om de kosten van nieuwe lenzen uit te sparen.

      Gezien de 650D en 700D qua prijsverschil ondertussen al niet zoveel meer schelen, denk ik dan voor een 700D met 18-55mm kitlens te gaan zodat ik toch al één lens heb die out-of-the-box werkt zonder adapters en dergelijke. Past nog steeds binnen mijn budget van 600 euro, en dan heb ik als leek direct ook een 'maatstaf' waaraan ik de oudere lenzen kan spiegelen. Voor de overige lenzen bestel ik dan de juiste M42 en F-mount to EF-mount adaptertjes op eBay. Hierbij moet ik dan ook nog steeds alles handmatig instellen, maar dat maakt het net uitdagend en voor andere momenten heb ik de kitlens.
      www.500px.com/sennevdb________________________________________________

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

        Oorspronkelijk geplaatst door Senne-vdb Bekijk bericht
        Mijn vraag is nu dus wat ik het beste koop om het meeste te halen uit bovenstaande lenzen, gezien ze allemaal nog in heel goede conditie zijn. Ik dacht zelf aan de Nikon D5XXX-lijn, omdat ik dan al één objectief heb dat zonder enige adapters past. Maar misschien is Canon/Sony een betere optie gezien ik dan enkel simpele adapters nodig heb voor de 3 M42-lenzen.
        Wil je vooral een dslr, of wil je vooral je lenzen kunnen gebruiken.
        In het tweede geval is het misschien goed op www.dyxum.com eens te kijken naar de info over het gebruik van oude lenzen in combinatie met Sony e-vatting ("Nex"). Dan heb je een sensor met dslr-formaat en een toestel waarop zowat elke lens gebruikt kan worden mits aankoop simpele, goedkope adapters.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

          De lenzen die je nu hebt zijn niet meteen de meest hoogstaande, en vrijwel niks meer waard.

          Mijn tip: koop de DSLR die U het best past, en koop daar de lenzen bij die je denkt nodig te hebben.

          Als je het dan bij Sony houdt, kan je nog eens met een adapter spelen, maar in de praktijk zal je dat weinig doen.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

            Vooral de lenzen kunnen gebruiken. Hoe meer ik lees op het internet, hoe meer ik zie dat oudere lenzen mits adapter perfect beeld geven. Ik was me hier tot voor kort niet van bewust, en ik ben niet de enige gezien de hoeveelheid perfect bruikbare lenzen die voor 5 euro verkocht worden op tweedehands websites. Qua DSLR/ILC neig ik persoonlijk meer naar DSLR, omdat dit puur mentaal mij meer 'trusty' lijkt. Wat zouden in mijn geval dan exact de voordelen zijn om toch voor een NEX-systeem te opteren? Het is sowieso lichter, maar in mijn situatie is dat niet extreem nodig. En voor DSLR's zijn even goed adapters te vinden als voor de E-mount, me dunkt.

            Ik heb door je reactie alleszins al wat rondgelezen, en zie heel wat mensen die van een DSLR (zelfs top-range) naar een NEX overgestapt zijn, en niet meer terug willen. Ook lees ik hierbij reacties die vaak neerkomen op dit:
            "It seems like some dslr users, especially the ones using nikon and sometimes canon, are just looking for reasons why they don't want to switch to a smaller, lighter camera, in this case the nex-7. They will just use any excuse they can find to claim theirs is better. "
            Ik kan mezelf hier wel in vinden. Het valt moeilijk uit te leggen waarom ik puur tegen de wetten van de logica niet wil kiezen voor een lichter en kleiner systeem, en liever een DSLR wil. Dus als er echt voordelen zijn in mijn geval, bekogel mij er dan mee zodat ik toch het licht zie.

            Edit @ Tommie: je bericht verscheen terwijl ik dit aan het opstellen was.
            Ik vind anders genoeg voorbeelden van mensen die met een EOS + 1970-era lens heel knappe foto's schieten. Een lens blijft toch een lens lijkt me, het enige dat er in al die jaren aan veranderd is, is de elektrische integratie tegenover manueel instellen. Het lijkt me alleszins leuk om daarmee te experimenteren, maar ook vandaar dat ik wel sowieso een body + bijhorende recente kitlens wil kopen. Feit is dat lenzen kopen die ik denk nodig te hebben op dit moment moeilijk is, en op 'trial en error' basis een lens van een paar honderd euro kopen om er dan niets mee te zijn wil ik natuurlijk ook vermijden...
            Last edited by Senne-vdb; 19 mei 2014, 11:35.
            www.500px.com/sennevdb________________________________________________

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

              Misschien interessant om lezen

              http://www.dpreview.com/articles/601...he-sony-a7-a7r

              Ik weet dat voor de Fuji's er ook adapters bestaan voor oude lenzen en/of lenzen van andere DSLR merken
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

                De lenzen die je hebt zijn bruikbaar maar zoals al gezegd geen toplenzen. En adaptors brengen dan weer hun eigen problemen mee. Er zijn er bvb met focusconfirmatie maar die is niet altijd even goed (mijn ervaring met M42 naar EOS adaptors). Ook is scherpstellen niet altijd even eenvoudig op een matglas gemaakt voor AF camera's en niet alle camera's laten toe om een matglas te zetten dat ervoor angepast is. Met live view (in combinatie met vergroot beeld bvb) gaat het redelijk maar de camera stabiel houden bij hoge vergroting is meestal het probleem. Of je moet een statief gebruiken.

                Met oude lenzen hebben de systeemcamera's als voordeel dat door de kortere afstand tussen vatting en sensor je eigenlijk alle lenzen kan aanpassen zonder extra glas nodig te hebben. Bij een dslr kan je zonder glas enkel die lenzen aanpassen die een grotere afstand nodig hebben dan je camera heeft. Een Leica M lens kan je bvb niet op een Canon EOS zetten maar wel op een Sony Nex. Voor de lenzen die jij nu hebt is dat echter geen probleem, dat zijn slr lenzen die direct een redelijke afstand tot de sensor nodig hebben.

                Ook lees ik hierbij reacties die vaak neerkomen op dit:
                "It seems like some dslr users, especially the ones using nikon and sometimes canon, are just looking for reasons why they don't want to switch to a smaller, lighter camera, in this case the nex-7. They will just use any excuse they can find to claim theirs is better. "
                Ik heb niets tegen lichter maar kleiner is vaak niet beter. Als de knopjes te dicht bij elkaar komen te staan en te klein zijn en er zijn er gewoon teveel en je hebt ze dan nog voor alles en nog wat nodig dan zijn die mirrorless systemen gewoon slechter. En een zware camera is soms uit de hand toch wel stabieler zeker als je nog eens een stuk tegen je oogkas kan drukken. En met grotere lenzen is de balans met een iets grotere en zwaardere body gevoelsmatig beter. Er zijn natuurlijk grenzen, een RB87 bvb uit de hand werkt niet meer handig.

                Ik vind anders genoeg voorbeelden van mensen die met een EOS + 1970-era lens heel knappe foto's schieten. Een lens blijft toch een lens lijkt me, het enige dat er in al die jaren aan veranderd is, is de elektrische integratie tegenover manueel instellen. Het lijkt me alleszins leuk om daarmee te experimenteren,
                Een goede fotograaf blijft een goede fotograaf. Blijft dat een digitale sensor toch wel wat anders reageert dan een film, vooral op schuin invallend licht (bvb bij groothoek lenzen). Ook is de resolutie van de recente digitale sensors soms beter dan film wat sommige lensdefecten zichtbaar maakt. Met experimenteren is zeker niets mis.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Senne-vdb Bekijk bericht
                  Wat zouden in mijn geval dan exact de voordelen zijn om toch voor een NEX-systeem te opteren? Het is sowieso lichter, maar in mijn situatie is dat niet extreem nodig. En voor DSLR's zijn even goed adapters te vinden als voor de E-mount, me dunkt.
                  Voor manuele focus is er het bijzonder handige "focus peaking", en door het succes van deze camera's bij de liefhebbers van oude lenzen zijn er nu voor zowat alle lenzen verschillende adapters beschikbaar, al dan niet met focusconfirmatie. Deze zijn veelal spotgoedkoop via ebay te bestellen (zie dyxum). Daarnaast is het toestel ook tweedehands gemakkelijk te vinden voor een goede prijs.
                  En als je er eentje koop met de 16-50mm of een kleine prime erbij, dan heb je daarnaast meteen een compacte AF-camera, zowat zakformaat, met aps-c-sensor die het goed doet bij weinig licht end die bovendien uitstekende films maakt.

                  Voor mijzelf hoeft het ook niet meteen klein te zijn, en ik gebruik ook nog altijd graag de dslr met telezoom of 24-70 bv., maar ik merk toch dat ik meer naar de Nex-oplossing (of RX100) dan naar de dslr grijp.
                  Last edited by K-2; 19 mei 2014, 14:08.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Senne-vdb Bekijk bericht
                    Qua DSLR/ILC neig ik persoonlijk meer naar DSLR, omdat dit puur mentaal mij meer 'trusty' lijkt. Wat zouden in mijn geval dan exact de voordelen zijn om toch voor een NEX-systeem te opteren? Het is sowieso lichter, maar in mijn situatie is dat niet extreem nodig. En voor DSLR's zijn even goed adapters te vinden als voor de E-mount, me dunkt.
                    Ik gebruikte eerst mijn 60D om oude lenzen op te zetten, maar gebruik ze nu uitsluitend op een nex omwille van volgende redenen:
                    - adapters zijn in overvloed aanwezig en zo goed als elke lens kan zonder extra glas erop gezet worden
                    - het focussen gaat zoveel vlotter. Met focusconfirmatie chips heb ik enkel slechte ervaringen, en met het standaard matglas dat in de dslr zit had ik heel wat moeilijkheden om te focussen. Bij nex heb je 'focus peaking', daarbij geeft de camera zelf heel precies aan welke elementen in focus zijn.
                    - lichtmeter werkt ook in A stand. bij de 60D kon ik enkel schieten in M stand, dus echt alles manueel, en dat vond ik niet bepaald flexibel genoeg. Bij de nex zet je het diafragma op de lens en bepaalt de camera de sluitertijd. In wijzigende lichtomstandigheden vind ik dit veel beter.

                    Voor de beeldkwaliteit moet je het ook niet laten. De sensor van een Nex is uitstekend.
                    FLICKR PHOTOSTREAM
                    Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

                      Ik zou eerder kiezen voor een camera die aan mijn noden /verwachtingen voldoet.
                      In 2de fase zou ik dan eens kijken of ik mijn oude lenzen, eventueel met adapter, nog kan gebruiken.
                      Tenslotte voldoen huidige lenzen aan hogere /andere vereisten dan de oudere exemplaren ook omdat de sensors gevoeliger zijn /anders reageren dan analoge film.
                      En wanneer je dat constateert en uitkijkt naar andere lenzen, heb je een camera die je vanuit het verkeerde oogpunt gekozen hebt.
                      mvg,
                      Patric

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop: DSLR (op basis van "vintage" lenzen die ik al heb)

                        Ik denk dat ik mijn optiek wat moet bijschaven, en dan zoals Patric aangeeft inderdaad eerder gaan voor een body naar mijn keuze met kitlens bij, ongeacht de lenzen die ik heb. Dan kan ik daarna nog experimenteren, maar dan heb ik tenminste geen verkeerde keuze gemaakt. Gezien ik niet echt voorkeur heb wat Sony/Nikon/Canon betreft, ben ik net even langs de Media Markt geweest. De 700D leek mij daar het leukste toestel binnen mijn budget, met 18-55mm STM. Komt goed uit wat de oude lenzen betreft: alle 4 passen hierop zonder adapter met glas. Wat goedkope metalen adapters van eBay, en ik kan voor minder dan tien euro experimenteren met 4 extra lenzen.
                        www.500px.com/sennevdb________________________________________________

                        Comment

                        Working...
                        X