Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe dslr : nikon d7100 of canon eos 70d ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe dslr : nikon d7100 of canon eos 70d ?

    IK overweeg om een nieuw dlsr camera aan te kopen.
    Nu fotografeer ik met een compactcamera fujifilm x10 en ben er zeer blij mee
    (fotokleuren uitstekend) behalve bij weinig licht : veel ruis
    IK zal kiezen tussen deze 3 camera's :
    canon eos 70 d, nikon d7100 en de sony a77 (II)

    Deze camera's heb ik al verschillende keren in mijn handen gehad en ik twijfel tussen de canon eos 70 d en de nikon d7100

    Waarom ik de 70 d zou kiezen :

    - goede scores in al-round (pictures, video, focus, gewicht)
    - iets fellere kleurverzadiging (vgl foto's sony a77)
    - video (vervanging van mijn camcorder panasonic sd500 ?

    Waarom ik de d7100 zou kiezen

    - betere resolutie en scherpte
    - betere handgreep
    - stevige body

    Mijn keuze helt meer over naar de nikon d7100
    waarom ? : ligt beter in de hand, maakt iets minder lawaai (shutter) , de beeldkwaliteit en het feit dat alis ik wil filmen mijn panasonic sd500 neem - ben nog altijd zeer tevreden van de videokwaliteit – kleuren en scherpte als is het maar sd)

    Wat betreft de lenzen ben ik er nog zeker niet uit gezien dit mijn eerste dslr wordt

    Het gebruik is voor reizen, portretten en natuur (landschappen, details)
    Ik hou ook van het nemen van foto's bij weinig licht en foto"s op onverwachte momenten (snelheid)


    Mijn eerste keuzes zijn

    body +

    portretlens / primelens
    EF 50 mm f1.8

    reiszoom
    18-140 of 18-105 ? of toch een lichtsterke lens : tamron 17-50 of sigma 17-50 ?

    telelens (later)
    tamron SP 70-300 mm F/4-5.6 Di VC of beter wachten en sparen voor de 70-200 f2.8

    Ik ben ook niet van plan iets aan te kopen waar ik na verloop van tijd spijt van heb
    Kan u mij raad geven of deze keuzes verstandig zijn
    Mijn budget all-in is max 2000 euro (incl tas, extra batterij en sd kaarten)

  • #2
    Re: nieuwe dslr : nikon d7100 of canon eos 70d ?

    Ik denk inderdaad ook dat de nikon de betere keus van de twee is wat prijs/kwaliteit betreft.

    Die 50mm prime is een goeie lens met snelle autofocus.

    Wat je reiszoom betreft: 17-50 is maar een beperkt zoombereik vind ik persoonlijk voor een all-round lens.
    Mijn voorkeur zou eerder gaan naar een van de twee kitlenzen...

    Voor die 2000 euro zal je allessinds al heel wat kunnen kopen.
    Let wel dat je eerst goed weet WAT je precies wil gaan fotograferen, je kan nog altijd spullen bijkopen.

    Zorg ook zeker voor een zak die ruim groot genoeg is, houd rekening met het feit dat er nog spullen zullen bijkomen in de toekomst.
    Het is soms beter een hele grote en een kleiner zakje te kopen, dan een compromis te moeten sluiten en een zak te kopen die te groot is om makkelijke mee te nemen naar kleine opdrachtjes, en te klein om al je spullen in te stoppen.

    Wat je kaartjes betreft: Sandisk 16gb 60/80mb/sec.
    45mb/sec zal denk ik net wat te weinig zijn als je in burst mode foto's neemt met 24mp.
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe dslr : nikon d7100 of canon eos 70d ?

      Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
      Ik denk inderdaad ook dat de nikon de betere keus van de twee is wat prijs/kwaliteit betreft.

      Die 50mm prime is een goeie lens met snelle autofocus.

      Wat je reiszoom betreft: 17-50 is maar een beperkt zoombereik vind ik persoonlijk voor een all-round lens.
      Mijn voorkeur zou eerder gaan naar een van de twee kitlenzen...

      Voor die 2000 euro zal je allessinds al heel wat kunnen kopen.
      Let wel dat je eerst goed weet WAT je precies wil gaan fotograferen, je kan nog altijd spullen bijkopen.

      Zorg ook zeker voor een zak die ruim groot genoeg is, houd rekening met het feit dat er nog spullen zullen bijkomen in de toekomst.
      Het is soms beter een hele grote en een kleiner zakje te kopen, dan een compromis te moeten sluiten en een zak te kopen die te groot is om makkelijke mee te nemen naar kleine opdrachtjes, en te klein om al je spullen in te stoppen.

      Wat je kaartjes betreft: Sandisk 16gb 60/80mb/sec.
      45mb/sec zal denk ik net wat te weinig zijn als je in burst mode foto's neemt met 24mp.
      kan dit alleen maar bevestigen,
      maar... denk alleen goe na over welke prime, 50mm heb ik ook, héél goede lens, alleen, ikzelf vind het teveel zoom en had beter een 35mm (crop) gekocht...
      stof om na te denken... :-)
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe dslr : nikon d7100 of canon eos 70d ?

        Reiszoom : overweeg inderdaad de kitlens 18-140 (ben ook niet van plan op reis van steeds te wisselen tussen 2 lenzen en geeft toch wat meer zoom tov 105 mm)

        Prime : 35 mm 1.8 geeft meer ruimte naar groothoek + met cropfactor ik ook uitkom op +/- 50 mm - prijs van 50 en 35 mm = dezelfde (169.00 € / art craft), voorkeur 35mm - vraag : is deze even snel als de 50 mm 1.8 ?

        Tas : Lowepro slingshot 202 vind ik praktisch en kan snel camera uitnemen zonder tas neer te zetten + ruimte genoeg voor extra lenzen en kleinere zaken zoals batterijen , sd kaarten en gorillapod.

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe dslr : nikon d7100 of canon eos 70d ?

          Als de Nikon beter in de hand ligt zou ik daarvoor gaan.

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe dslr : nikon d7100 of canon eos 70d ?

            I.v.m de kleurverzadiging: daar zou ik niet mee inzitten. Je kan in de Nikon via de Picture Control kiezen voor het levendig profiel. Dan Heb je fellere kleurverzadiging. Je kan ook in de camera de saturatie, contrast, enz. verhogen van elk profiel tot niveau's die erover zijn. Standaard staan de Nikons minder gesatureerd ingesteld, zeker in het standaard profiel. Het voordeel daarvan is dat je in nabewerking van jpgs meer ruimte hebt. Indien je RAW gebruikt maakt het niet uit. De saturatie bepaal je dan in de bewerking van uw RAW.

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe dslr : nikon d7100 of canon eos 70d ?

              ALs je een D7100 zou nemen, er staat er een mooie in 'Aangeboden'
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe dslr : nikon d7100 of canon eos 70d ?

                Dank u voor de aanbieding ; zie in "Aangeboden" dat de body te koop staat voor 625 € / lens nikon 18-140 f/3.5-5.6 apart aan te kopen = 485 € ; samen 1110 €
                Combi body + kitlens Nikon 18-140 f/3.5-5.6 staat hij nu nieuw voor 1165 € bij art&craft.(rek houdend met actie tot 31/05
                Liever een paar euro"s (50) meer uitgeven voor nieuw dan 2e hands.

                Comment

                Working...
                X