Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stonehenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stonehenge

    Van de zomer gaan we toeren in Engeland en Schotland. Stonehenge fotograferen leek me wel leuk. Vooral zonsopgang of zonsondergang. Nu blijkt dat je op voorhand tickets moet kopen tegenwoordig. Van 10u30 tem 17u30 is de prijs 11 pond. (toegang is half uur). Voor of na deze tijdstippen komt de prijs op 110 pond per persoon. Pure waanzin!

    Iemand ervaring met Stonehenge fotograferen vanop afstand? ik bezit een 200 lens dus kan wel wat verder gaan staan maar weet niet of dit ergens mogelijk is?

    Bedankt!
    Www.julliehuwelijksfotograaf.be

  • #2
    Re: Stonehenge

    Hi,

    Toen ik daar was (een hele poos geleden) hadden ze de parking aan de andere kant van de autoweg gemaakt.
    (Ik vermoed dat dit nog steeds zo is) Er loopt 1 bezoekersweg, eerst onder de autobaan en dan, op enige afstand , rond het monument.

    De rest zijn velden. Ik heb niet de indruk dat je ergens kan gaan staan met een 200mm om te fotograferen.
    Ik denk eerder aan een 1200 mm., en dan moet je wellicht "wild" parkeren.

    Tenzij iemand meer weet.
    DPaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Stonehenge

      Ik heb Stonehenge nog bezocht toen men min of meer 'vrij' kon rondlopen tussen de stenen, maar da's echt al jaren geleden. De laatste keer dat wij Stonehenge bezochten, was met een bus gepensioneerden in 2011, een nogal druilerige dag in april. We hebben niet eens tickets gekocht (zoveel tijd kregen we niet van de reisleider), maar ik ben er toch in geslaagd om over de draad een aantal foto's te maken met mijn 7D met de EF-s 17-55 f/2.8 IS. De camera gewoon een eind boven je hoofd houden, en hopen dat het lukt.
      Dit is de klassieke 'vooraanzicht', en al mijn foto's geven min of meer ditzelfde beeld. Maar dit is dus genomen buiten de omheining. Als je een camera hebt met een zwenkschermpje, moet het nog beter lukken. Het moeilijkste is de betalende bezoekers niet bij op de foto te hebben.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Stonehenge

        Niet zo lang geleden was ik daar met m’n gezin.

        Met een 200 mm zou je wat beelden kunnen maken vanop de openbare weg. Je zult niet de enige zijn die dit probeert. Het blijft dan wel moeilijk om een foto te maken waar weinig mensen op staan (toch zeker in de drukke zomermaanden).

        Een ticket op voorhand bestellen lijkt me niet echt noodzakelijk. Dat is enkel als je niet in de wachtrij wilt staan. Je kan nog steeds ter plaatse een ticket kopen.
        Ook de duur van je toegang is minder streng dan aangegeven. Eénmaal binnen kan je er rustig langere tijd vertoeven. Een tweetal uur is ruim voldoende … meer dan die stenen is er niet te zien.
        De prijs die je vernoemt van 11 pond kan wel kloppen (normale bezoekuren). Dan kan/moet je langs de paadjes lopen rondom de stenen (op enige afstand).
        Die hoge prijs van 110 pond verrast me wel. Kan misschien wel verklaard worden als dit de prijs is voor een bezoek met begeleiding voor of na de normale bezoekuren, dwz tijdens zonsopgang en zonsondergang. Dan mag je bovendien (met begeleiding) tussen de stenen lopen.

        Als je tijdens normale bezoekuren zou gaan, heb ik een andere tip :
        Schaf je een membercard aan van “National Trust” – eventueel een family card – voor de duur van je reis in UK. Daarmee kan je gratis binnen op Stonehenge … EN gratis toegang bij alle National Trust sites. Bovendien kan je dan gratis parkeren bij deze sites (parking uitgebaat door National Trust).
        Deze kaart kan je bestellen via internet (ook als buitenlander).
        Ik heb me toen een family card gekocht voor 2 weken. De tijd begint te lopen vanaf je eerste bezoek aan een National Trust site. Als je meerdere sites bezoekt, doe je sowieso een goeie deal.

        greetz
        Cheeta
        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Stonehenge

          Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
          Als je tijdens normale bezoekuren zou gaan, heb ik een andere tip :
          Schaf je een membercard aan van “National Trust” – eventueel een family card – voor de duur van je reis in UK. Daarmee kan je gratis binnen op Stonehenge … EN gratis toegang bij alle National Trust sites. Bovendien kan je dan gratis parkeren bij deze sites (parking uitgebaat door National Trust).
          Deze kaart kan je bestellen via internet (ook als buitenlander).
          Ik heb me toen een family card gekocht voor 2 weken. De tijd begint te lopen vanaf je eerste bezoek aan een National Trust site. Als je meerdere sites bezoekt, doe je sowieso een goeie deal.

          greetz
          Cheeta
          In Engeland heb je 2 verschillende organisaties die het cultureel erfgoed beheren: English Heritage en National Trust, met één membercard kan je dus niet alles bezoeken. Stonehenge zit trouwens bij English Heritage ipv National Trust

          Ofwel moet je dus lid worden van beide organisaties of anders moet je je verlof zo plannen dat je alleen maar plaatsen bezoekt die door een van de twee organisaties uitgebaat worden.
          http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

          Comment


          • #6
            Re: Stonehenge

            Volledig correct Wim ...

            Stonehenge staat op de lijst bij English Heritage, en niet bij National Trust.
            Toch konden wij gratis binnen (enkel met onze National Trust Tourist card) ... was wel 2 jaar geleden.

            Blijkbaar wordt ook nu nog een uitzondering gemaakt ... en zou je gratis binnen kunnen :



            Visitor information
            Stonehenge exhibition and visitor centre, 1.5 miles from Stonehenge, Wiltshire, SP3 4DX. For visits from the 1 February 2014, entrance to Stonehenge will be managed through timed tickets and advance booking is strongly recommended. Adult £14.90, Concession £13.40 and Child £8.90. Free for National Trust members.


            greetz
            Cheeta
            Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
            flickr

            Comment


            • #7
              Re: Stonehenge

              Ik wil de pret niet bederven, maar vorig jaar ben ik daar via de hoofdweg voorbij gereden, en het lijkt echt wel de "Champs Elysée".
              Vond het zelfs de moeite niet om te stoppen.
              Van mijn dochter die er geweest is, heb ik gehoord dat het enorm overroepen is, en heel erg druk.
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: Stonehenge

                Een en ander hangt natuurlijk ook af van de tijd van het jaar. De laatste keer waren wij er in april.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Stonehenge

                  ik heb een tijdje terug hier enkele foto's van Stonehenge geplaatst
                  (2010)
                  Onze 'vakantiehuisbaas' had ons afgeraden om een ticket te kopen, want door de omheining zag je evenveel als een betalende

                  hier is dat draadje

                  véél plezier in Engeland! We zullen er ook zijn, deze zomer (Oxfordshire, in het heel erg mooie Buckland)
                  ik probeer...
                  mijn Fijsboecq en mijn flickr

                  Comment

                  Working...
                  X