Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijden reeks Nikon DSRL

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sluitertijden reeks Nikon DSRL

    Hallo;

    Ik heb een vreemde vraag, wat ik niet zo direct helder voor ogen krijg,
    en aan de ene kant schaam me ik ook een beetje om dat te vragen,
    Maar doch google, nog de handleiding kan mij duidelijkheid geven
    Het volgende:

    In de S/mode vind je de sluitertijden ....2'' -1'' - 1,6'' -1,3'' --- 1,3'' -1,6'' - 2..... etc
    In de handleiding vind je niets over die 1,3 & 1,6 ,
    Maar wel 1-2-4-8 etc dus 1/10 - 2/10 -4/10 etc
    Wat zie ik over 't hoofd, 't zal wel simpel zijn, en zie ik het te moeilijk


    2e vraag is als in M stand zie je voor de bulb stand ook X250.
    Ik neem aan, dat dit voor de flits synchronisatie is bedoeld

    Nou flits ik heel weinig, en dan meestal gebruikt ik de TTL stand op de flitser.

    Ook in de handleiding vind je weinig over 't gebruik van deze stand
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: sluitertijden reeks Nikon DSRL

    Ik vind je getallenopstelling hier nogal verwarrend.

    In je handleiding staat de getallenreeks in volle stops uitgeschreven, staat daar geen tabel meer bij in 1/3 stops ???

    In het menu van je toestel kan je kiezen tussen volle stops, per één stop dus, en tussen 1/3 stop per stap zoals bij U blijkbaar staat ingesteld.

    X250 is inderdaad de synchronisatietijd, maar heeft totaal niets te maken met TTL.
    Flitssynchronisatietijd heeft enkel en alleen te maken met je sluiter en heeft niets te maken met je flitsinstelling.

    Bij sommige toestellen kan je kiezen tussen automatische FP als je flits dat ondersteunt,
    dan kan je op korte afstand met een veel hogere sluitersnelheid werken.

    Comment


    • #3
      Re: sluitertijden reeks Nikon DSRL

      Dag Demeyereg;

      Ik besef, dat het lastig is om het uit te leggen, en zal proberen een aanvulling te geven:

      Inderdaad staat in de handleiding de getallenreeks in volle stops, máár..... als ik aan de instelschijf draai, zie ik in de zoeker cq
      op het LCD scherm; wél de door mij genoemde getallenreeks, vandaar mijn vraag.
      ....2,5'' - 2'' -1'' - 1,6'' -1,3'' --- 1,3'' -1,6'' - 2 - 2,5 ''..... etc
      Ik heb daar voorheen niet echt aandacht aan geschonken, nam het als kennisgeving aan.

      Inderdaad lag het aan de stapgrootte v.d. belichting (menu b2) Deze stond inderdaad op 1/3 en toen ik deze op 1 zette, kreeg ik de gebruikelijke
      stapgrootte, zoals in de handleiding vermeld.

      Hoewel het waarschijnlijk logisch is, staat nergens in de handleiding dat dit verandert in de weergave.
      Na het nemen v.d. foto zie in in het info scherm/monitor inderdaad 1/1.3 staan.

      Ik schaam me toch wel een beetje, dat mij dat nooit echt is opgevallen

      Fijn weer wat geleerd, bedankt voor 't reageren en de uitleg!

      Mbt uw uitleg over het flitser; dus ik zat er naast met de TTL ...ik dacht dat via TTL behalve de belichting ook de sluitertijd werd geregeld....en op korte afstand heb ik nog nooit geflitst; moet ik mij toch eens in goed in gaan verdiepen

      MVG
      Calisto
      Last edited by Calisto; 14 mei 2014, 13:25.
      Met vriendelijke groet

      Calisto

      Comment


      • #4
        Re: sluitertijden reeks Nikon DSRL

        Comment


        • #5
          Re: sluitertijden reeks Nikon DSRL

          Hoi

          Bedankt voor de link !

          MVG
          Calisto
          Met vriendelijke groet

          Calisto

          Comment


          • #6
            Re: sluitertijden reeks Nikon DSRL

            In het menu kan je kiezen voor elke klik van het wieltje 1, 1/2 of 1/3 zowel voor de sluitertijd als voor het diafragma. Ik heb gekozen voor 1/2 want voor mij is het genoeg en ik moet het wieltje minder draaien dan bij 1/3.
            Voor de correctie +/- heb ik gekozen voor 1/3. Zo kan ik verfijnen. Maar dat is persoonlijk.
            Betreffend de flash heb je al genoeg informatie gekregen (denk ik).

            Comment


            • #7
              Re: sluitertijden reeks Nikon DSRL

              Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
              en op korte afstand heb ik nog nooit geflitst; moet ik mij toch eens in goed in gaan verdiepen

              MVG
              Calisto
              Begrijp mij niet verkeerd Calisto,
              met op korte afstand bedoel ik, dat bij gebruik van automatische FP je richtgetal heel wat korter wordt.
              Kan je aflezen op het display van je flits (als deze functie door je toestel en flits ondersteund wordt tenminste)

              Comment

              Working...
              X