Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lezing fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lezing fotograferen

    Ik werk ondertussen al een tijdje als freelance fotograaf voor mijn universiteit, en tot nu toe zijn ze heel tevreden van mijn werk.
    Meestal gaat het om sportevenementen: https://www.flickr.com/photos/80018768@N02/sets/ (tot nu toe is alleen het 'Trend event' gepubliceerd van mij, de rest is van collega's)

    Deze avond moet ik echter een lezing fotograferen...
    Ik denk wel dat ik m'n plan kan trekken, maar toch, hebben jullie wat tips voor dit soort fotografie? dan heb ik het niet over materiaal of techniek, maar eerder over de soort foto's enzo...

    De lezing is van een neuroloog die onderzoek heeft gedaan naar de hersenen van topsporters en andere getalenteerde mensen, gevolgd door een kort stukje piano.

    Iemand tips?
    Alvast bedankt!
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

  • #2
    Re: Lezing fotograferen

    Hoewel ik het zelf nooit gedaan heb maar het een collega van mij heb zien doen: hij vertelde altijd te focussen op de mensen in de zaal en de spreker (bij f5.6) dan onscherp links of rechts in beeld op de rug (afhankelijk van welke kant hij opkijkt, dit kan soms een kwestie zijn van afwachten, m'n collega was vaak te laat als de spreker al een tijdje naar een bepaald punt in de zaal keek en hij eenmaal aan de juiste kant was aangekomen).
    Je kunt op deze manier mooie lensflares van het podiumlicht creëren die sfeer toevoegen aan de foto (ik en die collega van mij zijn allebei van mening dat je een lezing gerust minder stoffig mag afbeelden dan het stoffige imago dat deze nog altijd hebben.)
    Zorg overigens wel dat je ook foto's van voren hebt, waarbij de beide ogen van de spreker zichtbaar zijn en de neus van de spreker niet buiten de wanglijn gaat, zodat mensen weten om wie het gaat.
    Bepaalde kenmerken in zijn of haar kleding kunnen ook een close-up waard zijn (stel de persoon loopt áltijd in een jasje met schotse ruiten, om maar een voorbeeld te geven), of een minder duidelijke foto waarbij alleen dit kenmerk van de persoon scherp of onscherp in beeld is kan al genoeg zijn voor een punt van herkenning bij de kijker naar de foto (al zou ik het zelf lastig vinden de afweging te maken of een leek dit ook een leuke/interessante of pakkende foto vind).

    Zelf vind ik foto's met een lange brandpuntsafstand (ergens tussen de 85 en 100mm, 50mm werkt ook, afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt op het podium) trouwens heel mooi bij dit soort dingen, bijvoorbeeld precies vanaf de zijkant een profielshot, als de spreker erg met zijn handen praat of moet lachen om een opmerking in het publiek (of een vraag, aan het eind), zoals je bij deze foto hebt gedaan:
    https://www.flickr.com/photos/800187...57644247081576

    Ikzelf vind het zelf trouwens fijn om geheel in het zwart gekleed te gaan (schoenen liefst ook, maar lukt bij mij niet, ik heb altijd sportschoenen met vrij lichte kleuren aan), dit met het oog op het zo min mogelijk opvallen in de zaal en het storen van publiek.
    Last edited by Alex_en_Iris; 8 juli 2014, 19:21.

    Comment

    Working...
    X