Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goedkope filters = slechte kwaliteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goedkope filters = slechte kwaliteit?

    Ik wil me wat meer gaan bezighouden met landschapsfotografie en wil me nu enkele nieuwe filters aankopen, waaronder als eerste een grijsverloopfilter.
    Zoals bij alles in de fotografie heb je heel dure en heel goedkope merken en modelllen.

    Bij sommige Chinese webwinkels zijn ze echt wel spotgoedkoop, (http://nl.aliexpress.com/wholesale?S...r+77mm&catId=0)
    Een grijsverloopfilter (77mm) heb je al voor pakweg 20 euro. Ze verkopen zelfs een setje met drie verloopfilters (grijs-oranje en blauw) voor 27 dollar. Verzending is gratis.

    Nu vraag ik me af 'hoe slecht' deze filters zijn. Er zal zeker verschil zijn met een filter van meer dan 100 euro. Maar zijn deze filters bruikbaar voor iemand die af en toe eens een mooi landschap wil fotograferen? Waarin schuilt vooral het verschil tussen dure en goedkope filters? Ik neem aan dat de kwaliteit van het glas beter is, maar ga je dat vooral zien aan de scherpte van de opnames of zijn er andere belangrijke verschillen?

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: goedkope filters = slechte kwaliteit?

    Mijn ervaring met een "voordelig" filter op een dure lens is niet zo positief. Je boet aanzienlijk aan scherpte in. Logisch eigenlijk want aan het begin van het dure glas is daar ineens een minder stukje opgeschroefd
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: goedkope filters = slechte kwaliteit?

      Mijn ervaring is: goedkope filters nemen (te) veel scherpte weg.
      Maar ik wil nog toevoegen: Waarom zou je schroeffilters nemen? Dan kan je je horizon enkel op één plaats leggen.
      Beter is om rechthoekige grijsverloopfilters te kopen, al kost dat meer.
      Persoonlijk kies ik voor het maken van twee opnamen en die digitaal samen te voegen, dat scheelt verschillende dure filters en gepuzzel ter plekke. Bovendien zie ik héél vaak (ook bij zéér gerenommeerde landschapsfotografen) dat een reflectie in water lichter is dan de lucht die wordt gereflecteerd. Sowieso onmogelijk en dat stoort me dus enorm. Het ziet er erg onnatuurlijk uit... Of een berg die bovenaan duidelijk donkerder is door gebruik van een grijsverloopfilter. Allemaal erg onnatuurlijk op die manier!

      Comment


      • #4
        Re: goedkope filters = slechte kwaliteit?

        Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
        Ik wil me wat meer gaan bezighouden met landschapsfotografie en wil me nu enkele nieuwe filters aankopen, waaronder als eerste een grijsverloopfilter.
        Zoals bij alles in de fotografie heb je heel dure en heel goedkope merken en modelllen.

        Bij sommige Chinese webwinkels zijn ze echt wel spotgoedkoop, (http://nl.aliexpress.com/wholesale?S...r+77mm&catId=0)
        Een grijsverloopfilter (77mm) heb je al voor pakweg 20 euro. Ze verkopen zelfs een setje met drie verloopfilters (grijs-oranje en blauw) voor 27 dollar. Verzending is gratis.

        Nu vraag ik me af 'hoe slecht' deze filters zijn. Er zal zeker verschil zijn met een filter van meer dan 100 euro. Maar zijn deze filters bruikbaar voor iemand die af en toe eens een mooi landschap wil fotograferen? Waarin schuilt vooral het verschil tussen dure en goedkope filters? Ik neem aan dat de kwaliteit van het glas beter is, maar ga je dat vooral zien aan de scherpte van de opnames of zijn er andere belangrijke verschillen?

        Alvast bedankt!
        Als je af en toe een mooi landschap wilt fotograferen dan zul je dat toch met een goed filter moeten doen lijkt me.
        Tenminste als je een "mooi" landschap wilt. Het lijkt me niet dat de duurdere filters voor niets zijn gemaakt. Ik heb al mooi effecten met filters gezien. Geloof me, daar waren niet goedkope filters gebruikt. Zou ook niet logisch zijn.
        Paul

        Comment

        Working...
        X