Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon df

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon df

    Geachte forumleden,

    Ik bezit zelf de Nikon d800, echter mijn interesses gaan meer en meer uit naar de Nikon df.
    Ben geïnteresseerd in de hogere iso waardes mbt de sensor van de d4.
    Wil graag in wat donkerder ruimtes gaan fotograferen, met name urbex.

    Is deze camera werkelijk de moeite waard naast mijn d800, of is dit overkill ?

    Moet ik de camera weer laten calibreren, zoals mijn d800, mbt mijn lenzen ?
    Ook kijk ik naar de d4(s) maar dat is een camera welke mij niet echt aantrekt met wat betreft de grootte.
    Liever heb ik dan de df.

    De lenzen welke ik bezit zijn alle voor fx, en lichtsterk.

    Het gaat mij dus niet om de retrolook, alleen voor de hogere isowaardes welke beide camera's bieden.

    Gaarne advies,
    Mvg, Jacques.
    Nikon en glaswerk

  • #2
    Re: Nikon df

    Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
    Geachte forumleden,

    Ik bezit zelf de Nikon d800, echter mijn interesses gaan meer en meer uit naar de Nikon df.
    Ben geïnteresseerd in de hogere iso waardes mbt de sensor van de d4.
    Wil graag in wat donkerder ruimtes gaan fotograferen, met name urbex.

    Is deze camera werkelijk de moeite waard naast mijn d800, of is dit overkill ?

    Moet ik de camera weer laten calibreren, zoals mijn d800, mbt mijn lenzen ?
    Ook kijk ik naar de d4(s) maar dat is een camera welke mij niet echt aantrekt met wat betreft de grootte.
    Liever heb ik dan de df.

    De lenzen welke ik bezit zijn alle voor fx, en lichtsterk.

    Het gaat mij dus niet om de retrolook, alleen voor de hogere isowaardes welke beide camera's bieden.

    Gaarne advies,
    Mvg, Jacques.
    Voor wat U hier aangeeft, denk ik niet dat de Df voor je een meerwaarde zal bieden.
    PaulM en ik hebben praktische testen gedaan met D800 en Df en ze ontlopen elkaar amper, zelfs op hoge iso.

    D800 is inderdaad een nogal kieskeurig toestel wat betreft objectieven, maar ik heb het ganse gamma Nikon f1.4 objectieven,
    en daarvan heb ik er geen enkele moeten laten aanpassen bij Procirep, geluk?

    Wat ik je zou aanraden voor Urbex, is een goed statief en DEZE
    Last edited by Guest42; 11 mei 2014, 07:16.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon df

      Ook voor mij had de DF naast de D800e te weinig toegevoegde waarde. Wel heb ik als lichte set de Micro Four Thirds set grotendeels vervangen door Fuji X.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Nikon df

        Dank jullie voor het advies omtrent mijn vraag over de df.
        Ik heb begrepen dat dit geen meerwaarde bied voor urbex, zal dan ook geen df aanschaffen voor dit doel.

        Demeyereg, de link verwijst naar een tiltlens en niet naar een statief.
        Ik zelf heb een goed statief van 35 jaar oud, van aluminium en zeer stevig, zeer solide.

        Spanjaart, ikzelf heb ook gekeken naar fuji, te weten de xpro-1, maar nooit in handen gehad. Heeft dit wel toegevoegde waarde naast de d800, voor urbex ?

        Mvg, Jacques
        Nikon en glaswerk

        Comment


        • #5
          Re: Nikon df

          Demeyereg, de link verwijst naar een tiltlens en niet naar een statief.
          Logisch, hij raadt en een statief en een tilt-shift aan. Urbex heeft vaak architectuur als hoofdonderwerp en daar zijn die nuttig. Allé ja, kunnen nuttig zijn als diat in jouw stijl past etc.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon df

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Voor wat U hier aangeeft, denk ik niet dat de Df voor je een meerwaarde zal bieden.
            PaulM en ik hebben praktische testen gedaan met D800 en Df en ze ontlopen elkaar amper, zelfs op hoge iso...
            Ik beschikt ook over een D800 en ik begin te bezinnen over een Df aan te schaffen. Ik heb daarvoor andere redenen:
            1) Ik heb maar één DSRL-body en in geval van pech zou het mij kunnen depanneren.
            2) Een D4s is te duur voor een tweede body en de Df is minder opvallend. In geval van nachtfotografie in de stad zou minder aantrekkelijk zijn voor dieven.
            Volgens je testen met PaulM lijkt het dat betreffend ruis bij hoge ISO's is gelijkwaardig. Ik geloof het maar dat verwachte ik niet. Ik heb verschillende reviews en voorbeelden gezien en ik kwam tot de conclusie dat met de Df kon ik 2 of 3 EVs winnen. Ik dacht dat ik kon shooten met ISO 6400 en zelfs 12800 met (heel) weinig ruis. Is het niet zo????

            De nadelen heb ik ook gewogen. De AF is minder sterk, en minder punten, dan bij de D800 en bovendien is er geen lamp om te kunnen helpen focussen bij donkere plekken. En het voordeel van de Df zou just zijn de opnames bij weinig licht. Daar is er iets dat niet klopt, maar ik heb gedacht dat ik kan altijd de AF-lamp van de flash SB-910 gebruiken. Het gebrek aan video en popup flash is geen probleem voor mij.

            Ik heb toch geen haast. Ik vind het (nog) te duur. Dat is geen juiste prijs, de prijs van een D800 met minder prestaties.

            Een aanvraag: kan je de foto's met die testen bij weinig licht laten zien? (link)
            Last edited by GTrotter; 12 mei 2014, 17:18.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon df

              Je hebt gelijk spanik , ik was te vlug met lezen, mijn excuses daarvoor.
              Nikon en glaswerk

              Comment


              • #8
                Re: Nikon df

                Ik heb een D800 en een PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED en ik zou het niemand aanraden. De lens is niet goed genoeg voor de D800. Hoe meer je naar de hoeken gaat hoe meer de foto onscherp wordt. Ik heb vroeger ook met een Canon 5DMKII met de Canon TS-E 24mm F3.5 L II kunnen fotograferen. Dat is pas een scherpe lens. In vergelijking is de Nikon TS een schande. Ga je dan nog proberen in het donker te fotograferen met de Nikon TS dan wordt het helemaal een uitdaging om manueel te gaan scherpstellen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon df

                  Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                  Een aanvraag: kan je de foto's met die testen bij weinig licht laten zien? (link)
                  Ik probeer hier via Dopbox een link te zetten naar de 6400 iso opname met de D800. (1/50 sec. uit de hand, f2.8, 24mm en 6400 iso)



                  Zie eens of je deze kan binnenhalen, de test met Paul zijn Df kan ik hier zelf niet plaatsen, door een onverschil tussen PaulM en bepaalde personen
                  hier op BD (waar ik Paul gelijk in geef) is dat nu jammer genoeg niet meer mogelijk.
                  Last edited by Guest42; 12 mei 2014, 10:36.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon df

                    Over de D800 kan ik me niet uitspreken, heb daarmee geen ervaring.

                    Met mijn Df ga ik heel regelmatig naar 6400iso en zelfs 12800iso, zonder merkbare ruis.
                    Nog hoger kan, maar dan moet je al goed weten waar je mee bezig bent.

                    Ivm calibreren, lijkt het me logisch dat je elke nieuwe camera tov jouw lenzen moet AF-finetunen.
                    Nikon Df

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon df

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ik probeer hier via Dopbox een link te zetten naar de 6400 iso opname met de D800. (1/50 sec. uit de hand, f2.8, 24mm en 6400 iso)



                      Zie eens of je deze kan binnenhalen, de test met Paul zijn Df kan ik hier zelf niet plaatsen, door een onverschil tussen PaulM en bepaalde personen
                      hier op BD (waar ik Paul gelijk in geef) is dat nu jammer genoeg niet meer mogelijk.
                      Bedankt om de link naar je foto te posten. Ik heb het gekeken en ontdanks het feit dat met deze stenen (graniet) niet gemakkelijk is de ruis te onderscheiden, heb ik de indruk dat t.o.v. de D800 kan ik met de Df wel 2 of 3 EV's winnen. Dat wordt bevestigd door Hagartje die gaat regelmatig naar 6400 en zelfs 12800 ISO. Nu met de D800, 3200 ISO is een maximum dat nauwelijks gebruik. 6400 als het niets anders kan en dan probeer ik met de nabewerking de ruis op te lossen.

                      De Df is misschien wel een camera voor mij want ik zoek niet naar een upgrade van de D800, maar naar een tweede body als complement. Momenteel het probleem is de (te) hoge prijs.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon df

                        Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                        Momenteel het probleem is de (te) hoge prijs.
                        Momenteel is er een cashback actie op de df van 300€
                        I love my D500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon df

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                          Dank jullie voor het advies omtrent mijn vraag over de df.
                          Ik heb begrepen dat dit geen meerwaarde bied voor urbex, zal dan ook geen df aanschaffen voor dit doel.

                          Demeyereg, de link verwijst naar een tiltlens en niet naar een statief.
                          Ik zelf heb een goed statief van 35 jaar oud, van aluminium en zeer stevig, zeer solide.

                          Spanjaart, ikzelf heb ook gekeken naar fuji, te weten de xpro-1, maar nooit in handen gehad. Heeft dit wel toegevoegde waarde naast de d800, voor urbex ?

                          Mvg, Jacques
                          Voor Urbex heeft het geen toegevoegde waarde, wel bij stedentrios en lange wandelingen, wegens het kleinere formaat en relatief lichte gewicht, met behoud van kwaliteit.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon df

                            Je vind raw bestanden van de twee toestellen op het net , welke ik binnen gehaald had van DPreview, bij de nefs zag je dat de DF merkbaar beter was in hoge iso, maar na nabewerking en downsizing; van 36 naar 16 megapics in fotoshop was er nagenoeg geen verschil meer, loont niet de moeite voor het ISO verschil, doe de test maar zelf, iets meer werk aan de D800 NEF en dan naar 16 mpix gaf zelfs op het 12800 ISO vb geen echt verschil, ik hou het met men D800 !!
                            Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
                            Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon df

                              Oorspronkelijk geplaatst door wdwdlp Bekijk bericht
                              Je vind raw bestanden van de twee toestellen op het net , welke ik binnen gehaald had van DPreview, bij de nefs zag je dat de DF merkbaar beter was in hoge iso, maar na nabewerking en downsizing; van 36 naar 16 megapics in fotoshop was er nagenoeg geen verschil meer, loont niet de moeite voor het ISO verschil, doe de test maar zelf, iets meer werk aan de D800 NEF en dan naar 16 mpix gaf zelfs op het 12800 ISO vb geen echt verschil, ik hou het met men D800 !!
                              Dat was ook wat onze test uitwees wdwdlp, als je de beelden van de D800 op 6400 iso op 100% gaat bekijken? is dat geen realistisch vergelijk. wij hebben deze afgeprint op mijn Epson 4.000 en op 40 X 60 cm en er was nagenoeg geen verschil zichtbaar, alles bewerkt in Nikon Capture NX2.
                              De NEF bestanden van beide toestellen zijn omgezet naar dezelfde afmetingen en 240 dpi, bij de DF hadden we iets tekort, bij de D800 natuurlijk een stuk meer, zoals gezegd beide op 6400 iso en met toch wel voldoende licht om 1/250 sec. te halen,
                              Op beide toestellen hebben we 1/3 stop onderbelicht.
                              Wie geen echte kenner is zal het verschil niet zien.
                              Ik zal niet betwisten dat de DF het op 12800 iso misschien beter zal doen dan de D800, en in nog meer duistere omstandigheden zal de DF het waarschijnlijk wel halen van de D800, maar daarvoor zou ik het zeker niet doen.
                              Daarvoor moet de DF te veel inboeten qua gebruiksgemak, de sensor is waarschijnlijk wel deze van de D4, maar voor de rest is het een gans ander toestel.
                              Bij mij telt de afdruk, en al de rest zoals labotesten zijn bijkomstigheden waar je toch weinig aan hebt.
                              Ik heb nog een vriend met een D4, en deze zullen we in de toekomst ook eens testen onder dezelfde omstandigheden en met hetzelfde objectief, namelijk mijn 35mm F1.4 de grenzen opzoeken op alle vlakken heeft ook geen zin, géén licht is namelijk geen beeld, en dan maken ze allemaal ruis.
                              Last edited by Guest42; 12 mei 2014, 22:35.

                              Comment

                              Working...
                              X