Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Festival fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Festival fotografie

    Hallo,

    Binnenkort krijg ik de kans om een shoot te doen op een 'dance'-festival. Aangezien ik nog niet veel ervaring heb, vroeg ik me af of mijn toestel en lenzen hiervoor in aanmerking komen, en welke instellingen ik dan het best zou gebruiken. Ik gebruik een Canon 500D, en een 18-200mm lens (erbij gekregen) en een 50mm lens. Het is de bedoeling dat ik zowel overdag als 's nachts, binnen en buiten foto's maak..

    Ook dacht ik eraan om misschien de Metz mecablitz 44 AF1 te kopen. Iemand ervaring in combinatie met de 500D?
    Denken jullie dat dit enige meerwaarde geeft? En is een omnibounce ook nodig?

    Alvast bedankt!
    Last edited by Djiezes; 10 mei 2014, 17:41.

  • #2
    Re: Festival fotografie

    Op een "Dance Festival" zal er wel een aangepaste belichting gebruikt worden, door te flitsen haal je er dan de sfeer uit.
    Het is gewoonlijk de bedoeling dat je bij optredens (eender welk soort) de sfeer (belichting) behoudt, en dat lukt niet door te flitsen.
    Bovendien kan het ook erg hinderlijk zijn voor de acteurs/muzikanten/dansers... dat je daar de hele tijd staat te flitsen in hun richting...

    Ik gebruik geen flitser op optredens, ik gebruik het aanwezige licht.
    Dat kan gewoonlijk alleen maar met lichtsterke lenzen en hoge iso (soms heel hoog).
    Een 70-200 f2,8 (of eventueel de Sigma 50-150 f2,8 op een crop camera) is meestal de standaardlens voor dat soort fotografie (aangevuld met een 24-70 op een full-frame of een 17-55 op een crop camera).
    Maar daarvan kan je natuurlijk afwijken, als je dicht genoeg in de buurt kan komen, dan kan je betaalbare lichtsterke primes (bijvoorbeeld de Canon 85mm f1,8) ook al een heel eind verder.

    Met een 500D + 18-200 heb je weinig kans dat het zal lukken, met de 500D + lichtsterke lenzen zijn de kansen al heel wat groter.
    Maar je moet er ook mee leren werken in slechte omstandigheden zodat je het maximum uit je materiaal kan halen.
    Een paar nieuwe lenzen kopen zonder dat je weet hoe je er het beste resultaat kan halen in bepaalde omstandigheden zal dus niet meteen de perfecte oplossing zijn, het ligt niet alleen aan het materiaal, de persoon die de camera bedient is nog steeds de belangrijkste schakel.
    Daarvoor moet je de basis van de fotografie kannen, en ervaring opdoen.
    Aan de hand van die ervaring leer je telkens bij, het lukt dus niet meteen van de eerste keer (ook niet met de duurste camera en de beste lenzen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Festival fotografie

      Bedankt voor je tips Black Bandit!
      Volledig akkoord dat je door flitsen de sfeer eruit haalt. Het is echter ook de bedoeling dat ik veel personen fotografeer. In een donkere omgeving vrees ik dat ik dat niet anders ga kunnen doen..?
      Wat mijn overig materiaal betreft, zal het inderdaad try & error zijn. Zal mijn best doen met mijn 50mm. We zullen zien...:-)

      Comment

      Working...
      X