Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grote kaarten fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grote kaarten fotograferen

    Hallo allemaal,

    Ik zou 4 grote kaarten tot in detail moeten fotograferen (kleinste letters scherp op foto) die als je ze samenlegt een nog grotere kaart maken. Als ik de kaarten in hun geheel fotografeer - elk apart wel - dan zijn de kleinste letters te wazig om goed te kunnen lezen (standaardlens...). Als ik elke kaart van dichterbij fotografeer en nog eens in 4 opdeel dan heb ik wel genoeg detail. Mijn vraag is dan hoe zorg ik ervoor dat ik een consistente kaart krijg als ik de verschillende delen samenleg in bv. photoshop. Ik heb alles in RAW gefotografeerd en de witte achtergrond van de kaart als +0.3 stop overbelicht. Toch zitten er nog (kleur-/toon-) en belichtings-verschillen in de kleur van sommige delen. (Ik heb spotmetering gebruikt maar soms ingesteld op 1 punt (auto-)scherpstellen en soms op 3 punten. (Ik vermoed dat de camera die punten ook voor de lichtmeting(spot) gebruikt?)
    Ik moet er ook bij vermelden dat alles gefotografeerd werd in de woonkamer met natuurlijk licht (wel op een bewolkte voormiddag waar het licht niet teveel wisselt). Ik beschik namelijk niet over een studio.
    Tweede probleem is dat als ik de delen van de kaarten in photoshop over elkaar leg ze niet 100% correct op elkaar aansluiten. Ik hang de kaarten nu tegen een effen witte muur en plaats m'n camera/statief zo evenwijdig mogelijk met de kaart. voor het deel ernaast moet ik het statief verplaatsen en weer zo evenwijdig mogelijk proberen te positioneren maar echt nauwkeurig blijkt dit niet te werken . Hoe zou ik dit het best doen zodat als ik de kaarten later samenvoeg ze mooi aansluiten?

    Misschien hebben jullie wat tips voor mij?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Grote kaarten fotograferen

    Ik zou eer naar een scanner grijpen dan naar een fototoestel, maar ik kan me inbeelden dat het met een scanner (je spreekt van "grote kaarten") ook niet makkelijk zou zijn.
    Belangrijk is altijd voldoende overlap te hebben. Als je daarbij belangrijke "herkenningspunten" op de kaart hebt, is dat mooi meegenomen.
    Uiteindelijk ga je foto's "stitchen" (net zoals bij een panoramafoto), dus om mogelijke belichtingsverschillen op te vangen moet je manueel werken en dezelfde instellingen gebruiken voor de verschillende foto's. Dus als je gaat fotograferen, toch best in een omgeving waar het licht niet teveel wijzigt tijdens de job. Inderdaad, eventueel in de studio, maar da's een groot woord voor een "vaste omgeving met gecontroleerd licht", waar je toch je lichtomstandigheden onder controle zou moeten hebben. Als je van statief kunt schieten, speelt zelfs de belichtingstijd niet veel rol meer.

    Stitchen kan in Photoshop, of in softwareprogramma's die daar speciaal voor ontworpen zijn. Daarstraks nog reclame (spam?) gekregen voor PhotoStitcher: http://www.bitsdujour.com/software/p...0+Mac+%26+PC+A
    Zelf geen ervaring mee, maar misschien andere BD-ers wel?
    Last edited by LesC; 10 mei 2014, 18:17.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Grote kaarten fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door fotoleek Bekijk bericht
      hoe zorg ik ervoor dat ik een consistente kaart krijg als ik de verschillende delen samenleg in bv. photoshop.
      Laat de camera ten alle tijde onaangeroerd, verschuif de kaarten.
      Gebruik een lens met geringe ton- of kussenvervorming.

      succes

      Comment


      • #4
        Re: Grote kaarten fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Ik zou eer naar een scanner grijpen dan naar een fototoestel, maar ik kan me inbeelden dat het met een scanner (je spreekt van "grote kaarten") ook niet makkelijk zou zijn.
        Bij Kopie Deleye Roeselare KLIK kan je dat perfect laten doen tot 91cm breed, je krijgt ze mee in het bestand dat je zelf mag kiezen en op stick of CD/DVD

        Vermoedelijk zijn meerdere kopiecenters daarvoor uitgerust.

        Comment


        • #5
          Re: Grote kaarten fotograferen

          Inscannen gaat tot A0 formaat, in kleur en 1200dpi. Eigenlijk de meest eenvoudige oplossing.

          Wil je zelf fotograferen, stel je toestel dan handmatig in (brandpuntsafstand, diafragma en witbalans) zodat belichting steeds identiek is.
          Gebruik slechts 1/2 (=1/4 in 2D) van je beeld om de vervorming naar de randen te vermijden.
          Snij alle beelden bij en voeg ze dan samen met PS of andere panorama software.
          Ik heb ooit op die wijze een gigantisch beeld gemaakt voor de website van een hotel, toen met gigapan software.
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment

          Working...
          X