Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

boiler met wisselaar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • boiler met wisselaar

    Aangezien ik nog niet lang geleden een inox boiler heb geplaatst, is een zonneboiler geen optie
    zijn er echter kleine boilers met een "serpentein" ik ken het woord niet... met zo ne spiraal er in om als warmte wisselaar gebruikt te worden? ( zoals vroeger bij de mazout installaties, had ge boilers die met een kring zo verwarmt werden.)
    Want anders had ik gedacht van zo eentje van bv. 50 liter bij te plaatsen voor die grote, zodat als ik water pak, die grote zich vult met het water uit die kleine ... dus eigenlijk het water al voorverwarmen
    want pidpa water is... 10 graden ??? daar moet toch gemakkelijk 30 .. 40 graden van te maken zijn ?

  • #2
    Re: boiler met wisselaar

    In een zonneboiler zit zo'n warmtewisselaar, kijk maar naar de schema's https://www.google.be/search?q=zonne...=1920&bih=1001 .
    Je kan die voor de andere boiler plaatsen zodat het water daar al warm binnen komt.
    Maar eigenlijk is dat niet de beste oplossing omdat je dan twee boilers hebt die allebei warmte verliezen (ze zijn wel geïsoleerd, maar er zijn nog altijd verliezen).
    De leiding tussen beide boilers moet ook zo kort mogelijk zijn om de verliezen te beperken.
    Als er 1 liter water in die leiding zit, en je gebruikt 1 liter warm water, dan zal er geen warm water vanuit de zonneboiler in de tweede boiler terechtkomen.

    Op welke manier wordt de boiler die je nu hebt opgewarmd, elektrisch, gas of mazout?
    Is die gekoppeld aan een wandketel?
    Een zonneboiler kan je gemakkelijk gebruiken in combinatie met een wandketel (doorstromer), de brander zal het water dan automatisch verder opwarmen tot de ingestelde temperatuur (als je die wandketel uitschakelt, dan gebruik je alleen warm water van de zonneboiler, zonder dat er gas wordt verbruikt, dat is ook een mogelijkheid).
    Last edited by Black B@ndit; 10 mei 2014, 10:36.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: boiler met wisselaar

      Ben niet goed mee Scherpie.

      Met wat wil je dan die kleine voorverwarmen via de warmtewisselaar ?

      Comment


      • #4
        Re: boiler met wisselaar

        Ik heb nu nen inox boiler ( als dat ene van de gamma was, dan vloog die buiten, maar deze kostte veel teveel om weg te doen ) op elektriciteit.
        En ik kan ernaast ne kleinen boiler plaatsen ( dus de tussenleiding zou miniem zijn.) dan zou ik 1 zonnecollector zetten, en het water dus dat ik afneem, "voorverwarmen " dat dan in mijne groten boiler komt. ( en met nadruk op ne kleinen boiler, want we zijn nog maar met 2, dus zo groot is ons verbruik nu ook weer niet, maar als er "goedkoop" wat van die stroom ( voor de groten boiler ) afkan, is dat meegenomen.
        Men zonnepanelen geven nu wat ik in den dag +- verbruik ( teller telt toch af (Y) ) , alleen de nacht ( merendeel den boiler : verbruik +- 4 ... 6 kw per nacht ) die telt nog op. en dat mag minder zijn

        Comment


        • #5
          Re: boiler met wisselaar

          Waarschijnlijk is een kleine zonneboiler niet veel goedkoper dan een grotere, een grotere heeft meer massa, en zal daardoor veel langer warm blijven (als de zon bijvoorbeeld wat minder schijnt, en als je dan ondertussen niet veel water hebt verbruikt).
          Je kan de elektrische boiler dan gebruiken als "na verwarmer".

          Vraag wel raad aan iemand die er wat van kent in verband met legionella bacteriën, als de temperatuur in de boiler te laag blijft, dan zou dat een probleem kunnen geven (ik heb er wel wat over gehoord, maar ik ben geen expert als het daar over gaat).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: boiler met wisselaar

            het probleem is dat ik de plaats in mijn wasplaats niet meer heb om ne grote.... ne kleine kan nog boven de wasmachiene , ne grote, gaat niet meer ( mijne zoon heeft ne 50 liter boiler ( elec. ) hangen, en die grootte zou ideaal zijn. )

            Comment


            • #7
              Re: boiler met wisselaar

              Ik meen gelezen te hebben (als je van een premie wil kunnen genieten) dat je dan een boiler van 125 liter moet plaatsen met min één paneel, of een 200liter met twee panelen, of een 275 liter met drie panelen, drie panelen is het max. wat betreft premies.
              Oplossing kan ook zijn, een kleine platenwisselaar met bijkomend pompje ( sanitair kant) te plaatsen, en de primaire kant naar je zonnepaneel, maar of dat in aanmerking komt voor een premie weet ik niet.

              Heb je nu uitsluitend nacht tarief Scherpie of dubbel tarief?
              Dubbel tarief is niet zo een goed idee met zonnepanelen, gewoon omdat bij dubbel tarief je dagverbruik duurder is dan bij gewoon enkel tarief, dus best eens laten berekenen in dat geval.
              Last edited by Guest42; 10 mei 2014, 21:20.

              Comment


              • #8
                Re: boiler met wisselaar

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Vraag wel raad aan iemand die er wat van kent in verband met legionella bacteriën, als de temperatuur in de boiler te laag blijft, dan zou dat een probleem kunnen geven (ik heb er wel wat over gehoord, maar ik ben geen expert als het daar over gaat).
                Een goede installatie is net als sommige warmtepomp boilers voorzien van een gewone weerstand Bart, een klok en bijkomende thermostaat zorgt er voor dat de watertemperatuur één keer per week tot boven de 60°C wordt gebracht, dat om Legionella tegen te gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: boiler met wisselaar

                  ik heb ze allebei
                  uitsluitend nacht en dubbel tarief : ik verwarm elektrisch daarom die uitsluitend nacht. en die dubbele, die nacht is goedkoper, dus die neem ik dan als "betaal" tarief.
                  En aangezien ik geen certificaten meer krijg ( ze liggen er nog maar een maand ) : heb ik de panelen zo uitgerekend, dat mijn dagtarief , ongeveer op 0 zou moeten blijven staan, en het ( goedkopere ) nachttarief enkel omhoog gaat, die van ons wast enzo op nacht , en mijnen dagteller , die blijft staan ( gaat zelfs naar beneden )

                  Comment


                  • #10
                    Re: boiler met wisselaar

                    Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                    ik heb ze allebei
                    uitsluitend nacht en dubbel tarief : ik verwarm elektrisch daarom die uitsluitend nacht. en die dubbele, die nacht is goedkoper, dus die neem ik dan als "betaal" tarief.
                    En aangezien ik geen certificaten meer krijg ( ze liggen er nog maar een maand ) : heb ik de panelen zo uitgerekend, dat mijn dagtarief , ongeveer op 0 zou moeten blijven staan, en het ( goedkopere ) nachttarief enkel omhoog gaat, die van ons wast enzo op nacht , en mijnen dagteller , die blijft staan ( gaat zelfs naar beneden )
                    Dat maakt het verhaal natuurlijk wat anders.
                    Moest het zijn dat je over hebt op je dagtarief Scherpie en normaal zal dat wel, dan toch eens berekenen of je geen
                    profijt doet om de nacht van je dubbele tarief laten ontkoppelen.
                    Hier de opbrengst van onze (5120 watt piek) installatie 2013 en tot maart dit jaar, zo weet je min of meer wat je kan verwachten als je het wat omrekent.

                    Comment

                    Working...
                    X