Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto balhoofd 327RC2 draait door

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manfrotto balhoofd 327RC2 draait door

    hallo,
    volgens de info bij het balhoofd moet dit 5.5 kg kunnen dragen. Maar zelfs met 2 kg erop bevestigd schuift de camera weg. Als ik de frictie wil vastzetten onderaan het handvat, hoor ik een klik en draait het door, maw : het kan niet meer vast gezet worden. Ik moet de camera ondersteunen, wat niet de bedoeling kan zijn ;-)
    weet iemand hoe ik dit zelf kan oplossen ?
    van harte dank !

  • #2
    Re: Manfrotto balhoofd 327RC2 draait door

    Wat je doet met de frictie vastzetten, is gewoon een veer bijspannen,
    het zou kunnen dat daar wat mis gaat, eens het handvat openvijzen zal je veel leren.
    Maar ook het balgedeelte eens goed ontvetten kan veel oplossen, meermaals ontvetten met alcohol
    doet geen kwaad aan de verf, en als je een ultasoon reinigingstoestel hebt of kan gebruiken is het in één maal ontvet.
    mischien eens binnenspringen bij je optieker, die mannen hebben dat.
    Als je van midden West-Vlaanderen bent, ik heb dat ook, steeds welkom

    Comment


    • #3
      Re: Manfrotto balhoofd 327RC2 draait door

      Voor mij is dat precies de reden waarom ik Manfrotto (die nochtans uitstekende statieven levert) nooit zal aanbevelen als 'betrouwbare' producent van statiefkoppen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Manfrotto balhoofd 327RC2 draait door

        dank je , ik probeer je tips al eens uit, demeyereg !

        Comment


        • #5
          Re: Manfrotto balhoofd 327RC2 draait door

          Het max gewicht dat een statiefkop kan dragen is inclusief torsie.
          ALs ik een camera met lange lens erop plaats van totaal gewicht 2kg moet je daarbij nog de torsie meerekenen die de lange lens met zich meebrengt (hefboomeffect).

          Dit hefboomeffect mag je niet onderschatten, (afhankelijk van de 'overhang') is de kracht die uitgeoefend wordt op het balhoofd vele male groter dan het gewicht van de camera-lens combinatie.
          De Markins balhoofden (welke zowat tot de beste behoren) hebben een max toelaatbaar gewicht van 30 kg voor de lichtse versie (Q3). wat dus geschikt geacht wordt voor een camera met 200 mm F2.8 lens of 300mm lens met een totaal gewicht van nog geen 5 kg.
          Waarom? wel net om creep (het doorzakken) te vermijden wanneer je de camera onder een hoek plaatst.

          Een max toelaatbaar gewicht van 5.5 kg is dus eigenlijk goed voor een bridgecamera erop te plaatsen of een dslr met een korte lens (prime).
          De 327RC2 wordt door Manfrotto zelf niet voor niets als "Light Duty Grip Ball Head" omschreven
          Last edited by zunoel; 12 mei 2014, 07:35.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Manfrotto balhoofd 327RC2 draait door

            Goeie uitleg, zunoel! Nu, ik heb altijd de indruk gehad dat (tenminste als je bij een lange lens aan de lens zelf bevestigt - via een statiefgondel), dit minder 'werk' voor de kop meebracht dan wanneer je de camera zelf op statief plaatste, met een behoorlijk zware lens. Het was de combinatie 350D (of 50D) met de EF-s 17-55 f/2.8 IS (een behoorlijk zware lens), die bij mijn Manfrotto-kop zoveel creep gaf (vooral in vertikale positie) die me, mede ook dank zij jouw raadgevingen, richting Markins Q3 dreef. Beschouw ik nog altijd als een van mijn beste aankopen!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Manfrotto balhoofd 327RC2 draait door

              interessante uitleg, Zunoe...
              ontvetten hielp niet, met inbus kon het niet vaster, dus handvat opengedaan en ...niet meer kunnen sluiten, de onderdelen kwamen los...dus opogestuurd naar Manfrotto...en ik blijf in het vervolg overal af ;-)
              dank jullie voor de reacties

              Comment


              • #8
                Re: Manfrotto balhoofd 327RC2 draait door

                Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
                ontvetten hielp niet, met inbus kon het niet vaster, dus handvat opengedaan en ...niet meer kunnen sluiten, de onderdelen kwamen los...dus opogestuurd naar Manfrotto...en ik blijf in het vervolg overal af ;-)
                dank jullie voor de reacties
                Techniek is dus niet je sterke kant, sorry als ik het dan wat te simpel heb voorgesteld,
                ken je niemand met wat technische ervaring in je omgeving?
                Zo moeilijk is dat nu toch niet....
                Last edited by Guest42; 12 mei 2014, 20:52.

                Comment

                Working...
                X