Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • witbalans

    Beste

    Even een klein testje gedaan, gewoon simpel binnenshuis. (misschien domme vraag)

    heb de witbalans op standaard staan, en heb een willekeurige foto genomen, dan heb ik de witbalans veranderd naar landschap, en dezelfde fotogenomen, en vind dat de kleuren realistischer weergegeven worden op mijn schermpje. hoe komt dit? en op wat hebben jullie jullie witbalans standaard staan?

    alvast bedankt
    Last edited by svanma; 8 mei 2014, 11:13.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: witbalans

    Binnen zet ik mijn witbalans vaak op bewolkt. Je krijgt dan warmere kleuren. Is een beproefd trucje. Als je binnenshuis fotografeert, komt er licht door het raam en wordt er licht geweerkaatst van andere oppervlakken die alle kleuren van de regenboog kunnen hebben. Je camera weet dan niet van welk hout pijlen maken, en dus klopt de witbalans vaak niet. In jouw situatie kan het dus zijn dat 'landschap' een beter resultaat geeft, en voor iemand met blauwe muren zal dat helemaal niet zo zijn. Ik vermoed dat landscape sowieso een redelijk neutrale witbalans heeft, maar zeker weet ik dat niet.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: witbalans

      Ah ok,wat is dan het best voor landschaps- en vogelfotografie? of is het best om gewoon standaard te laten en dan aan tepassen omdat je in raw fotografeer?

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Binnen zet ik mijn witbalans vaak op bewolkt. Je krijgt dan warmere kleuren. Is een beproefd trucje. Als je binnenshuis fotografeert, komt er licht door het raam en wordt er licht geweerkaatst van andere oppervlakken die alle kleuren van de regenboog kunnen hebben. Je camera weet dan niet van welk hout pijlen maken, en dus klopt de witbalans vaak niet. In jouw situatie kan het dus zijn dat 'landschap' een beter resultaat geeft, en voor iemand met blauwe muren zal dat helemaal niet zo zijn. Ik vermoed dat landscape sowieso een redelijk neutrale witbalans heeft, maar zeker weet ik dat niet.
      Last edited by svanma; 8 mei 2014, 11:36.
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: witbalans

        Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht

        ... heb ik de witbalans veranderd naar landschap, ....
        Voor zover ik weet bestaat witbalans landschap niet. (wel AWB, daglicht, schaduw, bewolkt, kunstlicht, tl-licht, flits, kelvin)

        Vergis je je niet met de programmakeuze Landschap?
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: witbalans

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Voor zover ik weet bestaat witbalans landschap niet. (wel AWB, daglicht, schaduw, bewolkt, kunstlicht, tl-licht, flits, kelvin)

          Vergis je je niet met de programmakeuze Landschap?
          Automatisch, Standaard, Portret, Landschap, Neutraal, Natuurgetrouw, Zwart-wit, Persoonlijk zijn Picture Styles die je kunt instellen op de camera, ze zijn alleen werkzaam voor Jpeg's. Dus hebben niks te maken met witbalans.
          Paul

          Comment


          • #6
            Re: witbalans

            Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
            Ah ok,wat is dan het best voor landschaps- en vogelfotografie? of is het best om gewoon standaard te laten en dan aan tepassen omdat je in raw fotografeer?
            Wat het beste is, ligt helemaal aan het gereflecteerde licht in je tuin. Maar als je in RAW fotografeert, maakt het inderdaad niet uit, al zal je minder werk hebben achteraf als je uitvlooit wat het beste is. Het beste is sowieso volgens mij om op de plek die op de foto komt een wit blad haaks op de richting van je lens te zetten en je witbalans handmatig in te stellen daarop. Dan ben je zeker. Nog beter is een grijskaart, maar die zal je niet hebben waarschijnlijk? Dan is een gewoon wit blad ook goed.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: witbalans

              Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
              Automatisch, Standaard, Portret, Landschap, Neutraal, Natuurgetrouw, Zwart-wit, Persoonlijk zijn Picture Styles die je kunt instellen op de camera, ze zijn alleen werkzaam voor Jpeg's. Dus hebben niks te maken met witbalans.
              Paul
              Inderdaad, was een stomme fout van mij
              Canon EOS 550D // 15-85mm IS

              Comment


              • #8
                Re: witbalans

                De mijne staat meestal op bewolkt, maar eigenlijk maakt het geen verschil in RAW.

                Comment


                • #9
                  Re: witbalans

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                  De mijne staat meestal op bewolkt, maar eigenlijk maakt het geen verschil in RAW.
                  Niet qua effect, maar wel qua tijd die je erin steekt per foto. Als het meteen goed is, hoef je daar alvast niets meer aan te veranderen.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: witbalans

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                    De mijne staat meestal op bewolkt, maar eigenlijk maakt het geen verschil in RAW.
                    Vreemde stelling? Stel je nu dat een WB instellen op een camera totaal nutteloos is als je in RAW fotografeert? Kan je dat argumenteren waarom?

                    Comment


                    • #11
                      Re: witbalans

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Vreemde stelling? Stel je nu dat een WB instellen op een camera totaal nutteloos is als je in RAW fotografeert? Kan je dat argumenteren waarom?
                      voor als de camera een keer niet op RAW zet.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: witbalans

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        voor als de camera een keer niet op RAW zet.
                        grt,bouk.
                        Je gaat er dus ook van uit dat een WB instelling voor RAW nutteloos is?

                        Comment


                        • #13
                          Re: witbalans

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                          De mijne staat meestal op bewolkt, maar eigenlijk maakt het geen verschil in RAW.
                          Ik snap iets niet tussen het verschil van raw en jpg. Deze foto is gemaakt met de verkeerde lichtbalans. Had ik hem in raw gemaakt, dan kon ik de witbalans gewoon aanpassen met het bijgeleverde programma. Nu kan ik dat niet, want het is een jpg. Ik heb wel een eerdere post gelezen in dit forum, waarmee ik hem via een extra

                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: witbalans

                            ??? .. Het punt is dat de witbalans die ingesteld wordt op de camera in RAW netjes wordt doorgerekend bij conversie en een "verkeerde" witbalans net zo goed valt te corrigeren in jpg als in raw ... dus de stelling "... eigenlijk maakt het geen verschil in RAW" slaat nergens op wat ook mijn initieele punt was ..

                            Comment


                            • #15
                              Re: witbalans

                              Ik weet dat Aperture een gereedschap heeft om ook in JPG foto's zonder al teveel gedoe en kwaliteitsverlies iets aan de witbalans te doen.
                              Uit eigen ervaring weet ik dat je het corrigeren van de witbalans van een JPG eigenlijk wel kunt vergeten met PhotoShop Elements 8 (dat ik zelf gebruik), dus dat het net zo goed te corrigeren valt in JPG als in RAW ben ik het niet mee eens.
                              Met de "echte" (grote) PhotoShop is vast een hoop mogelijk op dit gebied, maar als je niet in staat bent die te downloaden laat staan te kopen, zou het best kunnen dat het voor sommige mensen al snel ophoud.

                              De picture-styles (Canon, ik weet niet hoe zoiets bij Nikon heet) werken overigens niet zomaar door in een RAW bestand, volgens mij hanteert Adobe standaard haar eigen kleurprofiel, dat met elke nieuwe versie van de Camera Raw plugin verder verbeterd word (en volgens mij ook camera afhankelijk is).

                              Comment

                              Working...
                              X