Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop spiegelreflex

    Hallo Belgium Digital,


    Ik zou graag van mijn compactcamera'tje waar ik nu al vaak op de functie P/M trek, willen overstappen op een spiegelreflex. Aangezien ik begonnen ben met Photoshop(o.a. HDR), Photoshop Lightroom... schiet ik nu vaak wat tekort in kwaliteit van de kleuren en recuperatie licht-donker foto's. Daarom heb ik vernomen dat ik met een reflex zowel in RAW als nog JPEG tegelijk kan trekken.

    Nu zou ik jullie graag om onafhankelijk advies willen vragen omtrent een aankoop hiervan.
    Ik heb om te beginnen eigenlijk geen idee welk merk te nemen (Nikon, Canon, Pentax, Sony...).
    Bij fotografen zie je vaak Nikon, maar met een oude compactcamera van Canon heb ik nog foto's gezien die een mooie warme graskleur weergaven. Mijn ervaringen met Sony op automatisch zijn dan weer dat ze vaak bewogen foto's als resultaat weergaven. (Spreek me tegen als ik ergens goed fout zit.)

    Ik zal misschien wat richtlijnen geven. Ik ben iemand die naar mijn mening iets All-round nodig heeft, en ook groothoek spreekt mij wel aan. Ik kan luchtballonnen in de lucht trekken, tot voorwerpjes in een museum achter glas tot situaties met minder/weinig licht, maar vooral mooie landschappen in schitterende kleuren (niet persé 'natuurlijk', gewoon mooie warme kleuren. Aangezien mijn budget op maximum €500 voor de body en de lens samen ligt (en liefst met een kaartje waarmee je toch zo'n 2000 verschillende stuks kunt trekken (hoeveel GB is dat dan eigenlijk ongeveer als je RAW+JPEG trekt)) is het aanbod al veel beperkter.

    Naar de toekomst toe zou ik misschien overwegen om het bereik te optimaliseren, in die zin dat er misschien wel een lensje bij kan voor dicht (macro) en zoom (tele). Maar nu is het vooral de bedoeling om een goede basis te hebben. Ik heb me laten verstaan dat KIT-lenzen niet kwalitatief hoogstaand zijn. In hoeverre is dit waar en wat zou dan misschien een goed alternatief zijn voor me.

    Hopelijk kan iemand mij een mooi geheel aanbieden, of mij bepaalde richtlijnen geven waar ik naar mijn eigenschappen die ik opnoem best rekening houd.


    Alvast bedankt,
    MVG Delelith

  • #2
    Re: Aankoop spiegelreflex

    De Nikon D3200 met 18-55mm lens (is ongeveer 27-82 mm kleinbeeld) kost rond € 420.
    De Canon EOS 1200D met 18-55 lens (29-88 mm kleinbeeld) kost rond € 440.
    Een Sony Alpha A500 met 16-50mm lens (24-75 mm kleinbeeld) kost rond € 490.
    Voor de beste prijs kan je best eens rondkijken, mogelijk kan je lagere prijzen vinden.
    Welk merk je kiest is een beetje een persoonlijke keuze, elk heeft zijn eigen voorkeuren.

    Als je Raw+Jpeg trekt, krijg zo'n 1400-1500 foto's op een 32GB kaart (ook afhankelijk van de resolutie)
    Maar het is altijd beter verscheidene kleine SD kaartjes te gebruiken. Als je volle 32 GB kaart defect geraakt,
    of je verliest het kaartje, ben je meer dan 1000 foto's kwijt. Tenzij je regelmatig back-ups maakt en dan nog.
    bv Een SanDisk SDHC Ultra 16 GB Class 10, kan je online kopen voor rond de € 15; ook eens rondneuzen.

    Er zijn ook Systeem en compact/bridge camera's die raw + jpeg kunnen trekken.

    Veel succes bij je zoektocht,
    Rudi
    Last edited by rudimaes; 8 mei 2014, 05:24.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop spiegelreflex

      Met een dergelijk beperkt budget kun je misschien ook dit in de gaten houden:



      Ik zie nu niet meteen iets staan, maar er komen geregeld goeie tweedehands setjes langs die je kunnen interesseren.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop spiegelreflex

        Hallo BD,

        Alvast bedankt voor jullie zeer snelle reacties!
        Rudi zegt: 'Welk merk je kiest is een beetje een persoonlijke keuze, elk heeft zijn eigen voorkeuren.'
        Zou je soms eens kort uit de doeken kunnen doen, waarover het dan specifiek zou gaan?
        Verder zal ik zeker en vast al rekening houden met de tips die jullie hier aangeven, om wat voordelen te doen.

        MVG Delelith

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop spiegelreflex

          Vergeet spiegelreflex en kijk uit naar een goeie systeemcamera (mirrorless, kleiner lichter) en kijk vooral eens naar Fuji, de X-T1 krijgt niets dan lovende reviews, zelf heb ik de X-E2 en die is gewoon zeer goed.
          Je budget is echter wat te laag voor de kwaliteit die je zoekt, dat zal je moeten bijstellen, en of je nu met een DSLR of systeemcamera gaat starten, dit soort fotografie slurpt geld, want je hebt glas nodig, en je zal steeds meer willen. 't Is maar een waarschuwing. :-)
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop spiegelreflex

            Oorspronkelijk geplaatst door Delelith Bekijk bericht
            Hallo BD,

            Alvast bedankt voor jullie zeer snelle reacties!
            Rudi zegt: 'Welk merk je kiest is een beetje een persoonlijke keuze, elk heeft zijn eigen voorkeuren.'
            Zou je soms eens kort uit de doeken kunnen doen, waarover het dan specifiek zou gaan?
            Verder zal ik zeker en vast al rekening houden met de tips die jullie hier aangeven, om wat voordelen te doen.

            MVG Delelith
            Nikon, Canon, Sony,...zijn allemaal goede camera's.
            Het enige verschil erin zit hoe jij het als gebruiker ervaart.
            Neem die toestellen eens vast en test ze eens. De ene vind een nikon prettiger in de hand, de andere een canon,...
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #8
              Re: Aankoop spiegelreflex

              Zoals eerder gezegd hangt de merkkeuze een beetje af van persoonlijke voorkeur. Zelf heb ik als tevreden Canon-gebruiker geen ervaring met Nikon, maar zaken waar je best wel op kan letten is de mate waarin de camera goed in de hand ligt, de mate waarin je makkelijk met de knoppen overweg kan ("blind" knoppen terugvinden terwijl je door de zoeker kijkt kan het verschil maken tussen een foto wel/niet missen) en de mate waarin je je weg vindt in het menu. Kijk ook eens wie in je nabije omgeving al welk merk heeft, enerzijds om eens te testen, anderzijds om achteraf eventueel lenzen mee te kunnen uitwisselen.

              Comment

              Working...
              X