Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zijn er wielertoeristen in de zaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zijn er wielertoeristen in de zaal?

    Dit weekend een lange fietstocht gemaakt in Vlaams-Brabant, vooral kleine wegen tussen Tienen en Scherpenheuvel. Als begeleider (voor 20 van de 50km) van een groep joggers.
    Zeer veel groepen wielertoeristen / wielerclubs tegengekomen, en helaas zonder uitzondering was de ervaring negatief. Geen enkel respect voor de mede-weggebruiker! Om maar enkele voorbeelden te geven: koppig met drie naast elkaar blijven rijden, en dus onze lopers in de berm drukken; commentaar roepen op het feit dat we op de weg lopen (geen voetpad op die wegen), commentaar op de verschijning van onze vrouwelijke lopers, commentaar op de begeleiders per fiets. Overdreven snelheid, en dan vooral in de afdalingen. Met twee naast elkaar aan >50/u de Wijndries naar beneden, en dan natuurlijk kwaad omdat ze in een bocht vol in de remmen moeten voor voetgangers en fietsers die naar boven gaan. Leuk detail: heb van al die groepen niemand de Wijndries zien oprijden, gingen allemaal naar beneden

    Ter info: we waren een groep van ongeveer 30 joggers, met drie begeleiders per fiets, de meesten hadden een fluovest aan. Het parcours was zoals gezegd kleine wegen en veldwegen; zelden een hoofdweg, omdat die voor lopers niet zo interessant zijn.

    Nog iemand ervaring met het amateur-peleton? Of rijdt iemand hier mee in zo'n groep?

  • #2
    Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

    Dit waren nog nette wielertoeristen, je hebt er ook die spugen anderen onder op de koop toe.
    Je hebt er veel die denken dat verkeersregels en fatsoensregels niet voor hen gelden.

    Comment


    • #3
      Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

      Als er eentje gespuugd had, hadden ze hem uit de goot moeten halen. Ik mag dan wel geen racefiets hebben, maar na 15 jaar mtb kan ik wel een sprintje trekken

      Comment


      • #4
        Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

        Ik moet er wel bijzeggen, het waren enkel de groepen die zich zo gedroegen, de rijders die alleen reden waren heel schappelijk. Groepsgeest of zo?

        Comment


        • #5
          Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Ik moet er wel bijzeggen, het waren enkel de groepen die zich zo gedroegen, de rijders die alleen reden waren heel schappelijk. Groepsgeest of zo?
          Omdat het soms in groep moeilijk is om samen te kunnen blijven,
          als er dan enkele wandelaars met 3 naast elkaar lopen en je geraakt gescheiden dan moet je meer op elkaar staan wachten als dat je kan doorrijden.
          Met hoeveel liepen jullie naast elkaar? hoe reden de begeleidende fietsers? (bv 2 wandealars naast elkaar en daarnaast de fietser? )

          ik heb al enkele keren in groep meegereden, en int begin te braaf zijn...
          ik was toen meer accordeon aant rijden als een normaal tempo aan te houden...

          na die paar keer in groep rijd ik met max 3-4 vrienden nog mee...
          simpelder bij elkaar te houden...
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

            Wij liepen max 2 personen naast elkaar, en de fietser ervoor of erachter. Op een wegje van 2m breed is niet genoeg plaats voor 2 voetgangers naast elkaar plus 2 fietsers naast elkaar, dat begrijp ik ook. Vandaar dat we bij tegemoet komend verkeer op één rij lopen, maar dat was voor sommige groepen fietsers blijkbaar niet genoeg.
            Ik spreek niet eens over achteropkomende racefietsers; een fietsbel is blijkbaar te zwaar. Als we geluk hadden riepen ze dat we aan de kant moesten, maar meestal kwamen ze gewoon rakelings langsgezoefd.
            Om als groep fietsers samen te blijven moet er toch niet per se continu met twee of drie naast elkaar gereden worden? Laat staan dat je zou moeten stoppen om elkaar te wachten?

            Comment


            • #7
              Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

              Koeno, als we wisten dat er fietsers aankwamen liepen we niet met 3 naast elkaar. Maar toch was 1 enkele rij lopers op de baan nog teveel voor sommige groepen. Natuurlijk, we hebben geen ogen in onze rug, en als de fietsers dan geen bel hebben...

              Overigens, wat is voor jou een normaal tempo? Als je helemaal moet stoppen om op elkaar te wachten heb je volgens mij geen "normaal" tempo
              Ivm accordeon rijden: wij moeten ons als lopers toch ook aanpassen? Waarom wielertoeristen dan niet? Als je per se in waaier wil rijden, of in peleton: zorg dan voor een groep die groot genoeg om een begeleidende wagen bij te hebben (al moet je je dan nog aan de verkeersregels houden), of doe mee aan een wedstrijd.

              Comment


              • #8
                Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

                Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                Wij liepen max 2 personen naast elkaar, en de fietser ervoor of erachter. Op een wegje van 2m breed is niet genoeg plaats voor 2 voetgangers naast elkaar plus 2 fietsers naast elkaar, dat begrijp ik ook. Vandaar dat we bij tegemoet komend verkeer op één rij lopen, maar dat was voor sommige groepen fietsers blijkbaar niet genoeg.
                Ik spreek niet eens over achteropkomende racefietsers; een fietsbel is blijkbaar te zwaar. Als we geluk hadden riepen ze dat we aan de kant moesten, maar meestal kwamen ze gewoon rakelings langsgezoefd.
                Om als groep fietsers samen te blijven moet er toch niet per se continu met twee of drie naast elkaar gereden worden? Laat staan dat je zou moeten stoppen om elkaar te wachten?
                Ik moet eerlijk zeggen, als ik voorbijsteek en ik kan gewoon passeren... dan ga ik ook niet beginnen roepen/bellen...
                op mijn mountainbike hangt ook geen bel, in het veld zit dat ding meer te bellen als iets anders... denken de mensen rondom mij dat ik ofwel problemen heb ofwel niet kan volgen...

                Ik vind persoonlijk dat bij een grotere groep fietser een gat snel geslagen is en moeilijk te dichten is ook... (waarom zou in de koers anders het peleton nooit als 1e eindigen )
                maar goed, ik besef goed genoeg dat er veel wielerterroristen zijn,
                evenals joggers die vinden dat de wereld van hun is
                en paardrijders die koning te rijk zijn
                en motorijders die levensgevaarlijk rijden
                en autorijders die zich meer bezighouden met make up of krant ipv verkeer
                en vliegtuigen die verdwijnen
                en forumleden die blasé gedrag tonen
                en .... die ....
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                Comment


                • #9
                  Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

                  Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  Koeno, als we wisten dat er fietsers aankwamen liepen we niet met 3 naast elkaar. Maar toch was 1 enkele rij lopers op de baan nog teveel voor sommige groepen. Natuurlijk, we hebben geen ogen in onze rug, en als de fietsers dan geen bel hebben...

                  Overigens, wat is voor jou een normaal tempo? Als je helemaal moet stoppen om op elkaar te wachten heb je volgens mij geen "normaal" tempo
                  Ivm accordeon rijden: wij moeten ons als lopers toch ook aanpassen? Waarom wielertoeristen dan niet? Als je per se in waaier wil rijden, of in peleton: zorg dan voor een groep die groot genoeg om een begeleidende wagen bij te hebben (al moet je je dan nog aan de verkeersregels houden), of doe mee aan een wedstrijd.
                  Wat is volgens jou een abnormaal tempo?
                  de ene die meer getraind is vind 28km/u gemiddeld te traag,
                  de ene die ongetraind is vind 28km/u te zot voor woorden...
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

                    28/u lijkt me een normaal tempo, om u gerust te stellen . Maar aan volle snelheid op een openbare (smalle) weg met bochten naar beneden in groep, iets minder normaal voor mij...

                    Comment


                    • #11
                      Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

                      "Een fietsbel is eigenlijk verplicht, al is er een gedoogbeleid voor wielertoeristen."
                      "Fietsers mogen maximum met twee naast elkaar rechts op de rijbaan rijden, op voorwaarde dat ze niet meer dan de helft van de rijweg in beslag nemen. Gemotoriseerd verkeer moet je altijd kunnen inhalen en kruisen."

                      Slechts twee van de regeltjes die mijn bloed doen koken en nog eens duidelijk maakt dat de wielerTERRORISTEN onder de TOERISTEN eens een duidelijk signaal moeten krijgen.

                      Als je niet wil stoppen/vertrekke en in accordeon rijden, ga dan op een circuit crossen. Ik mag met mijn wagen ook niet rallyracen op de openbare weg.

                      Mijn dochter van zes is al een keer of vier nipt ontsnapt aan een serieus accident door de lieflijke racers, en ik heb er niet veel goede woorden meer voor over.

                      Met excuus voor de 'goei'.

                      IZ.
                      For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                      Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                      Comment


                      • #12
                        Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

                        Er zijn er altijd die zich niet aan de regels houden, en die het imago van de hele groep verpesten.

                        Zelf ben ik ook wieler"toerist", ik rij niet met een racefiets en ook niet om ter snelst.
                        Ik rij voornamelijk recreatief en functioneel (niet sportief dus) en wil bovendien iets gezien hebben onderweg, en ik wil de dingen niet voorbijgefietst zijn.
                        Vaak ook met fototoestel in de rugzak. Ik heb ook meer de idee van de reisfietsers in gedachte, om zo traag mogelijk de wereld te verkennen per fiets, en zo veel mogelijk te zien.

                        Maar zich niet aan de regels houden, is iets voor elke sport heb ik de indruk. Daarnet nog zag ik allemaal wandelaars, meestal individuelen of koppels, (samen toch meer dan 100 man) een uitgestippelde wandeling doen, en geen enkele die het voetpad bewandelde, allemaal moésten ze op de autobaan stappen.
                        Sommige mensen lappen de regels altijd aan hun laars om weet ik veel welke reden, alsof het dan plots mag.

                        Comment


                        • #13
                          Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

                          Er zullen altijd goeie en slechte zijn, maar ik ben wel 100% tegen die pelotons die zonder enige begeleiding langs de jaagpaden scheuren. Trouwens begeleiding mag daar niet omdat gemotoriseerd verkeer er verboden is.
                          Vorige week ging het 'Scheldepeloton' op zijn bek langs de Schelde, nu is het nog wachten tot het 'Leiepeloton' uit Harelbeke (ik weet niet of ze zo noemen maar ze starten wel in Harelbeke) op hun bek gaat langs de Leie.....en daar liggen geen ribbels.
                          Ik ken persoonlijk wielertoeristen die alleen, met twee, of max met drie regelmatig gaan fietsen, maar op donderdagavond gaan ze zeker niet langs de Leie fietsen om niet overhoop gereden te worden door dat peloton.
                          Het is gewoon wachten op hét accident. Hopelijk betrekken ze er geen derden bij.
                          Groetjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

                            Maar ik zie het probleem niet.
                            Akkoord, de slechte wielerterroristen moeten eens leren om uit de weg te gaan en ook om defensief en hoffelijk te rijden.
                            Langs de andere kant...
                            Er is een jaagpad waar men kán fietsen. En dan doet men er moeilijk om.
                            Moet men dan een tweede jaagpad ernaast aanleggen speciaal voor fietsers, zodat de man die met de hond gaat wandelen een heel jaagpad voor hem alleen heeft?
                            Of moet men op bepaalde dagen of bepaalde uren het jaagpad enkel toegankelijk stellen voor fietsers, en op andere ogenblikken voor de wandelaars? Dat zou ook een oplossing zijn.

                            Toch vind ik het raar om als wandelaar in de weg te gaan lopen op een lange strook asfalt waarvan men op voorhand weet dat er vrijwel continu fietsers komen.
                            Op een openbaar basketpleintje waar er enkele mensen balletjes staan te gooien ga je toch ook niet met je hond wandelen net onder het basketnet. Dat is geen regel, het is gewoon gezond boerenverstand.

                            Comment


                            • #15
                              Re: zijn er wielertoeristen in de zaal?

                              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Toch vind ik het raar om als wandelaar in de weg te gaan lopen op een lange strook asfalt waarvan men op voorhand weet dat er vrijwel continu fietsers komen.
                              Tja, je kan er ook dit van maken:

                              Toch vind ik het raar om als fietsers in de weg te gaan rijden op een lange strook asfalt waarvan men op voorhand weet dat er vrijwel continu wandelaars komen.
                              Last edited by nete; 9 mei 2014, 07:18.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X