Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vogelfotografie

    Dag Iedereen

    binnenkort leg ik onze tuin opnieuw aan. en ik zou deze vogelvriendelijk willen maken om zoveel mgelijk soorten vogels in de tuin te krijgen. Hoe begin ik hier het beste aan?

    Het is de bedoeling om vanuit de veranda of de badkamer de foto's te maken dit omdat er dan geen kans bestaat dat ze wegvliegen door lawaai.

    thx
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: Vogelfotografie

    Geen kat!!

    heesters en bomen mengen die: vroeg in het voorjaar bessen dragen (of nog bessen dragen) idem voor laat in het najaar.
    Opteer voor streekeigen planten en zorg voor verscheidenheid.
    Bijvoederen van vroeg in het najaar tot laat in het voorjaar (bij ons laten de vogels nog maar een week of 3 de zaden en bollen met rust)
    Zet de voederplank natuurlijk NIET in het midden van het zicht waar je wil fotograferen.
    Probeer een open stuk te maken zodat je makkelijk kan fotograferen.
    Zorg eventueel voor een waterpartij, of een deftig vogelbad, het wordt meestal in dank aanvaard.
    Ondergroei niet snoeien in het najaar, wel later in het voorjaar, de vogels vinden hier nestmateriaal. En je zorgt voor meer schuilplaatsen voor insecten (waar weer vogels op af komen) Idem voor een hoopje oude bakstenen of een stapel brandhout. Enkele op de grond liggende dakpannen doen het ook goed!!
    Probeer ook aan de achtergrond te denken, een opvallende bakstenen muur doet het niet goed als achtergrond. Zet eventueel bloeiende planten als achtergrond, je vind in de handel een soort 4-seizoenen "haag" zo heb je vaak bloem.
    Je kan proberen enkele verschillende soorten nestkastjes te hangen. Hang deze niet direkt in het te fotograferen gebied, sommige vogels dulden niet al te veel beweging in het "zicht" van hun huisje en jagen dan mogelijk andere soorten weg.
    Een stevige haag of dikke klimop tegen een blinde muur zijn ook waardevolle nest-plaatsen

    Zou kunnen dat je via natuurpunt een lijst van vogelvriendelijke planten kan vastkrijgen

    ik vergeet vast nog veel...

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Vogelfotografie

      Ok vriendelijk bedankt

      welke lens zou het best zijn hiervoor?

      1. canon 70-300 f4-f5.6 IS L lens

      2. Sigma 70-200 2.8

      thx

      Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
      Geen kat!!

      heesters en bomen mengen die: vroeg in het voorjaar bessen dragen (of nog bessen dragen) idem voor laat in het najaar.
      Opteer voor streekeigen planten en zorg voor verscheidenheid.
      Bijvoederen van vroeg in het najaar tot laat in het voorjaar (bij ons laten de vogels nog maar een week of 3 de zaden en bollen met rust)
      Zet de voederplank natuurlijk NIET in het midden van het zicht waar je wil fotograferen.
      Probeer een open stuk te maken zodat je makkelijk kan fotograferen.
      Zorg eventueel voor een waterpartij, of een deftig vogelbad, het wordt meestal in dank aanvaard.
      Ondergroei niet snoeien in het najaar, wel later in het voorjaar, de vogels vinden hier nestmateriaal. En je zorgt voor meer schuilplaatsen voor insecten (waar weer vogels op af komen) Idem voor een hoopje oude bakstenen of een stapel brandhout. Enkele op de grond liggende dakpannen doen het ook goed!!
      Probeer ook aan de achtergrond te denken, een opvallende bakstenen muur doet het niet goed als achtergrond. Zet eventueel bloeiende planten als achtergrond, je vind in de handel een soort 4-seizoenen "haag" zo heb je vaak bloem.
      Je kan proberen enkele verschillende soorten nestkastjes te hangen. Hang deze niet direkt in het te fotograferen gebied, sommige vogels dulden niet al te veel beweging in het "zicht" van hun huisje en jagen dan mogelijk andere soorten weg.
      Een stevige haag of dikke klimop tegen een blinde muur zijn ook waardevolle nest-plaatsen

      Zou kunnen dat je via natuurpunt een lijst van vogelvriendelijke planten kan vastkrijgen

      ik vergeet vast nog veel...

      Tom
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: Vogelfotografie

        Wij wonen midden in de stad. Bijna al onze buren hebben meerdere soorten bomen, hagen, struiken, bloemen en gras staan. Allerlei soorten met eetbare bessen en fruit vindt je er. Ook enkele hebben een vijvertje in hun tuin. Meerdere nestkastjes hangen op in de verschillende tuinen. Als we door de ramen kijken waan je je in een klein stukje bos, natuur. De vogels die we hier hebben in dat stukje is echt wel verscheiden te noemen. Meerdere duivensoorten, spreeuwen, merels, lijsters, winterkoning, mezensoorten, mussen, soorten vinken, roodborst, tjif tjaf, eksters, kraaien, specht, vlaamse gaaien, heggenmus, goudhaantje, keep, kneu, soms sperwer, eenmalig een ijsvogeltje en een uil. Lang geleden zelfs pestvogels.
        Van oktober tot de lente hangen we allerlei voeding in de bomen of struiken. Meerdere voederhuisjes staan ook in de tuinen. In de zomermaanden is er genoeg voedsel te vinden voor de vogels door de aanplantingen en de insecten die ze daar vinden.
        Het enige nadeel dat we hebben is in de zomer is er zoveel schaduw dat je nog amper licht hebt om te kunnen fotograferen. De BG is er steeds te druk. Onze tuin is zuid gericht, van onze achtergevel heb je dus steeds de zon tegen. Iets om rekening met te houden als je vanuit je huis wil fotograferen.
        Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

        Comment


        • #5
          Re: Vogelfotografie

          Ah ok, het is waarschijnlijk niet simpel om een hoek te creeren waar de vogels komen eten en baden waar ze mooi op de foto kunnen gaan, zonder te veel storende elementen. als er iemand foto's heeft van hun eigen opstelling om tuinvogels te fotograferen laat maar zien

          welke van deze 2 zou de beste keus zijn dan 70-300 L canon of sigma 70-200 2.8
          thx

          Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
          Wij wonen midden in de stad. Bijna al onze buren hebben meerdere soorten bomen, hagen, struiken, bloemen en gras staan. Allerlei soorten met eetbare bessen en fruit vindt je er. Ook enkele hebben een vijvertje in hun tuin. Meerdere nestkastjes hangen op in de verschillende tuinen. Als we door de ramen kijken waan je je in een klein stukje bos, natuur. De vogels die we hier hebben in dat stukje is echt wel verscheiden te noemen. Meerdere duivensoorten, spreeuwen, merels, lijsters, winterkoning, mezensoorten, mussen, soorten vinken, roodborst, tjif tjaf, eksters, kraaien, specht, vlaamse gaaien, heggenmus, goudhaantje, keep, kneu, soms sperwer, eenmalig een ijsvogeltje en een uil. Lang geleden zelfs pestvogels.
          Van oktober tot de lente hangen we allerlei voeding in de bomen of struiken. Meerdere voederhuisjes staan ook in de tuinen. In de zomermaanden is er genoeg voedsel te vinden voor de vogels door de aanplantingen en de insecten die ze daar vinden.
          Het enige nadeel dat we hebben is in de zomer is er zoveel schaduw dat je nog amper licht hebt om te kunnen fotograferen. De BG is er steeds te druk. Onze tuin is zuid gericht, van onze achtergevel heb je dus steeds de zon tegen. Iets om rekening met te houden als je vanuit je huis wil fotograferen.
          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

          Comment


          • #6
            Re: Vogelfotografie

            Hoe kan ik zo'n opstelling maken in een hoek waar er eten en drinken staat, en zonder dat dit eten ook op de foto staat. hoe kan ik zo'n opstelling maken dat ik een rustig beeld krijg waar de vogel opzit

            alvast bedankt
            Canon EOS 550D // 15-85mm IS

            Comment


            • #7
              Re: Vogelfotografie

              Ik werk met de 100-400mm van Canon. Maak zelden foto's in onze tuin wegens de omstandigheden daar. Waar de vogels hier ook op afkomen is een molensteen dat op een rooster ligt. Daaronder zit een kuip met water en een pompje dat het water omhoog brengt. Op warme dagen komen ze een badje nemen. Het kletteren van het water trekt ze aan. Wij hebben nog een grote lange tak aan het voederhuisje vastgemaakt. Wat mos er over en dan geduldig wachten op afstand en liefst niet zichtbaar. Het klikken van de camera is soms al voldoende om op te vliegen.
              Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

              Comment


              • #8
                Re: Vogelfotografie

                Ah ok, ik zal proberen zo'n hoek te maken waar vogels naar toe komen. Ik denk ook dat dit niet simpel te maken is om dan de vogels op de juiste plek te laten landen, zodat je het voer niet mee op de foto hebt. Hoe stel je dit dan het best op??

                Rond de tuin is er zo'n groen doek aan de afsluiting vastgemaakt, zou dit een mooi zachte achtergrond geven dan?

                Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
                Ik werk met de 100-400mm van Canon. Maak zelden foto's in onze tuin wegens de omstandigheden daar. Waar de vogels hier ook op afkomen is een molensteen dat op een rooster ligt. Daaronder zit een kuip met water en een pompje dat het water omhoog brengt. Op warme dagen komen ze een badje nemen. Het kletteren van het water trekt ze aan. Wij hebben nog een grote lange tak aan het voederhuisje vastgemaakt. Wat mos er over en dan geduldig wachten op afstand en liefst niet zichtbaar. Het klikken van de camera is soms al voldoende om op te vliegen.
                Last edited by svanma; 6 mei 2014, 11:26.
                Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                Comment


                • #9
                  Re: Vogelfotografie

                  Beste

                  Niemand tips voor een doordachte opstelling om het voer niet op de foto te hebben?

                  Alles is welkom

                  thx
                  Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vogelfotografie

                    Een dikke tak waar je aan de bovenkant een (smalle) inkeping in maakt zodat je het voer als het ware "in" de tak kunt leggen ... De vogel blijft op de tak zitten (vandaar dat de inkeping smal moet zijn), maar kan bij het voer en zonder dat het voer zelf te zien is ... tenzij het al in zijn bekje zit
                    Master the craft, and the art will follow.
                    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vogelfotografie

                      Ah ok, dank u wal dit zo dan doen.
                      En welke vogels komen er in de zomer langs? in de zomer zal ik wel niet voederen heb ik al gelezen

                      en wanneer komen de vogels terug uit dat je ze volop ziet?

                      en ik zit op 3a4 meter afstand, welke lens is dan het best? de sigma 70-200 2.8 of 70-300mm L canon


                      thx voor alle antwoorden

                      Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                      Een dikke tak waar je aan de bovenkant een (smalle) inkeping in maakt zodat je het voer als het ware "in" de tak kunt leggen ... De vogel blijft op de tak zitten (vandaar dat de inkeping smal moet zijn), maar kan bij het voer en zonder dat het voer zelf te zien is ... tenzij het al in zijn bekje zit
                      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vogelfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                        Dag Iedereen

                        binnenkort leg ik onze tuin opnieuw aan. en ik zou deze vogelvriendelijk willen maken om zoveel mgelijk soorten vogels in de tuin te krijgen. Hoe begin ik hier het beste aan?

                        Het is de bedoeling om vanuit de veranda of de badkamer de foto's te maken dit omdat er dan geen kans bestaat dat ze wegvliegen door lawaai.

                        thx
                        Swanma,
                        Het is altijd uitstekend om een tuin voor de vogels te maken. Niet alleen voor je foto's. Voor de vogels helemaal.
                        Hier vind je veel technische tips over inrichting, plantensoorten e.d.

                        Laten we zuinig op de natuur zijn!
                        Groetjes Paul

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vogelfotografie

                          bedankt voor de website en inderdaad en zo is het voor beiden goed

                          Heb nog enkele vragen:

                          1 . heb eens opgemeten bij ons nieuw huis en waar de camera kan staan tot de afsluiting is het 5 meter en half. dus met verschillende opstellingen zal ik ongeveer komen op een 3 meter. kan ik met de een 70-200mm een vogel voldoende groot op beeld bekomen? of is de 70-300 L een betere keuze.

                          2. aan de omheining hangt een groene afscheidingsdoek, zou dit een mooie zachte achtergrond geven of is het beter om wat planten voor te zetten bv. Cornus of gelderse roos of viburnum ofzo??

                          Dit is een lijstje die ik echt wel eens voor de lens zou willen krijgen:

                          - kuifmees
                          - roodborstje
                          - goedhaantje
                          - staartmees
                          - koolmees
                          - pimpelmees
                          - putter
                          - sijs
                          - groenling
                          - appelvink
                          - sperwer
                          - pestvogel

                          Dus na deze uitleg welke ik zou willen spotten in eigen tuin welke is de beste lens van de 2 : sigma 70-200 2.8 of canon 70-300 f3.5 - f5.6 L

                          Het is enkel om in eigen tuin vogels te spotten en dan te gebruiken voor sporadisch rally, de slag bij waterloo etc...

                          nogmaals bedankt voor de reacties en tips.

                          Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                          Swanma,
                          Het is altijd uitstekend om een tuin voor de vogels te maken. Niet alleen voor je foto's. Voor de vogels helemaal.
                          Hier vind je veel technische tips over inrichting, plantensoorten e.d.

                          Laten we zuinig op de natuur zijn!
                          Groetjes Paul
                          Last edited by svanma; 7 mei 2014, 11:01.
                          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vogelfotografie

                            Kijk ook eens hier.
                            www.elwee.net

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vogelfotografie

                              Heb ik al gelezen en opgeslaan in pdf maar toch bedankt. maar toch zitk nog met paar vragen zoals hierboven vermeld

                              Want heb ook al gelezen dat 200mm te kort is en dat 300mm het minimum is dus dan zou de 70-200 2.8 wegvallen. maar omdat het enkel de bedoeling is om in eigen tuin te fotograferen twijfel ik tussen deze 2 lenzen. afstand: tussen 3 en 5 meter om de vogeltjes mooi op beeld te hebben

                              toch bedankt

                              Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
                              Kijk ook eens hier.
                              Last edited by svanma; 7 mei 2014, 11:39.
                              Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                              Comment

                              Working...
                              X