Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude foto's

    Hallo,

    ik wil graag enkele oude foto's digitaliseren en deze verwerken in een album.

    Er zijn dus de 2 mogelijkheden (ik heb geen negatieven) :
    - scannen : ik kan scannen tot 600 dpi
    - foto van trekken

    Met het scannen bekom ik niet zo veel megapixels tov er een foto van trekken. Maar geeft dit in vergelijking met er een foto van trekken veel kwaliteitsverschil ? Want daar kan ik grotere pixels mee bekomen, maar of het de kwaliteit van de foto ten goede komt, daar ben ik niet zeker van.

    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: oude foto's

    Scannen is veruit de simpelste oplossing, als je foto's van foto's maakt, dan moet je rekening houden met de belichting, en vooral reflecties.
    Er zijn scanners die een veel hogere resolutie halen, maar of dat nodig is, dat hangt af van wat je met die digitale bestanden gaat doen.
    Het "origineel" (de afdruk die je hebt) zal met een scanner met een nog hogere resolutie dan 600 dpi niet veel meer detail kunnen leveren, want dat zit er gewoonlijk toch niet in.
    Hoe groter de afdruk, hoe meer fijne details er uit te halen zijn met de scanner, maar uit een bijvoorbeeld een 10 x 15 cm afdruk zal je toch nooit de details kunnen halen die je krijgt als je een foto maakt met bijvoorbeeld een 20 megapixel full-frame camera met een heel goede lens. Die details zitten gewoon niet in die 10 x 15 cm afdruk, dan krijg je ze er ook niet uit.

    Als je die scanner hebt, en ook een digitale camera, dan kan je het zelf uitproberen, laat dan maar weten wat het beste resultaat oplevert, en welke methode het gemakkelijkst werkt.
    Alleen als de foto groter is dan je scanner, dan zal je er wel foto's van moeten maken (of ze ergens laten scannen waar ze wel een voldoende grote scanner hebben, maar dat is gewoonlijk niet goedkoop).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: oude foto's

      Wij hebben hetzelfde gedaan voor de 60'ste verjaardag van mijn vader, alle foto's zijn gewoon ingescand op 600 dpi (meer dan voldoende)
      De grootste afdruk die we van een 10*15 (of een 9*13) gemaakt hebben is een A4, tuurlijk is dit niet de kwaliteit om in de living aan de muur te hangen maar dat was het origineel ook niet
      Daarna is met de scan's een nieuwe fotoboek gemaakt via pixum of foto.com, maakt nu niet uit!!
      die kwaliteit is zeker OK te noemen en geeft een aangename fotoboek!
      Scannen ging sneller dan fotograferen!!
      Om te fotograferen moet zien dat je recht boven de foto hangt, vaak moet je opletten voor reflecties, kleurtemp... Ook moet je vaak nog de foto "uitsnijden", de randen zijn vaak al die van de tafel waar de foto op ligt.

      Succes

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment

      Working...
      X