Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter+pola filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV filter+pola filter

    Kunnen deze 2 filters probleemloos gecombineerd worden (Canon EOS 300) ? En zoja, waar moet ik dan op letten bij aanschaf UV filter ?

    Alvast bedankt.
    Gr
    Brigje
    Canon EOS 300D

  • #2
    Ja, kan.
    Maar je kunt je afvragen of het zinvol is. De meeste CPL's hebben over het algemeen al een "UV filter". Daarnaast vergroot je de kans op flare aanmerkelijk als je de 2 filters combineert.

    Ik heb eigenlijk nooit UV filters op mijn lens en gebruik een CPL heel selectief.

    Waar moet je bij het UV filter op letten? Als het een slimline filter is past er geen ander filter meer op.
    Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

    Comment


    • #3
      Tja, wat is zinvol. Alleen was ik afgelopen week aan het strand en ik zag al dat zand vliegen en ik dacht aan de prijs van mijn objectief en toen heb ik de camera toch maar in de tas laten zitten. Terecht of overdreven ?
      Begrijp me goed, het UV filter zou dan alleen voor bescherming zijn...
      Canon EOS 300D

      Comment


      • #4
        Die UV-filter zal ook niet veel bescherming extra bieden tegen het zand. Misschien wel aan de frontlens, maar dan zou je er al mee moeten vallen of over het zand schuren...

        Ik heb wel overal een UV-filter opzitten, en toch ook uit de extra-beschermingsgedachte tegen stoten etc...
        Goede UV-filters hebben trouwens ook geen neveneffecten (nemen geen licht weg etc...).
        Enige waar je mee moet opletten is vij ultra-widelenzen. Daar kun je bij gebruik van een gewone (niet slim) filter vignettering krijgen. Op zich speelt dat dan weer minder bij de meeste DSLR's omdat je met de cropfactor rekening moet houden, en dan vallen de uiterste hoeken van de lens/beeld toch af...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Originally posted by CooMa
          Die UV-filter zal ook niet veel bescherming extra bieden tegen het zand. Misschien wel aan de frontlens, maar dan zou je er al mee moeten vallen of over het zand schuren...

          Ik heb wel overal een UV-filter opzitten, en toch ook uit de extra-beschermingsgedachte tegen stoten etc...
          Goede UV-filters hebben trouwens ook geen neveneffecten (nemen geen licht weg etc...).
          Enige waar je mee moet opletten is vij ultra-widelenzen. Daar kun je bij gebruik van een gewone (niet slim) filter vignettering krijgen. Op zich speelt dat dan weer minder bij de meeste DSLR's omdat je met de cropfactor rekening moet houden, en dan vallen de uiterste hoeken van de lens/beeld toch af...
          Ja, duidelijk. Dat stuifzand is natuurlijk zowiezo niet goed voor de camera, 't was meer dat me ineens duidelijk werd dat ik een duur speeltje in m'n handen had.... Maar ik begrijp uit je verhaal dat het wel belangrijk is een kwaliteitsfilter te kopen. En hij is voor mijn 28-135 objectief, dus geen wide lens.

          Wel grappig, een vraag, alweer twee meningen. Ik ga het toch proberen, zekerheid voor alles. Kan natuurlijk altijd bij gebruik polar.filter toch maar UV filter eraf schroeven, mochten de resultaten tegenvallen.

          Bedankt voor de info.
          Canon EOS 300D

          Comment


          • #6
            Wanneer je je UV filter erop laat zitten, en daarop je Pola,zul je buiten extra kans op flare geen verschil zien (mits goede kwal. filters). Ook zul je je over vignettering met die lens weinig zorgen hoeven te maken, doordat die lens ook op fullframe gebruikt kan worden.
            Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

            Comment


            • #7
              Op mijn 28-135 heb ik een B+W UV (010) MRC zitten, net zoals op al mijn lenzen trouwens. Ze zijn niet goedkoop, maar prima kwaliteit van bouw en geen kwaliteitsverlies op de foto's...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Originally posted by CooMa
                Op mijn 28-135 heb ik een B+W UV (010) MRC zitten, net zoals op al mijn lenzen trouwens. Ze zijn niet goedkoop, maar prima kwaliteit van bouw en geen kwaliteitsverlies op de foto's...
                Sorry CooMa, maar dat is zeker de slim-versie ? 'k heb gezocht bij Kamera Express en vind dit type alleen in slim.. Kan dat kloppen ?
                Canon EOS 300D

                Comment


                • #9
                  Neeje, een slimversie heb je alleen nodig op een ultra-wide lens (zelfs op een 17-40 heb je met een gewone geen vignettering).

                  Aan de prijzen te zien http://www.kamera-express.nl/shop.asp?shop=&categorie=12&merk=66 zijn het de gewone...

                  Kijk ook even hier http://www.top-foto.de/ Daar zijn ze goedkoper, de mijne komen ook allemaal daarvandaan...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Oke, duidelijk, heel erg bedankt voor de hulp.
                    groetjes
                    Brigje
                    Canon EOS 300D

                    Comment

                    Working...
                    X