Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies vraag: Canon of Nikon of ?? - live (view) video - computer mogelijkheden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies vraag: Canon of Nikon of ?? - live (view) video - computer mogelijkheden?

    Beste Allemaal,

    Ik ben op zoek naar tips / advies.
    Doel is het koppelen van een camera met een PC met de bedoeling om "Live" beelden binnen te pakken in de PC en deze via een projector op "groter" beeld te projecteren.

    Achtergrond: Tijdens powerpoint presentatie moeten ook live videobeelden (van een demonstratie) kunnen getoond worden.

    Op termijn denk ik erover om meerdere (stuk of 3) camera's te gebruiken om beelden te hebben vanaf verschillende invalshoeken.
    Daarom hoe simpeler hoe beter..

    Ik begrijp dat er meerdere mogelijkheden zijn: soort van live view via usb kabel (of hdmi??) ofwel beeld binnen halen via een 'capture' kaart in de PC.

    Zelf beschik ik over een Nikon D200. Helaas beschikt dit toestel niet over Live View, dus ik kan er niks mee proberen..
    Van belang is wel de vertraging die er op het beeld gaat zijn, die zou zo klein mogelijk moeten zijn.

    Uit zoekwerk op internet meen ik te begrijpen dat Canon op dit vlak wat meer schijnt te bieden? Blijkbaar zit hier standaard meer software bij én is deze zowel Mac als PC?? (Niet de bedoeling hier een discussie pro/contra Nikon /Canon te doen ontaarden.. Ik heb vroeger met een Canon AE1 gewerkt en was hier ook zeer tevreden van..)
    Van belang is dus dat de camera zijn 'live' beeld kan doorgeven, niet in een slaapstand gaat, en aan welke resolutie deze wordt doorgegeven.. (Sommige camera's schijnen enkel lagere resolutie van de viewfinder door te geven..)


    Wie kan mij hierover meer info bezorgen?
    Zijn er eventueel ook ideeën / mogelijkheden om met zgn. compact camera's te werken? (Hoeft niet persé een DSLR te zijn + voordeel van lagere prijs.. + recente toestellen schijnen vaak hdmi en SD / HD mogelijkheden te hebben..)
    Met welke klasse van toestel kan dit? (moet ik denken aan categorie Nikon D5200 of eerder D7100 of ??? Canon equivalenten?

    Op termijn zou ik dan misschien iets van 'follow focus' kunnen willen toevoegen..

    Alvast bedankt voor jullie suggesties & ideeën!

    Erwin

  • #2
    Re: Advies vraag: Canon of Nikon of ?? - live (view) video - computer mogelijkheden?

    Erwin, ik gebruik Live view heel veel met een Canon eos 60d. Voor mij heeft dat als groot voordeel dat ik direct op mijn PC kan kijken of de foto die via live view genomen is voldoet. Ik ben daar dan ook zeer tevreden over. In live view kan ik ook verschillende instellingen aanpassen (iso, sluitertijd, diafragma, stops, enz.). Aan de PC kan je een projector aansluiten maar ik heb geen ervaring of het beeld dan nog goed is. De batterij gaat in constante live view makkelijk enkele uren mee, als dat niet voldoende is kan je een externe voeding bij kopen die je kunt inpluggen waar normaal de batterij zit. De afstand tussen mijn PC en het foto toestel is soms 10 meter, ik gebruik dan wel een extra versterker op de usb-kabel.
    Paul

    Comment


    • #3
      Re: Advies vraag: Canon of Nikon of ?? - live (view) video - computer mogelijkheden?

      Hallo Paul,

      Heel erg bedankt voor je reactie!
      Kan je met live view van de eos 60d ook video opnemen? Zo ja, wat is dan de resolutie die je kan hebben?

      Ter info: Ik heb recent met een geleende Nikon D7000 aan het spelen geweest met een opensource programma digiCamControl aan het spelen geweest.
      Ik kon toen wel opnemen dacht ik, maar enkel naar de SD kaart in de camera, en als je dan op stop drukte, dan haalde het programmaatje direct het videobestand van de SD kaart via de usb naar je PC.
      Ik zie trouwens dat de EOS 60D blijkbaar onderteund is, maar nog moet getest worden. Misschien kan je eens proberen?
      http://digicamcontrol.com/supported_cameras/eos-60d

      Alvast bedankt voor je feedback!

      Erwin

      Comment


      • #4
        Re: Advies vraag: Canon of Nikon of ?? - live (view) video - computer mogelijkheden?

        Gewoon een high-end webcam kopen
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Advies vraag: Canon of Nikon of ?? - live (view) video - computer mogelijkheden?

          Hey Erwin, ik heb het vandaag eens geprobeerd om in live view op te nemen en dat lukt. Onderaan rechts in het bedieningsscherm staat een icoontje van een camcorder, als je daar op klikt wordt er nieuw venster geopend en daar kan je op start en stop drukken om op te nemen.
          Paul

          Comment


          • #6
            Re: Advies vraag: Canon of Nikon of ?? - live (view) video - computer mogelijkheden?

            Biedt tethering van Lightroom geen oplossing. Het is geen live view maar als de foto gemaakt is is ze onmiddellijk zichtbaar op de PC.

            Comment

            Working...
            X