Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

    Hallo, ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe camera om mijn canon 40D te vervangen (zie http://forum.belgiumdigital.com/f9/c...em-486880.html)
    Normaal zou een 60 of 70D de logische keuze lijken, maar deze vallen af omdat je het matglas niet eenvoudig zelf kunt vervangen en dit absoluut noodzakelijk is om lichtsterke manuele lenzen accuraat te focussen (en ook wel mindere bouwkwaliteit voor vrij hoge prijs)
    Ook heb ik de indruk dat Canon de laatste jaren flink wat achterstand heeft opgebouwd in sensortechnologie tov Sony en zelfs m4/3 maar dat kan ook maar een idee zijn. (mijn Sony gsm behoudt bvb meer kleur bij slecht licht dan mijn 40D)

    Het liefste zou ik toch bij canon blijven omdat ik nog wel een paar Ef lenzen heb waaronder een witte 70-200 en een flits enzo en ook omdat ik alle adapters heb voor mijn oude lenzen en vooral ook mijn Rokkor 58 1.2 heb omgebouwd naar Ef mount. Die lens is de voornaamste reden dat ik niet te hard kijk naar een 2de hands 5dII of 6D, die anders wel redelijk ideaal zouden kunnen zijn, maar bij die camera's raken sommige oude lenzen de spiegel en/of spiegelhuis (zwarte plastiek onder de contactpunten komt dichter bij de mount dan bij een crop camera). Die camera's kunnen wel aangepast worden, maar ik heb niet het lef dit zelf te doen bij een toestel van die prijsklasse en ik betwijfel of iemand in België die service aanbiedt. (zie bvb http://www.getdpi.com/forum/canon/11...ii-mirror.html, laatste post)

    Een andere optie is een 2de hands 40 of 50D kopen, maar dan ga ik er geen stap op vooruit en zeker de 50 vind ik nog erg duur voor wat het is. Of een 7D, maar die is helemaal absurd duur ivg de volgende optie:

    Sony A7 (+- 1300 euro nieuw! de A7R is te duur voor mij vrees ik, zou ik anders wel willen): deze leek me bijna de ideale camera, tot ik dit stuk las over focussen met manuele lenzen http://www.dpreview.com/articles/601...he-sony-a7-a7r
    Blijkbaar is het bijna onmogelijk om scherp te stellen bij de grootste diafragma's, zeker als je niet inzoomt op je beeld, en dat lijkt me dan weer totaal onpraktisch voor portretten, dus ik heb nu echt geen idee meer wat ik zou kunnen doen.

    Ik heb ook al Fuji aangeraden gekregen en hoewel me dat prachtige camera's lijken om mee te werken met alle bediening door fysieke knoppen, hebben die toch wsl hetzelfde probleem als de Sony's hierboven om scherp te stellen door een elektronische zoeker en vind ik die ook wel erg duur voor een cropcamera. Samsung is evt ook een optie, maar zelfde probleem als de anderen wsl.


    Dus:

    Budget:
    max €500 maar liefst minder voor een (evt 2dehands) camera met aps-c size sensor
    of +-€1500 voor een fullframe sensor.

    Vereisten:
    kunnen scherpstellen door een zoeker met 1.2 lenzen.
    er moeten EF, Nikkor, m42, enz lenzen oppassen met eenvoudige adapter (dus geen nikon camera)
    betere sensor dan mijn huidige 40D, zeker ruis op lage iso, iets meer resolutie zou mooi meegenomen zijn.
    Minstens aps-c sensor, graag FF, ik zou mijn lenzen graag willen gebruiken waarvoor ze ontworpen waren, 36x24mm dus.

    gebruik:
    vanalles, maar wel voornamelijk natuur/macro (geen extreme tele nodig) en spontane portretten (vrijwel nooit studio) en mss eens een occasionele trouw e.d. (dus manuele focus moet echt wel vlotjes gaan zoals nu met mijn Ef-S matglas)


    Moest er toevallig iemand uit het Antwerpse een Mirrorless systeemcamera gebruiken met adapters (Ef zou ideaal zijn, daar passen al mijn lenzen op) dan zou ik het enorm appreciëren moest ik daar eens eventjes mee kunnen testen (ik krijg normaal binnenkort een paar vrijkaarten voor de Zoo bij mijn abonnement, dan zouden we daar kunnen afspreken en kan die persoon ook wat spelen met mijn lenzen)

    Of als er toevallig iemand ervaring heeft met het zelf aanpassen van spiegel(huis) van fullframe Canons dat is minstens even interessant, dan is de keuze voor een 2de hands 5DII bijna vanzelfsprekend.

    Mvg,
    Koen
    Last edited by oermens; 2 mei 2014, 17:54.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

  • #2
    Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

    BEgrijp je probleem maar al te goed en zit in hetzelfde schuitje. Volg dit draadje dan ook.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

      nochtans .... http://youtu.be/WZxcOZC_3H8

      door die grote electronische zoeker heb je een mode waar je zowel het beeld ziet als een uitvergrootte stuk waarop je zit scherp te stellen

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

        Ah, dat is erg interessant, dat soort info is exact wat ik zoek, bedankt!

        Ik had bij Grobet zelf even door een van de Fuji's gekeken (wel gewoon met een native lens erop natuurlijk) maar die was anders ingesteld (of het was een ander model), wel met een zelfde soort gedesatureerd beeld, maar dan midden in het scherm, maar dat zul je wel volledig naar je eigen zin kunnen instellen.
        Dit is blijkbaar echt een digitaal splitscreen (dat had ik in de winkel niet gezien), ik zie het niet zo héél goed in dat filmpje, jammer dat ze zo snel de scherpstelling veranderen, maar dat zou effectief een prima oplossing kunnen zijn.
        Als ik deze tekst goed begrepen heb wordt dit splitscreen gesimuleerd adhv info die de phase detection pixels op de sensor geven, en volgens mij gebruikt de Sony A7 datzelfde AF systeem (de A7R niet), maar heeft die niet de optie van dat digitaal splitscreen, wie weet met een (al dan niet officiële) firmware update?

        Want eerlijk gezegd blijf ik de Fuji's toch wel erg duur vinden voor een cropcamera, zeker ivm het FF Sony geweld, de fuji voelde wel erg goed aan.

        Toch heb ik nog steeds een beetje mijn twijfels of dat kleine beeld voldoende is om even makkelijk te kunnen scherpstellen bij echt grote diafragma's (en bijbehorend laag contrast) als bij een gewone optische zoeker met deftig matglas, zou het eens moeten kunnen testen met mijn eigen lenzen voor ik de grote (financiële) sprong waag.
        Weet je toevallig ook zeker of dat splitscreen beeld ook werkt met alternatieve lenzen, want ik herinner me precies dat bij sommige systeemcamera's een aantal functies enkel werken met hun eigen lenzen erop.
        De camera's vallen wsl wel ergens te huren, maar dan zou ik nog steeds een vrij dure adapter moeten kopen op voorhand waar ik dan niks mee ben als ik de camera niet koop.

        Blijft erg moeilijk, als er een voor mij perfecte camera bestond zou ik daar best wat langer voor willen sparen, maar voorlopig zie ik hem nog niet direct. Mss nog even proberen met mijn 10D voort te werken, maar die is toch wel tergend traag eens je sneller gewend bent en heeft trouwens ook geen speciaal matglas en geen EFs vatting dus het kan best zijn dat mijn Rokkor daar ook iets raakt, nog niet durven testen..
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Toch heb ik nog steeds een beetje mijn twijfels of dat kleine beeld voldoende is om even makkelijk te kunnen scherpstellen bij echt grote diafragma's (en bijbehorend laag contrast) als bij een gewone optische zoeker met deftig matglas, zou het eens moeten kunnen testen met mijn eigen lenzen voor ik de grote (financiële) sprong waag.
          Weet je toevallig ook zeker of dat splitscreen beeld ook werkt met alternatieve lenzen, want ik herinner me precies dat bij sommige systeemcamera's een aantal functies enkel werken met hun eigen lenzen erop.
          Ik gebruik zoveel mogelijk de manuele focus met mijn X-T1 door dual view in de EVF of op het LCD scherm. Ik gebruik de standaard dual screen met enkel de vergroting en dit werkt echt perfect met elke lens. Dit is net gemaakt om met alle lenzen te werken (ook niet Fuji lenzen)

          Het is super gemakkelijk om manueel te focussen... en enorm plezant vind ik persoonlijk...

          Voor die reden alleen heb ik die Fuji gekozen (let wel op, dit is voorlopig wel enkel beschikbaar op de X-T1)
          Ongeloofelijk veel details terug te halen in de schaduwgebieden (zonder ruis) e.d.

          Dit is b.v. via manuele focus :

          http://s1268.photobucket.com/user/Dp...3ccec.jpg.html

          Je moet er inderdaad maar eens één testen...
          Last edited by Dpix; 3 mei 2014, 07:05.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

            Sorry, ik had uw bericht op een of andere manier gemist gisteren, maar dat klinkt ook erg goed, mooie foto trouwens. En ruis bij optrekken schaduwen is idd wel een van de grootste problemen bij mijn 40D (buiten dat hij kapot is dan)

            Ik neig toch wel meer en meer naar een Sony A7 (hoewel ik wel heb gezien dat hij bij Grobet wel 1400 is en niet 1300 zoals ik dacht gehoord te hebben), voornamelijk voor het fullframe en resolutie voordeel, hoewel de Fuji wel een grotere pixeldichtheid heeft natuurlijk, soms een voordeel voor macro en tele.
            Als ik hier de A7 bij zet in de vergelijking vind ik die toch wel nog een stapje hoger van beeldkwaliteit precies, hoewel al die camera's sowieso een enorme verbetering zijn tov mijn oude.

            Ik heb ondertussen ook heel wat zitten lezen daarover op Engelstalige fora en velen zeggen dat je (juist de meest lichtsterke lenzen van f1 -1.2) erg makkelijk kunt focussen, zelfs zonder in te zoomen en of focus peaking te gebruiken, dat zou echt ideaal zijn dan, mss hebben ze in de winkel wel een paar adapters, ga er een van de dagen nog eens langs, ook eens horen of ze dan wat EF lenzen en flits enzo zouden willen overnemen om door te verkopen en aan wat voor een prijs.
            Manually Focusing with the A7 or A7r

            As for manually focusing these lenses, I had NO PROBLEM. I did NOT use focus peaking as I found that when shooting super fast aperture lenses at f/1 or f/1.2 it hampered the focusing. I also really did not use the focus magnification as it took too long to activate with two button presses. When I looked through that big fat EVF and just used my eyes to see when the image was in focus, it just worked. So concentrate and use your eyes. Your mileage may vary depending on your eyesight and comfort level. If it is tough for you to manually focus just by using the EVF, feel free to use the peaking feature or the magnification. Both tools are there for this purpose.
            en
            The EVF is so good that I nailed every shot I attempted, without zooming in. This makes me seriously happy, since this is impossible with my D800.
            http://www.fredmiranda.com/forum/top...5/100#11967925

            Ik denk in ieder geval ook wel dat EVF de toekomst is, ik weet alleen niet zeker of het nu al goed genoeg is voor ik het zelf eens kan testen. Vandaag nog eens met mijn 10D (met standaard matglas) gewerkt en dat is echt een ramp om te focussen met lichtsterke lenzen, de AF sensor geeft wat backfocus en het matglas frontfocus, dus ergens er tussenin moet je dan scherpstellen, geweldig praktisch...
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

              Ikzelf heb ook getwijfeld tussen de Fuji en Sony A7.
              Met beide doe je sowieso een goede koop...

              De reden dat ik naar Fuji ben gegaan is omdat ik het fijn vind dat ook de lenzen (crop) een stuk kleiner zijn dan FF (heeft nu eenmaal groter en zwaarder glas nodig)

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Vandaag nog eens met mijn 10D (met standaard matglas) gewerkt en dat is echt een ramp om te focussen met lichtsterke lenzen, de AF sensor geeft wat backfocus en het matglas frontfocus, dus ergens er tussenin moet je dan scherpstellen, geweldig praktisch...
                Dat is het grootste voordeel van mirrorless camera's (A7, X-T1, E-M1,...) dat je met de sensor zelf scherp stelt en nooit afwijkingen hebt...

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

                  Ik gebruik een Fuji xt-1 met Fuji 18f2 en 35f1.4 lenzen. Via adapter gebruik ik ook oude 42mm Pentax lenzen. Heb deze ook op mijn Sony A900 en Nex7 gebruikt(deze toestellen zijn verkocht).
                  Manueel scherpstellen is geen enkel probleem.
                  Wel ondervind ik nu een vrij groot kleurverschil tussen de Fuji en Pentax lenzen (werk in raw). Heb dit met de Sony's nooit opgemerkt. Zou dit met de wat speciale sensor van de Fuji te maken hebben?
                  Zoek nu naar een oplossing door in Lightroom een preset te maken om de kleurverschillen zo veel mogelijk te corrigeren. Dat ziet er evenwel niet gemakkelijk uit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

                    Momenteel heb ik een Sony Nex-3 waarop ik Contax lenzen gebruik via een Novoflex adapter. De Nex-3 was geen zware investering en is ondertussen aan vervanging toe.
                    Wat ik meest mis is een zoeker, en een flitsschoen.
                    De Sony heeft focus-peaking, en een vergroting (7x of 14x).
                    Biedt Fuji dezelfde mogelijkheden voor scherpstelling?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

                      De Fuji xt-1 heeft een grotere en heldere zoeker dan de Nex. Verwerkt ook beter contrasten. Bovendien extra mogelijkheden voor manuele scherpstelling : vergroting, focus peaking, gespiltst beeld (handig indien verticale lijnen) en ook nog eens gewoon beeld met vergroting in inzet. Let wel : ik zeg geen slecht woord over de nex7 die ik met veel plezier gebruikt heb, doch techniek evolueert nu eenmaal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

                        Er is nog met geen woord gerept over de nieuwe Sony Alfa6000 die zoveel furore maakt op Dpreview...
                        http://users.telenet.be/patric/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Ikzelf heb ook getwijfeld tussen de Fuji en Sony A7.
                          Met beide doe je sowieso een goede koop...

                          De reden dat ik naar Fuji ben gegaan is omdat ik het fijn vind dat ook de lenzen (crop) een stuk kleiner zijn dan FF (heeft nu eenmaal groter en zwaarder glas nodig)

                          Dat is het grootste voordeel van mirrorless camera's (A7, X-T1, E-M1,...) dat je met de sensor zelf scherp stelt en nooit afwijkingen hebt...
                          Dat eerste punt lijkt me idd een heel goede reden om voor de Fuji te gaan en ik heb nog eens gekeken naar de vergelijkende beelden op dpreview en het viel me nu wel op hoe goed de Fuji is op hogere iso/minder licht, zeker in RAW! Het lijkt me onmogelijk dat die zo clean zijn zonder dat er op die RAW beelden ook ruisonderdrukking gebruikt wordt, maar dan nog werkt die wel uitzonderlijk goed precies.
                          Maar voor mij zijn die kleinere lenzen geen argument aangezien ik wsl zelfs geen lenzen er bij zou kopen welke camera ik ook neem. Mss later eens een 24-135 oid als 'point and shoot' combinatie.
                          Dat 2de deel is idd een voorname reden dat een EVF de toekomst (en wellicht ook binnenkort het heden) zal zijn voor mij, ook de enige reden om soms liveview te gebruiken op de 40D, zeker voor langere focusafstanden was dat zowat de enige manier soms om echt prefect scherp te stellen.

                          En ik ben toch wel bijna gewonnen voor een van de 2 FF Sony's, wsl de goedkopere A7 na het bekijken van een hele hoop foto's, ik heb geen ragefinderlenzen (die wel heel wat kleurproblemen geven) maar wel een hoop goede oude FF SLR lenzen die het op deze toestellen veel beter zouden doen dan op de Canon fullframes, blijkbaar komt het grootste deel van de vignettering van het spiegelhuis en dat lijkt te kloppen als ik dit beeld van de Rokkor 58 1.2 zie wijdopen uit deze post:
                          not the best start of an image thread but anyway - here are some pictures...

                          Zelfs op mijn 40D is er buiten het beeldcentrum op 1.2 een heel deel uit de bokeh cirkels geknipt door een stuk spiegelhuis en een stuk spiegel, bij de A7 natuurlijke Rokkor bokeh tot in de hoeken zo te zien

                          In de laatste 2 beelden van die post zei je de vergelijking in (al dan niet afgekapte) bokeh van dezelfde lens op een Canon en Sony FF!



                          Oorspronkelijk geplaatst door jivo Bekijk bericht
                          Ik gebruik een Fuji xt-1 met Fuji 18f2 en 35f1.4 lenzen. Via adapter gebruik ik ook oude 42mm Pentax lenzen. Heb deze ook op mijn Sony A900 en Nex7 gebruikt(deze toestellen zijn verkocht).
                          Manueel scherpstellen is geen enkel probleem.
                          Wel ondervind ik nu een vrij groot kleurverschil tussen de Fuji en Pentax lenzen (werk in raw). Heb dit met de Sony's nooit opgemerkt. Zou dit met de wat speciale sensor van de Fuji te maken hebben?
                          Zoek nu naar een oplossing door in Lightroom een preset te maken om de kleurverschillen zo veel mogelijk te corrigeren. Dat ziet er evenwel niet gemakkelijk uit.
                          Ik kan je daar niet mee helpen want let zelf iets iets minder op kleur (mijn scherm is toch niet zo geweldig en druk niet vaak reeksen af), maar in mijn ervaring zijn Takumar lenzen sowieso vaak iets geliger van beeld, zeker als ze verkleurd zijn door een gedegenereerde (licht radioactieve) coating zoals de 50 1.4, dan helpt het wel om deze lens een hele tijd open in de zon of ander een uv lamp te leggen, daardoor verdwijnt de vergeling grotendeels.

                          Wat betreft de Sony A6000: ook dat zal wel een prima camera zijn, net als de Fuji (en ook vele m4/3 toestellen), maar ik ben toch (bijna) verkocht aan de Fullframe mogelijkheid voor een redelijk betaalbare prijs, groot nadeel vind ik wel dat ze er voor die prijs zelfs geen batterijlader bijleveren (bestel ik sowieso direct erbij met minstens 1 extra batt) en dat accesoires zoals een bedrade afstandsbediening nog een pak duurder lijken te zijn dan bij canon, maarja, daar maken ze hun winst op zeker. Ook adapters kosten tot meer dan 300 euro voor de bekende merken Novoflex en Metabones e.d. maar wellicht zijn de goedkope ook wel ok, zal ik nog wat moeten onderzoeken..
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                            Ook adapters kosten tot meer dan 300 euro voor de bekende merken Novoflex en Metabones e.d. maar wellicht zijn de goedkope ook wel ok, zal ik nog wat moeten onderzoeken..
                            Goedkope adapters zijn ok voor 'gewone' toepassingen ... wil je het maximum halen uit de fameuze Sony FF mirroless toestellen dan zijn de mechanische eigenschappen van de adapter echt wel relevant http://www.lensrentals.com/blog/2013...-lens-adapters

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe camera gezocht voor gebruik met oude manuele lenzen

                              Mmm, dat valt wel een beetje tegen en betekent wsl een lange zoektocht naar een degelijk goedkoper merk, want ik ben echt niet van plan 300 euro te betalen voor een eenvoudig stukje metaal (voor dat bedrag heb ik de Rokkor 58 1.2 en Nikkor 105 1.8 gekocht)
                              Het is wel vooral een probleem bij breedhoeklenzen. maar ook lenzen die intern focussen en met foating elements worden beïnvloed als de dikte niet exact goed is om oneindig te bereiken waar het ook op afstandsschaal staat.
                              Als je nu adapters kon kopen en proberen in de winkel dan was dat allemaal nog niet zo'n probleem, maar via internet bestellen is niet praktisch als het een hit en miss gebeuren wordt..

                              Ofwel tijd om een 3D printer te kopen
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment

                              Working...
                              X