Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Over Lightroom.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Over Lightroom.

    De laatste tijd fotografeer ik ook in raw. Als ik van te voren kies voor formaat vierkant, dan wordt de foto wel op volledig formaat gemaakt. Importeer ik de foto vanuit iPhoto, dan krijg ik ook dit hele beeld en kan er in werken. Als ik dezelfde foto vanuit LR importeer krijg ik het vierkante formaat en ben ik de rest kwijt. Waar ligt dat aan?

  • #2
    Re: Over Lightroom.

    Is mij niet helemaal duidelijk... Hm, even denken:
    ook in raw (dus ook in jpg?)
    van te voren kiezen, waar doe je dat? Als dat zeg maar in de camera is, dan vermoed ik dat als je in raw+jpg schiet, raw het volledige beeld geeft, en de jpg reeds is "bewerkt", in dit geval tot een vierkant herleid
    importeren vanuit iPhoto, aha: een Mac-ker dus. Je importeert je raw beeld in iPhoto? Dat doe ik niet (jpg --> iPhoto; raw --> Bridge of als je daar niet over beschikt: LR)
    als je vanuit LR importeert... zou het kunnen dat je dan de jpg in LR importeert?

    Ik denk maar hardop, maar ga mijn vragen eens na, als je wil, en beantwoord ze hier.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Over Lightroom.

      Sommige camera's (bijvoorbeeld de Fuji X serie) slaan crop voorkeur op in het RAW bestand. Lightroom neemt dit netjes over (indien camera/RAW formaat volledig ondersteund). iPhoto dus niet.

      Ga je in Lightroom vervolgens naar crop mode dan zul je zien dat het volledige RAW bestand gewoon aanwezig is. En kun je de crop gewoon aanpassen.

      Dit is overigens wezenlijk anders dan een FX Nikon in cropmode schieten want Dan wordt écht alleen een DX Formaat RAW file gemaakt en dus geen FX beeld met cropinstelling.
      http://www.vincentriemersma.com

      Comment


      • #4
        Re: Over Lightroom.

        Als ik rechtstreeks van camera naar Lightroom ga, dan krijg ik alleen het vierkante formaat (raw). Ga ik eerst naar iPhoto, dan krijg ik wel het hele formaat (raw) en vanuit iPhoto naar LR, dan behoud ik het hele formaat, maar ben ik de raw gegevens kwijt. Er wordt bij info wel aangegeven dat het een dng bestand is, maar ik heb niet meer de mogelijkheden om bij witbalans te kiezen uit een volledig menu. Het hele formaat heb ik dan nog wel.

        Comment

        Working...
        X