Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief voor macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief voor macro

    Ik zoek een statief dat ik kan gebruiken voor gewoon te fotograferen en voor macro.
    Het mag niet te zwaar zijn en het moet betaalbaar zijn.
    Ik ben al een paar weken op zoek maar maar vind het zo moeilijk, er zijn zoveel verschillende modellen.
    Heeft er iemand een tip die mij kan helpen beslissen.

  • #2
    Re: Statief voor macro

    Hier staat het antwoord.
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

    Comment


    • #3
      Re: Statief voor macro

      Dat grote statieventopic ben ik ook geen fan van.

      Wat is je budget?
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

      Comment


      • #4
        Re: Statief voor macro

        Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
        Dat grote statieventopic ben ik ook geen fan van.

        Wat is je budget?
        250 euro

        Comment


        • #5
          Re: Statief voor macro

          je zou voor deze combinatie kunnen gaan:





          Ik heb net de MT190XPRO4 en de Sirui k-30x gekocht maar dat is dan iets boven uw budget.
          Ik zou toch het grote statieven-statiefkoppen topic eens doornemen. Duurt wel eventjes maar heb daar toch veel nuttige info gelezen en gekregen.
          Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

          Comment


          • #6
            Re: Statief voor macro

            Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
            Dat grote statieventopic ben ik ook geen fan van.
            Aan uw reactie heeft TS wat aan.

            Comment


            • #7
              Re: Statief voor macro

              Ik gebruik een Gitzo GT2541EX in combinatie met een Markins Q-Ball M10 statiefkop en daarop een Really Right Stuff B2 LR II Lever-Release Clamp. Op mijn body staat een L-plate van RRS.
              Met deze combinatie heb ik voor macro-fotografie nog nooit een plaats gehad waar ik niet bij kon komen, integendeel, je hebt zoveel flexibiliteit dat het soms te complex aan het worden is als je van de ene opnamepositie naar een andere wilt overgaan ...
              In ieder geval is het concept van een decentrale kantelbare middenzuil zeer handig voor macro. Deze Gitzo heeft ook het voordeel dat alle poten in alle mogelijke hoeken kunnen vastgezet worden (en dus niet in bvb. slechts 3 posities).
              Ik heb een rijstzak, en ik moet eerlijk bekennen dat ik die amper gebruik omdat dat mijn statief veel handiger werkt. Dat zegt toch veel denk ik.

              Maar het is wel zo dat deze combinatie niet geschikt is voor zware telelenzen. Voor mijn 70-200mm f/2.8 of mijn 300mm f/4 lukt het nog net, maar ik heb het gevoel dat je er toch niet veel meer moet op zetten ... Het kan zijn dat de GT2531EX, waarvan de poten slechts uit 3 delen bestaan (en die dus ingeschoven ook langer is), iets steviger is.

              Deze combinatie is wel boven jouw budget, maar voor statieven is goedkoop jammer genoeg vaak niet het beste idee (spreek uit ervaring).
              Master the craft, and the art will follow.
              Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
              http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

              Comment


              • #8
                Re: Statief voor macro

                Ik gebruik een Gitzo GT1541T met markins Q3 kop. Van de Gizto heb ik de middenzuil verwijderd zodanig dat het statief tot tegen de grond kan + verhoogde stabiliteit.
                Voordeel: een zeer licht statief (minder dan 1kg), poten kunnen 180° gedraaid worden (hoe lichter statief hoe gemakkelijker je het meeneemt) => compact voor vervoer
                Nadeel : niet geschikt voor zware lenzen (werk voornl met 105mm); meestal poten niet volledig uitgetrokken waardoor verhoogde stabiliteit.
                Statief 2dehands gekocht voor ± 250 €.
                Boodschap : uitkijken en wachten tot je droomstatief aangeboden wordt
                Paul
                Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                Comment


                • #9
                  Re: Statief voor macro

                  Zorg in elk geval voor een statief met middenkolom. Bij macro zijn een paar mm hoger of lager bijzonder belangrijk, en als je daarvoor steeds met de poten moet 'prutsen' duurt dat veel te lang, maak je veel teveel bewegingen waardoor je onderwerp misschien wel wegvliegt en bovendien is 't heel onnauwkeurig.

                  Daarnaast heb je liefst ook een statief waarbij die middenkolom gemakkelijk te verwijderen is en de poten tot 180° gebogen kunnen worden zodat je - zoals hierboven reeds aangehaald - ook héél laag tegen de grond kan.
                  Last edited by elwee; 10 mei 2014, 20:25.
                  www.elwee.net

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief voor macro

                    Ik ben zelf ook op zoek voor een macro statief en na vele threads te lezen enzo, zag ik de Velbon VS 443D, iemand hier ervaring mee?

                    Comment

                    Working...
                    X