Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichtingscompensatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichtingscompensatie

    Hallo

    Terwijl ik net wat landschapsfoto's aan het nemen was, merkte ik dat de belichtingscompensatie op mijn nikon D7000 niet werkt in de M en S stand.

    Weet iemand hoe dit komt, in de handleiding staat er dat dit zou moeten lukken.
    In P en A lukt het wel.

    Alvast bedankt voor jullie hulp.
    Rune
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: Belichtingscompensatie

    In de M stand zal die nooit werken

    Comment


    • #3
      Re: Belichtingscompensatie

      In de manuele stand moet je dat zelf regelen door de instellingen (sluitertijd, diafragma en iso) zo te kiezen dat de foto over of onderbelicht wordt in de mate dat je belichtingscompensatie wil toepassen.
      Je moet daarvoor dus naar het lichtmetertje in de zoeker kijken (of op het scherm als je live view gebruikt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Belichtingscompensatie

        Ik begreep die belichtingscompensatie in het begin ook niet zo goed. Daarom vind ik het makkelijker als je het zo verwoord:

        De basiswerking van de P, A of S modi werkt als volgt: Je stelt één vaste waarde in en alle andere waardes worden daarop berekend. Je camera doet dat door het licht eerst te meten. Gemakkelijk, want zo hoef jij minder te doen.
        In manuele modus berekent je camera ook het licht (en toont dat op het scherm), maar jij bent verantwoordelijk om zowel diafragma, sluitertijd als ISO apart te gaan instellen door aan de wieltjes te draaien. Tot daar aan toe zul je het wellicht nog begrijpen?

        Nu, soms kan het zijn dat je camera het licht verkeerd meet, of het resultaat van die meting niet naar je wensen is. Dat kan gebeuren bij fel tegenlicht, bijvoorbeeld. In manuele modus heb je in dat geval de vrijheid om je diafragma, sluitertijd of ISO te gaan wijzigen. Je negeert maw dus de suggestie van je camera ivm de lichtmeting en kiest zelf je instellingen.
        Wanneer je echter in P, A of S modus werkt, kan je enkel je diafragma of je sluitertijd aanpassen door aan je wieltjes te draaien. Je camera kiest automatisch voor de sluitertijd (in A-modus) en voor diafragma (in S-modus). Da's lastig wanneer je camera de lichtmeting fout doet, want je kunt je sluitertijd en diafragma niet beiden regelen. Daarom heb je dus belichtingscompensatie, die eigenlijk niet meer doet dan je diafragma (in S-modus) een tikkeltje te wijzigen wanneer jij dat nodig vindt. Dat kun je zelf ook testen door je waardes in de gaten te houden wanneer je belichtingscompensatie gebruikt.

        Nu, als je de voorgaande alinea begrijpt, dan zul je ook begrijpen dat er geen nood bestaat om belichtingscompensatie te kunnen gebruiken in manuele modus. Je kunt namelijk zelf je sluitertijd en diafragma wijzigen wanneer je dat nodig vindt.
        Last edited by Rasper; 1 mei 2014, 23:43.
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Belichtingscompensatie

          Als aanvulling: in S stand zou je belichtingscompensatie wel moeten werken. Misschien zit je met je diafragma aan je maximale waarde, waardoor je camera de diafragmawaarde niet meer verder kan aanpassen? In dat geval zou je wel een melding moeten krijgen dat je foto onder- of overbelicht zou zijn. Op mijn camera kan ik in dat geval zelfs geen foto nemen tot mijn belichting weer klopt.
          Last edited by Rasper; 1 mei 2014, 23:41.
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Belichtingscompensatie

            Ok, bedankt voor jullie reacties!
            In de S stand was mn diafragma inderdaad al op de maximale grootte.

            Mijn probleem (onwetendheid) is dus opgelost. Bedankt!
            Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

            Comment


            • #7
              Re: Belichtingscompensatie

              @ rasper: knappe uitleg

              Comment


              • #8
                Re: Belichtingscompensatie

                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                @ rasper: knappe uitleg
                Bedankt
                Ik weet zelf ook graag hoe de dingen in elkaar zitten, want dan weet je tenminste waar je mee bezig bent. Het was ook pas tijdens een recente discussie met mijn klasgenoten (avondschool fotografie) dat ik plots tot een eureka-moment kwam en het me helemaal duidelijk werd wat de redenering achter die belichtingscompensatie is. Die term wordt in de fotografie als zo vanzelfsprekend gebruikt dat je bijna zou gaan denken dat het een magische functie is om te onder- of overbelichten zonder je diafragma, sluitertijd of ISO te wijzigen. Niets is minder waar.
                http://kasper.photography & Flickr

                Comment

                Working...
                X