Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie met flits?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofotografie met flits?

    Ben benieuwd naar het volgende. Ik dacht dat met een macrolens het diafragma zo groot mogelijk moest zijn. Mijn 100mm lens f/2.8 zou dan een sweetspot van 5.6 hebben.
    Nu lees ik ook dat je juist voor bv. insecten het diafragma op f/11 - f/16 moet zetten. De achtergrond wordt dan toch ook helemaal zichtbaar? En toch zie ik mooie blur. Gebruiken jullie een flits?
    Bij bloemen, bij insecten bv. bijen?

  • #2
    Re: Macrofotografie met flits?

    Heb je een idee hoe groot (eerder klein) de scherptediepte is van een 100mm objectief bij F5.6 of F11 op de kortste focusafstand?
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Macrofotografie met flits?

      Geen idee. Ik kan wel op ongeveer 20cm tot 30cm scherpstellen, maar krijg dan niet alles scherp.

      Comment


      • #4
        Re: Macrofotografie met flits?

        scherptediepte kan je ook hier berekenen :http://www.dofmaster.com/dofjs.html

        Comment


        • #5
          Re: Macrofotografie met flits?

          Ofwel: op een canon crop camera krijg je voor een onderwerp op 30cm van de sensor (minimal focus distance van de beide huidige canon 100mm macro objectieven) bij f/11 een dof van 2,6mm en bij f/16 een dof van 3,6mm.

          Veel belangrijker is om een rustige achtergrond te krijgen is de verhouding tussen de afstand camera-onderwerp en de afstand onderwerp-achtergrond.

          Mijn meeste macro foto's maak ik op f/8 tot f/11 omdat het daarna al snel te donker wordt.
          www.elwee.net

          Comment


          • #6
            Re: Macrofotografie met flits?

            Dank jullie wel. Heb al een iets betere versie gemaakt en zal deze morgen plaatsen in de beginnershoek.
            Maar, jullie gebruiken dus geen flitser bij macro?

            Comment


            • #7
              Re: Macrofotografie met flits?

              Toen ik begon met macro gebruikte ik geen flits. Goed flitsen is best wel moeilijk, en macro fotografie is op technisch gebied ook niet de gemakkelijkste tak. Momenteel ben ik wel bezig met flitsen bewust te gebruiken. Voorbeelden onder andere hier, hier en hier
              www.elwee.net

              Comment


              • #8
                Re: Macrofotografie met flits?

                Zo, dat zijn nog eens plaatjes. Heel fraai. Vind vooral de tweede fantastisch.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrofotografie met flits?

                  Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                  Heb je een idee hoe groot (eerder klein) de scherptediepte is van een 100mm objectief bij F5.6 of F11 op de kortste focusafstand?
                  Voor macrofotografie vind ik geen nut de scherptediepte of hyperfocale te berekenen. Ik gebruik gewoon de knop op de camera om het diafragma te sluiten. Ik zie rechtstreeks de scherpte van het onderwerp en achtergrond.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrofotografie met flits?

                    Bij insecten of libellen nooit flits gebruiken stel je voor zo een klein beestje en dan ga je ze verblinden of opschrikken met je flits??? Bij bloemen of voorwerpen ja nooit bij beestje.
                    Zou je graag hebben dat ze met een grote spot recht in je ogen schijnen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrofotografie met flits?

                      Oorspronkelijk geplaatst door loena Bekijk bericht
                      Bij insecten of libellen nooit flits gebruiken stel je voor zo een klein beestje en dan ga je ze verblinden of opschrikken met je flits??? Bij bloemen of voorwerpen ja nooit bij beestje.
                      Zou je graag hebben dat ze met een grote spot recht in je ogen schijnen?
                      Ik zou de zon dan ook maar uitdoen want die geeft 10 keer meer licht dan je flits
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrofotografie met flits?

                        Macro ringflitser (led) kun je de sterkte regel met een wieltje en meestal geeft di continu licht dus hij flitst niet.

                        Comment

                        Working...
                        X