Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sportfotografie

    Hallo

    Hebben jullie soms tips om betere sport/actiefoto's te verkrijgen? Heb mezelf al verschillende instellingen geprobeerd maar precies nog altijd niet content van. Hetgeen ik altijd hiervoor al gebruik is continushooting met S-prioriteit (of hoe je dat ook exact noemt). Vaak gebruik ik ook auto-ISO om aan de gewenste shuttersnelheid te komen, wat bij mij vaak 1/200 - 1/500 is. Nu, hetgeen waar ik het grootst probleem mee heb, is de focus. Vaak heeft de foto niet de gewenste focus. Heb hiervoor al heel wat verschillende instelling gebruikt, maar heb nog niet echt de ideale oplossing gevonden. Laatst de 3D-tracking geprobeerd, maar hier heb ik nog het minst van al succes mee gehad. Voor mijn foto's maak ik trouwens gebruik van de nikon D7100 en de 85mm 1.8 wegens gebrek aan een zoomlens.

    Alvast bedankt voor jullie tips

    Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

  • #2
    Re: Sportfotografie

    Iso gewoon handmatig instellen naargelang het licht in de ruimte.
    Autofocus moet op AF-C staan en dan auto of 3D

    Lens zou normaal ook niet aan de basis van trage AF mogen liggen...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: Sportfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
      Iso gewoon handmatig instellen naargelang het licht in de ruimte.
      Autofocus moet op AF-C staan en dan auto of 3D

      Lens zou normaal ook niet aan de basis van trage AF mogen liggen...
      Hoh trage AF is het eigenlijk niet…focus ligt gewoon 90% van de keer op de verkeerde plaats… of is er een stap die ik misschien oversla bij het focussen?

      Alvast bedankt hoor!
      Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

      Comment


      • #4
        Re: Sportfotografie

        Is er voldoende licht op de plaatsen waar je fotografeert?
        Waar fotografeer je als ik vragen mag?

        Bij plaatsen waar er weinig licht is, of weinig contrast tussen voorwerpen, heeft de AF het moeilijk om accuraat scherp te stellen.
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: Sportfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
          Is er voldoende licht op de plaatsen waar je fotografeert?
          Waar fotografeer je als ik vragen mag?

          Bij plaatsen waar er weinig licht is, of weinig contrast tussen voorwerpen, heeft de AF het moeilijk om accuraat scherp te stellen.
          Zo goed als altijd buiten. Dit weekend was het op het voetbalvald, mooi weertje, goed wat licht. Groen gras met blauwe truitjes dus denk wel dat er voldoende contrast was. Heb de foto's van dit weekend nog eens van dichterbij bekeken. Wat me opvalt, als ik een reeks foto's na-een maak, is dat in het begin de focus redelijk oké ligt (nog niet waar ik het zou willen) en deze naar het einde toe volledig weg is. Focus ligt dan meer op het gras,... Maar ik denk dat het probleem bij mij ligt in de manier waarop ik focus. Heb hier eigenlijk niet echt een manier voor. Ik vind het ook moeilijk omdat je hier met relatief snelle beweging zit. Door het gebruik van de AUTO-focus of 3D-focus heb je ook niet echt de keus waar je scherp stelt heb ik de indruk. Is er een manier om dit beter aan te pakken?

          Alvast bedankt hoor

          Groetjes
          Roeliee
          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

          Comment


          • #6
            Re: Sportfotografie

            Heb even snel wat opgezocht.
            Heb gevonden dat je best enkel het middelste autofocus punt gebruikt en ervoor zorgt dat je onderwerp daar staat.
            Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

            Comment


            • #7
              Re: Sportfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
              Heb even snel wat opgezocht.
              Heb gevonden dat je best enkel het middelste autofocus punt gebruikt en ervoor zorgt dat je onderwerp daar staat.
              Ik denk dat je inderdaad best 1 pocus punt selecteert en niet en dat niet aan de camera overlaten want dan weet je niet waar hij gaat scherpstellen en die kiest regelmatig het dichts bij zijnde punt. Als je het gekozen focuspunt op je onderwerp houd en dan de tracking zijn werk laat doen lukt het meestal wel redelijk.
              Ik denk ook wel dat je sluitertijden beter nog wat sneller gaan voor wielrennen begin ik pas aan 1/400ste

              Comment


              • #8
                Re: Sportfotografie

                Als je een 85mm f1,8 gebruikt, maak je dan ook foto's op f1,8 of zet je het diafragma wat verder dicht?
                Op f1,8 zal het percentage "in focus" foto's bijzonder klein zijn omdat de scherptediepte erg beperkt is.

                Welke sluitertijd de beste is, dat is afhankelijk van wat en hoe je het wil fotograferen.
                Voor panningfoto's van wielrenners kan je bijvoorbeeld ook op 1/60 - 1/125 sec werken, hoe langer de sluitertijd, hoe beter de "actie" in beeld komt, maar met een langere sluitertijd wordt het percentage bruikbare foto's wel een stuk kleiner (het is dus altijd een compromis tussen scherpe foto's, of foto's waarop de actie meteen te zien is).

                Er zijn geen vaste instellingen, de weersomstandigheden zijn altijd verschillend, en voor elke sport heb je weer andere instellingen die het beste resultaat geven.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sportfotografie

                  Bedankt voor jullie tips! Ik ga deze binnenkort eens uittesten! Op dit moment is het vooral jeugdvoetbal dat ik fotografeer…deze jonge spelertjes gaan nog zo snel niet! Maar hou het zeker in mijn achterhoofd omtrent die sluitertijd! Laat nog wel weten of het zo beter lukt

                  Groetjes
                  Roeliee
                  Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sportfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Als je een 85mm f1,8 gebruikt, maak je dan ook foto's op f1,8 of zet je het diafragma wat verder dicht?
                    Op f1,8 zal het percentage "in focus" foto's bijzonder klein zijn omdat de scherptediepte erg beperkt is.

                    Welke sluitertijd de beste is, dat is afhankelijk van wat en hoe je het wil fotograferen.
                    Voor panningfoto's van wielrenners kan je bijvoorbeeld ook op 1/60 - 1/125 sec werken, hoe langer de sluitertijd, hoe beter de "actie" in beeld komt, maar met een langere sluitertijd wordt het percentage bruikbare foto's wel een stuk kleiner (het is dus altijd een compromis tussen scherpe foto's, of foto's waarop de actie meteen te zien is).

                    Er zijn geen vaste instellingen, de weersomstandigheden zijn altijd verschillend, en voor elke sport heb je weer andere instellingen die het beste resultaat geven.
                    Meestal zet ik het diafragma wat verder dicht, zeker nu met m'n nieuw toestel. Maar zoals je zegt, alles hangt wel beetje af van de omstandigheden é! Toch bedankt voor je reactie! Blijven oefenen en proberen

                    Groetjes
                    Roeliee
                    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sportfotografie

                      Een tip om eens te proberen aangezien je buiten fotografeerd bij goed licht. Auto ISO, f/4, 1/100e. De sluitertijd moet je even mee spelen maar de diafragma moet je eens laten staan of evt. F/2.8 als de ISO toch te hoog wordt of de sluitertijd te lang. De reden dat de foro's niet scherp zijn komt waarschijnlijk door de zeer beperkte scherptediepte zoals Black B@ndit al aangeeft.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sportfotografie

                        1/100e voor voetbalfotografie is véél maar dan ook véél te traag, ik sta al een jaar of 7 naast het veld foto's te trekken van mijn zoon zijn ploeg (jeugdvoetbal) en werk als volgt: F4 minimaal 1/400e en ISO daarop instellen, enkel focus op middenste focuspunt. Zorg voor een snelle lens (niet in diafragma maar in scherp stellen), ik heb dit ook met scha en schande moeten leren. Gemiddelde uitval is nu 1 op 100 (qua scherpstelling) maar je moet goed weten waar je je focus legt.
                        Last edited by wernwatt; 2 mei 2014, 07:01.
                        flickr.com/wernerwattenbergh
                        flickr.com/vdpsportfotograaf
                        http://voetbalfotografie.wordpress.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sportfotografie

                          Vandaag met jullie tips eens aan het werk gegaan! En het moet gezegd zijn… het waren goeie tips! Nu inderdaad heel weinig mi****s, misschien 10 op 250 foto's! Dus wel meer dan tevreden over! Bedankt allemaal!

                          Groetjes
                          Roeliee
                          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                          Comment

                          Working...
                          X