Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac book airo of pro 13 inch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mac book airo of pro 13 inch

    Ik ben op zoek naar een laptop om mee te nemen tijdens citytrips en vakanties. Het is de bedoeling om er s'avonds onze foto's op te zetten met lightroom en dan de foto's licht te bewerken in photoshop. ( levels usm enz..) en deze dan te uploaden.
    Er komt binnenkort een air uit met retina display, dit scherm is echt wel de moeite. Maar ik vraag me af of zo een air wel krachtig genoeg is om er lightroom en photoshop op te gebruiken?

    Iemand die ervaring heeft met de mac book air icm het bewerken van foto's?

    Prijsverschil tussen de huidige mba ( non retina) en de mbpro is +-187 euro. Ik verwacht dat de nieuwe air met retina wel iets duurder zal zijn.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Mac book airo of pro 13 inch

    Ik heb een oude pro (gekocht begin 2011), mijn vriendin heeft eind vorig jaar een nieuwe air gekocht.
    Ik draai LR en PS op mijn pro, en dat gaat goed, maar het gaat vlotter op de air van mijn vriendin.
    Het verschil is dat in haar air een ssd zit en in mijn pro een gewone hdd denk ik...
    Dus volgens mij moet het perfect te doen zijn om op een air PS en LR te gebruiken, tenzij je echt super zware bewerkingen gaat doen in PS, of wanneer je er ook videobestanden op gaat bewerken etc.

    Als ik nu een nieuwe zou kopen (wat eind dit jaar zal gaan gebeuren) zou ik een air nemen, gewoonweg omdat die zo geweldig dun is, een plezier om mee te nemen.

    Yannick

    Comment


    • #3
      Re: Mac book airo of pro 13 inch

      Waarom dan geen ipad air gebruiken mir?
      Je kan er perfect je RAW bestanden opladen, en er wat basisbewerkingen op doen met IPhoto
      de jpg die er insteekt, kan je dan uploaden naar Dropbox, delen op Facebook enz.
      En je kan er je RAW bestanden perfect op bewaren.
      Hier een Ipad air 128 GB, past perfect in je fototas, en weegt bijna niets.


      Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Mac book airo of pro 13 inch

        Ik heb al een ipad maar geen air. Een tablet is inderdaad heel leuk om mee te nemen maar ik wil toch graag een echt keybord en wat meer mogelijkheden dan op de ipad. Ik vind het een heel gedoe om de foto's van mijn cf op de ipad te krijgen. Ik heb zo een 5in1 adapter gekocht om foto's op mijn tablet te krijgen.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Mac book airo of pro 13 inch

          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Ik heb al een ipad maar geen air. Een tablet is inderdaad heel leuk om mee te nemen maar ik wil toch graag een echt keybord en wat meer mogelijkheden dan op de ipad. Ik vind het een heel gedoe om de foto's van mijn cf op de ipad te krijgen. Ik heb zo een 5in1 adapter gekocht om foto's op mijn tablet te krijgen.

          mir
          Op de nieuwe air werkt het in ieder geval zéér goed om een SD kaartje in te lezen Mir, dat met de P-3804, of dat ding ook bestaat voor CF weet ik niet,
          maar ik kan alleen zeggen dat dat hier super werkt.
          Het verwonderlijke is, dat je er je RAW bestanden op kwijt kan, en zonder maar iets te doen kan delen op bv. FB
          Bewerken is natuurlijk beperkt tot bijsnijden kleur en belichting aanpassen, het beeld draaien en dat soort dingen.
          Aan het raw bestand wordt niets gedaan, alleen de jpg die er ingebakken zit wordt gedeeld.
          Je kan er blijkbaar ook uit printen, maar dat heb ik nog niet gedaan en zal ik ook niet doen, dat is werk voor thuis.
          Maar voor op reis kan ik mij geen beter ding voorstellen, en supersnelle opslag.
          Mijn NEF bestanden zijn hier om en bij de 45 MB per stuk, en vliegen er in, sneller dan via USB3 op mijn pc.
          Programma's zoals PS kan je er natuurlijk niet op draaien, maar zijn voor wat ik er mee doe ook niet nodig.
          De laptop blijft hier tegenwoordig alleen nog stof vergaren.

          Het verhaal wordt natuurlijk helemaal anders als je het ook wil gebruiken als werkstation thuis.

          Comment


          • #6
            Re: Mac book airo of pro 13 inch

            Ik heb een Mac Book Air 11" en een Ipad (ook een mini IPad).
            Ik vind een Ipad een prachtig gerief om mee te nemen op reis, maar omwille van het gemis aan een echt keyboard bij langere stukken tekst heb ik er een bluetooth keyboard bijgekocht.
            De Mac Book Air is sowieso een stuk beter om beelden (lichtjes) in te bewerken. Onthou dat een scherm van een laptop nooit een desktop evenaart en dan heb ik het niet over de schermgrootte.
            Ook heb ik al ondervonden dat een Mac Book Air altijd een stuk beter WiFi signalen ontvangt dan een Ipad.
            Lightroom, Photoshop, Capture; de Mac Book Air draait het allemaal moeiteloos.
            Toch reserveer ik mijn beeldbewerkingen altijd voor de IMac, de workflow is gewoon een stuk handiger en nauwkeuriger.
            Conclusie; Ipad is handiger, lichter en kleiner, MacBook Air is polyvalenter.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Mac book airo of pro 13 inch

              Mijn dochter heeft de MacBook Pro Retina 13' en die is echt wel goed!
              Gezien er een SSD in zit, en geen optische drive is die amper dikker dan de MBA, en toch vond ik de prijs redelijk.

              Comment


              • #8
                Re: Mac book airo of pro 13 inch

                Retina schermen zijn nog niet optimaal te benutten door gebrek ondersteuning website's:
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

                Dus beoordeling van scherpte op een Retina-scherm kan voor problemen zorgen, omdat ze de werkelijkheid niet helemaal tonen.
                Paul

                Comment


                • #9
                  Re: Mac book airo of pro 13 inch

                  Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                  Retina schermen zijn nog niet optimaal te benutten door gebrek ondersteuning website's:
                  Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

                  Dus beoordeling van scherpte op een Retina-scherm kan voor problemen zorgen, omdat ze de werkelijkheid niet helemaal tonen.
                  Paul
                  Hier heb je 100% gelijk Paul,

                  Daarom dat ikzelf opteer om mijn foto's te bewerken op een goed gekalibreerd 24 inch scherm thuis.

                  Maar als het is om foto's te uploaden naar FB, dropbox, picasa enz. werkt een Ipad air formidabel goed.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mac book airo of pro 13 inch

                    Ik heb hier net eens de gratis app photoshop express geinstalleerd op de ipad. Ga eerst hier eens mee spelen.

                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mac book airo of pro 13 inch

                      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                      Ik heb hier net eens de gratis app photoshop express geinstalleerd op de ipad. Ga eerst hier eens mee spelen.

                      mir
                      Die app kende ik niet
                      Werkt hier zeer voortreffelijk en snel.Bedankt Mir.

                      Ook een tip van mijn kant mir, you Doodle ook installeren, is ook gratis, en je kan er leuke filters op
                      gebruiken, en bovendien uploaden naar allerlei sites als Dropbox enz. Te veel om op te noemen.
                      Last edited by Guest42; 28 april 2014, 22:42.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mac book airo of pro 13 inch

                        De Macbook Air kreeg net een update : sneller en ietsje goedkoper !
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mac book airo of pro 13 inch

                          In tegenstelling tot wat ik gezegd heb in #5 zijn het niet echt de RAW bestanden die worden opgeslagen.

                          Hier hetzelfde antwoord als ik gegeven heb op een vraag via PM.

                          Hallo JP,

                          Ik kan hier met het grootste gemak mijn foto's van de camera (Nikon D800) op de ipad inladen,
                          gewoon mijn SDHC kaartje van 32 GB in het Apple lightning SD dongeltje steken, dan vraagt de ipad of ik de foto's wil importeren.

                          Dat zijn echter niet de NEF bestanden, maar ergens een of ander jpg bestandje die in die NEF zit ingebakken,
                          dat kan je dan met allerlei app software bewerken en zo op het net zwieren, via Dropbox, Facebook, twitter, Icloud,
                          of gewoon via mail versturen, werkt fantastisch goed.

                          Voor alle duidelijkheid, als je de Ipad als opslagmedium voor je RAW (NEF) bestanden wil gebruiken, "DAT GAAT DUS NIET"

                          Ik zou niet weten hoe ik die er namelijk terug zou kunnen afhalen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mac book airo of pro 13 inch

                            Bij wijze van test, hier gewoon een foto op bovenstaande manier, foto gemaakt met D800, was alleen gemaakt in NEF (raw)
                            deze heb ik dus vanaf mijn SDHC kaartje opgeladen naar de ipad via de dongle, met een app heb ik er dan een uitsnede van 1000 X 1000 px.
                            van gemaakt, en gewoon standaard verbeteren ingeschakeld, deze foto heb ik via You Doodle opgeladen naar Dropbox,
                            kan ook rechtstreeks naar FB Twitter enz. natuurlijk.
                            En dat is het, toch goed genoeg voor wat het moet dienen denk ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mac book airo of pro 13 inch

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                              De Macbook Air kreeg net een update : sneller en ietsje goedkoper !
                              Graag wat meer info hierover?

                              mir
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                              Comment

                              Working...
                              X