Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson Stylus Photo 2100 printer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Epson Stylus Photo 2100 printer

    Na lang en rijp beraad schik ik mij een Epson 2100 printer aan te schaffen, maar naar goede gewoonte (dat heeft mij nog nooit gespeten) gooi ik deze 'beslissing' eerst nog eventjes op het forum. Wie heeft er ervaring met deze printer en wil de goede en minder goede kantjes hiervan nog eventjes belichten ?

    Enkele opmerkingen die voor mij belangrijk zijn :
    - Ik wil een groot-formaat printer (A3+)
    - Ik wil topkwaliteit en langlevende prints ! (voorbeelden gezien van wegkwijnende dye-inkten - je houdt het niet voor mogelijk - al na enkele weken )
    - Snelheid speelt niet zo'n rol...

    Enkele vragen waar ik blijf mee zitten :
    - Is de driver van de Epson 2100 al up-to-date i.v.m. MAC OSX ?
    - Waar halen jullie (tot algehele tevredenheid) jullie papier en inkten ?
    - Is het printen op hoogglans werkelijk zo'n probleem (bronzing) ?
    - Men beweert dat deze printer iets minder contrastrijk print (in vergelijking tot bv. canon 9100), maar de schaduwpartijen zijn dan weer ongelooflijk gedetailleerd. Maar ik hoop dat het toch mogelijk is om heldere, vibrerende beelden af te drukken ?

    Enfin, elke opmerking is welkom !!!
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

  • #2
    Mooie vraag op het juiste moment! Ik ben ook bezig met deze beslissing.

    Enkele dingen die ik je al kan vertellen:
    - Voor goede prints kun je het beste de Epson matte papier gebruiken
    - De driver is up-to-date voor OS-X

    Kijk ook eens op http://www.luminous-landscape.com/re...pson2200.shtml.
    Deze man heeft een zeer uitgebreide ervaring met deze printer (in de USA heet het 2200).

    Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Ik worstel met hetzelfde probleem ... het enige dat mij wat tegenhoudt is het feit dat de printer reeds 2 jaar op de markt is en dat hij waarschijnlijk binnenkort zal vervangen worden ... misschien wel met de nieuwe technologie van de R800 ... de vraag is wanneer hij vervangen zal worden ... misschien ga ik even wachten tot photokina in september ... moest je hem kopen laat dan maar weten hoe hij het doet ...

      Groetjes.

      Comment


      • #4
        Enkele maanden geleden was ik het wachten op een A3+ versie van de Epson R800 beu en heb mij een Epson 2100 Management Edition aangeschaft. Het verschil met de gewone editie is dat bij de Management Edition een GretagMacBeth monitor calibrator zit. De calibrator vind ik een must.

        De driver is up-to-date met MacOs 10.3.4 (laatste systeemversie) dat ik gebruik. Af en toe reageert de printer niet op een printopdracht, maar dat is makkelijk te verhelpen. Dat probleem ligt niet bij Epson, maar is een zwak punt van het MacOs X. Ik denk dat te weten omdat ik inmiddels zeker 8 verschillende printers bij verschillende vrienden heb aangesloten op de diverse G4's en G5's. Van Canon inktjet, via Epson Colorlaser en Xerox Phaser 5400 A3+ laser, allemaal hebben ze datzelfde probleem. Vooral als er meerdere printers op een computer zijn aangesloten. Als het eenmaal weet hoe te handelen is er goed mee om te gaan.

        Het papier dat ik gebruik is het Epson Semigloss Paper 251 gr voor kleur en Epson Archival Matte 192 gr voor zwart/wit. Een bevriende vakfotograaf werkt met Ilford omdat er geen fabriekslogo op de achterkant van het Ilfordpapier zit en dat is bij Epson wel het geval. Hij wil de klanten nog niet laten weten dat hij een aantal foto's zelf digitaal print. Zelf ben ik iets minder tevreden over dat Ilford papier. Ook een proefpakketje Olmec papier kon mij niet overtuigen. Voor kleur vind ik nog steeds Epson Semi Gloss Paper het beste. Voor zwart/wit is dat Epson Archival Matte Paper in combinatie met zwart matte inkt. De prints benaderen de aloude barrietafdrukken. FotoWillem gebruikt dat papier en die zwarte inkt voor zijn prints die hij verkoopt. Op de hele wereld gebruiken fotografen deze combinatie voor zwart/wit FineArt printing. Voor mij een reden temeer om niet op die A3+ versie van de Epson R800 te wachten, want ik heb allang begrepen dat die Epson 2100 op zwart/wit onovertroffen is.
        Voor fotografen die exposeren en/of hun prints verkopen is de houdbaarheid een vereiste. Je kan niet tegen een klant zeggen: 'Over een half jaar maak ik wel een nieuwe print'!
        De pigmentinkt is duurder dan dye-inkt en er zijn nauwelijks alternatieven. Mijn ervaring is dat alternatieven inkten nooit zo goed zijn dan de orginele.
        De bronzing op glanspapier is een probleem. Dus vergeet glanspapier. De prints zijn iets minder contrastrijk als prints van dye-inkt. Zelf los ik dat bij kleurenfoto's gedeeltelijk op door alleen voor de print het contrast in Photoshop met 10% te verhogen. Overigens kan dat niet met alle foto's en het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

        Na het calibreren van de monitor heb ik mij bij http://www.pixelpad.nl/ een printerprofiel voor het Semi Gloss papier laten maken. Het profiel bevalt mij zeer goed en het verschil tussen de monitor en de print is nauwelijks te zien. Honderd procent kan natuurlijk niet want het beeld op de monitor wordt van achteren belicht. Maurits Brock van PixelPad ken ik als docent beeldbewerking van het Centrum van de Kunsten te Eindhoven. De 50 euro voor een printerprofiel is niet duur ook al als je weet dat een profiel uit Engeland al gauw 75 pond kost. Hij werkt ook op een Mac en een Epson 2100.

        Ik koop de inkt en het papier bij: http://www.arca-nl.nl/

        Met deze winkel heb ik nog geen ervaring: http://www.inktjetwinkel.nl

        Comment


        • #5
          @ corné : bedankt voor je reply en vooral voor de link ! Deze had ik nog niet (terwijl ik er toch heel wat afgeschuimd heb!). Zeer interessant - ook naar andere topics toe...

          @ froto : ook ik wachtte op die A3+ versie van de EPSON R800 en samen met mij waarschijnlijk nog vele anderen... Maar ik ben het wachten moe. Daarbij komt nog dat ik zelden nieuw ontwikkelde produkten durf aankopen... De eerste kopers zijn altijd een beetje proefkonijn... Ik koop liever een produkt dat al een tijdje zijn waarde heeft bewezen en zijn kinderziektes is ontgroeid...

          @ j@n : dank voor de moeite man - zelden zo'n sterk onderbouwde reply gehad. Je neemt bijna al m'n twijfels weg... Toch zal ik de printer eerst aankopen zonder "calibrator". Is een pak goedkoper zo... en ik hoop af te kunnen gaan op m'n persoonlijk gevoel voor kleuren...
          Bij m'n vorige printer (EPSON 1520) kon ik ook (redelijk) correcte prints afleveren door ervaringsgerichte interpretatie van de kleuren op m'n scherm en het uiteindelijk printresultaat. Het nadeeel is natuurlijk dat het een tijdje duurt voor je die 'ervaring' hebt opgebouwd...

          Het verwondert mij wel dat niet meer mensen reageerden. Ik dacht dat deze Epson 2100 een zeer veel gebruikte printer was bij fotografen... Enfin, ik denk zeer binnenkort te bestellen en ik hou jullie uiteraard op de hoogte. Het enige waar ik mij nog een beetje ongemakkelijk bij voel is de vrees voor weinig kontrastrijke prints. Ik hou van volle, felle, vibrerende kleuren...

          Maar zoals j@n zegt : als een fotograaf zijn EPSON 2100-prints kan slijten als zogezegd volwaardige klassieke foto's zal ook dat wel meevallen zeker...

          Altijd nog reactie's welkom, hoor... en alvast bedankt !
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #6
            Momenteel zou ik deze printer niet kopen, mijn grootste minpunt is dat er niet echt glanzende prints kunnen opgemaakt worden de pigmentinkten vragen om toepassing van speciaal afgestemde papiersoorten. De glanzende soort daarvan is beduidend minder dan bijvoorbeeld de Epson Premium Glossy, of de Premium Glossy 290 gram van Tetenal. Indien dit voor U van minder belang is weet dan ook nog dat deze printer bijzonder traag is en meer dan 1 uur doet over een A3+, dit is de tweede reden waarom ik het nooit zou kopen.

            my2cents
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Meer dan een uur voor een A3+? Bij mij is dat tussen de 10 tot 15 minuten!!!
              Nikon, Apple & Epson

              Comment


              • #8
                Originally posted by MacTheKnife
                Meer dan een uur voor een A3+? Bij mij is dat tussen de 10 tot 15 minuten!!!
                Maar als je print vervaagt over enkele jaren is die printersnelheid ook weer relatief.Kariboe opteert voor een oertrage printer (hij zet hem op als ie gaat slapen en als hij opstaat liggen ze klaar )maar die tevens tientallen jaren bewaard blijven.Dat zijn keuzes die je moet maken natuurlijk.
                Danny's Photosite

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kariboe....Het verwondert mij wel dat niet meer mensen reageerden. Ik dacht dat deze Epson 2100 een zeer veel gebruikte printer was bij fotografen... ...
                  Het spijt me Kariboe, maar ik blijf niet in herhaling vervallen!

                  Jan
                  You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Als ik dat zo lees Kariboe en Roadrunner zijn jullie niet in staat om tot een beslissing te komen en gaat deze discussie nog jaren duren.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by j@n
                      Als ik dat zo lees Kariboe en Roadrunner zijn jullie niet in staat om tot een beslissing te komen en gaat deze discussie nog jaren duren.
                      Ik ben momenteel niet aan het uitkijken naar een printer dus ik begrijp je reply niet echt.Ik wees MacTheKnife gewoon op het relatieve van de printersnelheid.That's all.

                      Maanden geleden heb ik verschillende printers onder de loupe genomen en heb ik tenslotte zwartwit foto's laten printen bij Photoways en die waren zo slecht niet.Moraal van het verhaal: wat mij betreft geen eigen printer.Ik heb me dan de Nikkor 300mm in de plaats gekocht.

                      Dus ik kan best beslissingen nemen hoor.Bedankt in elk geval voor je bezorgheid.
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        Het is duidelijk roadrunner. Ik was in de veronderstelling dat jij ook nog steeds aan het uitkijken was naar een printer.

                        Toch heb ik nog weleens aan jouw moeten denken met je mooie mistige landschapsfoto's.
                        Ik zie de prints al voor me met dat Archival Matte Paper en die speciale zwart matte inkt.
                        Je woont, geloof ik, niet ver uit mijn buurt, Ik zou een van je foto's weleens op dat papier willen zien.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by j@n
                          Het is duidelijk roadrunner. Ik was in de veronderstelling dat jij ook nog steeds aan het uitkijken was naar een printer.

                          Toch heb ik nog weleens aan jouw moeten denken met je mooie mistige landschapsfoto's.
                          Ik zie de prints al voor me met dat Archival Matte Paper en die speciale zwart matte inkt.
                          Je woont, geloof ik, niet ver uit mijn buurt, Ik zou een van je foto's weleens op dat papier willen zien.
                          Dat matte papier met speciale inkt heb ik nog nooit gezien in het echt gezien en ik zou dus weleens aangenaam verbaasd kunnen zijn.

                          Ik heb me toen erg goed geďnformeerd enkele maanden geleden en aangezien zowel houdbaarheid van de prints als mooie zwartwitprints hoog op mijn verlanglijstje stonden kwam ik bij de Epson uit.Sonyke heeft me bijvoorbeeld onlangs nog zelf gezegd dat met zijn Canonprinter (i950) geen aanvaardbare zwartwitprints te maken zijn.Voor hem niet erg,voor mij wel

                          En de houdbaarheid van Epson is veel beter dan die van de Canonafdrukken.Maar natuurlijk brengt dat ook nadelen met zich mee:veel duurdere inkt en erg trage printtijden,al is dit laatse natuurlijk relatief.Maar als je 20 stuks A3+ moet hebben dan moet je zoals ik in het onderwijs werken en erg veel vrije tijd hebben of een goede printplanning opstellen (grapke ).

                          Ik denk dat ik het toen van me afgezet heb vanwege een reply van Mep dat de opvolger van de R800 er deze zomer of September zou zijn.


                          Dus Kariboe,kopen (anders word je zo'n chagrijnige twijfelaar zoals ik )

                          En bedankt voor het compliment ivm mijn "mistfoto's" hoor,Jan.Ik ben zelf al een mistig figuur (zeker als ik enkele pintjes teveel gedronken heb.Mist in m'n hoofd... )
                          Danny's Photosite

                          Comment


                          • #14
                            Nog eventjes bedanken...

                            @ Digipics : bedankt voor je reply. Wat je printtijd betreft, overdrijf je wel een beetje . Maar dat neemt niet weg dat deze printer inderdaad als behoorlijk traag omschreven wordt, zeker in vergelijk met de Canonprinters. Als produktieprinter niet goed genoeg, maar voor mijn beperkte oplages speelt dit echter geen rol.
                            Het minder goed printen op hoogglans stoort mij niet echt. De meeste afdrukken komen achter glas, in een portfolio of een album. Trouwens die hoogglansfoto's zijn soms echt storend. Er is altijd wel een plaats op je afdruk waar het licht te fel weerkaatst en dat irriteert...

                            @ MacTheKnife : langs deze weg wil ik je bedanken voor je vriendelijke mail en het bijhorende sympathiek voorstel. Ik ga er echter niet op in, vanavond of morgen bestel ik...
                            Thanks !

                            @ Roadie : 'k ben echt blij dat ik nog eens iets van je hoor. Ik mis je humor (en je beelden) ! Ik heb ook overwogen om mijn beelden te laten afdrukken via Photobox of dergelijke... Maar ik hou er zo van om mijn beelden langzaam uit de printer te zien rollen... Dat is spannend... Dus gaan slapen wanneer iets aan het het uitprinten is... forget it

                            @ jan (jamona) : Sorry, als ik je op een of andere manier heb gestoord. Het typeert je dat je mijn eerdere vraag over deze printer (toch al een tijdje geleden) nog herinnert. Ik herinner mij ook nog je onderbouwd antwoord en ik dacht je daar ook voor bedankt te hebben (dat probeer ik toch altijd). O.a. jouw reply heeft mij toen doen besluiten om verder uit kijken naar deze printer. Maar ik kan begrijpen als je door het herhalen van dit topic eventjes geďrriteerd bent. No offence !

                            @ jan (tout-court) : Een twijfelaar ? Ik zou eerder zeggen : "nen tragen".
                            Ik heb echt heel weinig tijd voor mijn hobby (slechts enkele avonden in de week) en dan nog dikwijls na 22 uur. En ik weet graag wat ik koop - dat is trouwens een deel van het plezier !!!
                            Maar juicht volkeren der aarde - jullie zijn van mijn gezaag vanaf : IK GA EM KOPEN

                            Dus allen : bedankt om deelachtig te willen zijn in mijn (trage ) besluitvorming...
                            Greetz, Kariboe

                            P.S. Waarom kan ik nooit eens iets 'kort' zeggen
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #15
                              @ Kariboe: Veel plezier ermee
                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X