Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnershoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnershoek

    Ik ben me bewust dat ik met dit topic geen extra virtuele vrienden maak, maar ik wil niemand kwetsen of met een vinger toewijzen Ik heb respect voor tegenstanders en voorstanders.

    Dit is een puur eigen gedacht wat ik heb en ik wil dus hiermee ook niemand van BD hierbij betrekken of met een vinger toewijzen. Mijn gedachtengang die ik de vrije loop wil laten via chit-chat hier.

    Vele discussies hebben hierover al plaatsgevonden. Nu had ik tijdens 'Meet met knappe Greet' al mijn idee gelanceerd om andere forumonderdelen wat meer op te waarderen met foto's omdat in 'sommige' forumonderdelen er wel heel weinig aandacht is voor een geplaatste foto.

    Beginnershoek is, zoals de naam het al omschrijft, voor de beginnende fotograaf. Toch, en ikzelf hoor hier ook bij, blijven velen daar een foto plaatsen, ook al zijn het gevorderde fotografen. Nu is daar niets mis mee, want het reglement van BD is hier duidelijk in en iedereen kan ongeacht daar een foto plaatsen.

    Nogmaals, zoek er niets achter, want ik weet dat het onderwerp gevoelig ligt bij sommigen en blijf beleefd in uw reactie a.u.b. waarvoor hartelijk dank
    Last edited by Guest4; 7 mei 2014, 12:15. Reden: Aanpassing woord Tegen allemaal in hoofdletters, TEGEN dus

  • #2
    Re: Beginnershoek

    Vind ik een goed idee en weinig aan te voegen.
    1 bedenking:
    Je legt plots wat druk bij moderatoren, omdat zij dan moeten beslissen of iemand al dan niet nog een beginner mag zijn.

    Maar verder:
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Beginnershoek

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Vind ik een goed idee en weinig aan te voegen.
      1 bedenking:
      Je legt plots wat druk bij moderatoren, omdat zij dan moeten beslissen of iemand al dan niet nog een beginner mag zijn.

      Maar verder:
      Das waar Koen, goed opgemerkt van jou Maar, het is in overleg, dus andersom en de bedoeling is dat de beginnende fotograaf dit zelf aangeeft bij de MOD natuurlijk en hij/zij dan beslist(in die zin makkelijker) dat je 1 of 2 jaar langer mag blijven, en zo wordt iedereen zonder verzoek een gevorderde fotograaf. Dank voor je reactie, je opmerking is duidelijk

      Comment


      • #4
        Re: Beginnershoek

        Voor; er moet iets veranderen.

        Maar ik zou er graag nog even over brainstormen.
        Vooral over het begrip beginner.

        Iemand kan een professional zijn en hier nieuw toekomen. En iemand kan na 10 jaar nog steeds een beginner zijn, door gebrek aan talent, door te weinig tijd om te oefenen, of omdat hij hier maar eens om de zoveel maanden 1 foto plaatst.

        Stel dat iedereen verplicht moet beginnen in beginnershoek. Iedereen opnieuw vanaf nul.
        - Iedereen moet verplicht elke keer een aantal beoordelingen geven op andermans foto, voordat ze zelf een foto kunnen posten.
        - Iedereen die een beoordeling geeft moet een rating geven op de foto.
        - Pas vanaf een bepaalde gemiddelde score behaald, kan je je weg vinden uit de beginnershoek, naar de rest van de fora.
        Dus een pro zal hier snel uitgeraken, een beginner zal hier langer of soms altijd blijven.
        Geen gezaag meer over te weinig reacties op een bepaalde foto. Iedereen zal verplicht moeten blijven beoordelen om zelf nieuwe foto's te kunnen plaatsen.

        Ook met de mogelijkheid dat je berichten kan liken of niet, met een rating. Zodat mensen die beoordelingen geven of berichten posten gemotiveerder zijn om kwalitatievere posts neer te typen.

        Comment


        • #5
          Re: Beginnershoek

          ik ben voor, maar niet om iemand te verplichten ! maar heb gemerkt dat je bij de ene bvb 3 foto's mag laten zien en bij de andere niet. wil ik sportfoto's laten vergelijken kan dit niet in dit forum (of het moet zijn dat dit mag met een link). ook het kijkgedrag vind ik opvallend het meeste naar beginnershoek, waarschijnlijk omdat daar de meeste foto's terecht komen. Omdat ik zag dat andere ook steeds beginnershoek gebruikten en ik al of niet minder response kreeg op een ander forum, kan ook gewoon de interesse zijn van de leden, toon ik mijn foto's ook op beginnershoek. uiteraard is het voor de moderator van beginnershoek meer werk om steeds na te kijken of hij te maken heeft met een gevorderde of niet. en zoals hierboven vermeld ,je kan al lang een pro zijn voordat je hier lid bent. je kan er wel van uit gaan als je hier 2 jaar lid bent , ook word bestempeld als gevorderde en niet meer in beginnershoek mag posten. ook kunnen de moderators samen bevestigen als er echt iemand nieuw binnenkomt die al een degelijke foto kan laten zien te bestempelen als gevorderde.
          Last edited by hypnomedi; 24 april 2014, 13:45.
          gr, JOHAN , nikon D90, D7100

          Comment


          • #6
            Re: Beginnershoek

            Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
            ....

            Beginnershoek: Een forumonderdeel voor de beginnende fotograaf. U mag hier 1 jaar vertoeven vanaf uw registratie op BD, en na overleg met een MOD kan dit max 2 x/jaar(tot maximaal 3 jaar) worden verlengd....
            voor.
            ----
            PS:
            zou ook graag zien, dat ieder lid per jaar minimaal 5 opnamen plaatst, BD is tenslotte een fotoforum.
            grt,bouk.
            Last edited by bouk; 24 april 2014, 15:27. Reden: njmhtdt
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Beginnershoek

              Voor

              Nu is het verschil soms groot tussen foto's van gevordende en beginners. Als beginner zou je soms schrik krijgen om dan een foto te plaatsen.

              Comment


              • #8
                Re: Beginnershoek

                voor

                Kan weinig toevoegen aan bovenstaande. Ben ook gewonnen voor het idee van anonymous, maar het verplichtende deel zou er wel enkele kunnen afschrikken.
                Zelf probeer ik te reageren op een foto als ik er iets op te zeggen heb, als ik niks te zeggen heb, doe ik het ook niet. Soms ook een gebrek aan tijd...

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnershoek

                  Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht

                  Zou de onderstaande stelling eventueel een idee kunnen zijn? Ik wil dus een stelling plaatsen waarop jullie eenvoudig kunnen reageren met 'voor' of 'tegen' en eventueel voorzien van een korte commentaar.

                  Stelling:

                  Beginnershoek: Een forumonderdeel voor de beginnende fotograaf. U mag hier 1 jaar vertoeven vanaf uw registratie op BD, en na overleg met een MOD kan dit max 2 x/jaar(tot maximaal 3 jaar) worden verlengd. Daarna gaan wij er vanuit dat u geen beginnende fotograaf meer bent en dat u de andere forumonderdelen gebruikt voor uw foto's. De andere forumonderdelen hebben ook de mogelijkheid voor zachte beoordelingen in 'beoordeling' i.p.v. SC. Natuurlijk kunt u vanaf het begin van uw registratie op BD ook direct posten in andere forumonderdelen. Aan de gevorderde fotografen op BD is het toegestaan(zelfs hooggewaardeerd) om de beginnende fotograaf in beginnershoek te helpen en reacties te plaatsen.

                  Voor.
                  Op deze manier wordt iedereen verplicht om op een bepaalde tijd 'het nest' te verlaten en de rest van het forum meer te gebruiken.
                  Op deze manier wordt ook min of meer de drukte (meerdere pagina's per dag) in beginnershoek tegengegaan en blijft het doenbaar om eventueel te reageren op foto's.
                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnershoek

                    Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                    Voor.
                    Op deze manier wordt iedereen verplicht om op een bepaalde tijd 'het nest' te verlaten en de rest van het forum meer te gebruiken.
                    Op deze manier wordt ook min of meer de drukte (meerdere pagina's per dag) in beginnershoek tegengegaan en blijft het doenbaar om eventueel te reageren op foto's.
                    Als je beginnershoek wilt volgen dan is dat bijna niet meer te doen
                    Je gaat wel nieuwkomers een verplichting opleggen he.
                    Het mag hoor en hopelijk wordt een gunstig resultaat bereikt.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnershoek

                      Globaal gezien vind ik dit een goed voorstel!

                      Wat als je na jaren modelfotografie (gevorderd dus) je ook eens wil wagen aan macrofotografie (beginner dus)?
                      "Just do it !"

                      http://jr52.be/index.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnershoek

                        @jr52, geen probleem, want dan zou je dit kunnen plaatsen in macro close up fotobeoordeling ipv SC

                        Sent from Tapatalk
                        Last edited by Guest4; 25 april 2014, 10:47.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnershoek

                          @MGfoto, is het dan te ver doorgedacht om ineens gewoon de beginnershoek af te schaffen?
                          "Just do it !"

                          http://jr52.be/index.html

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnershoek

                            @jr52, ja daar schrijf je al zowat. Zelf zou ik dit niet doen direct en het toch laten bestaan om de drempel voor een beginner zeker niet te hoog te leggen

                            Sent from Tapatalk
                            Last edited by Guest4; 25 april 2014, 10:47.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginnershoek

                              Tegen

                              1) Iemand kan een professional zijn en hier nieuw toekomen. En iemand kan na 10 jaar nog steeds een beginner zijn, door gebrek aan talent, door te weinig tijd om te oefenen, of omdat hij hier maar eens om de zoveel maanden 1 foto plaatst.
                              Daar denk ik net zo over.
                              2) Verplichtingen = afhaken voor sommigen. Er is al zo veel verplicht in het leven. Je kan ook met de natte vinger werken om vlug een score te geven om er van af te zijn, en zo je plicht volbracht te hebben. Volgens mij voldoet het reglement zo goed mogelijk om bij ieders wensen aan te sluiten. Door de vrije keuze waar je foto’s kan plaatsen. Elkeen heeft zijn eigen reden voor die gemaakte keuze, of men het daar nu mee eens is of niet. Een te goede in beginnershoek of een te slechte in SC, het is zelden goed. Je mag mensen niet dicteren wat ze goed of minder goed mogen vinden. Ook niet waar te kijken of waar en hoe te reageren of niet. Ongeacht hoe je het forum zou opdelen, zal dit altijd zo blijven of leeglopen als men verplichtingen oplegt.
                              3) Nu beslis je zelf hoe je je eigen foto’s en kunnen inschat, wat ik nu net belangrijk vind. Soms terecht, soms onterecht volgens anderen. Ik zie het forum niet graag evalueren tot een soort examen afleggen met een mogelijke publieke bevordering of gebuisd. Geen enkel systeem daar toe zal correct zijn. Smaken en onderwerpen verschillen te zeer en daar begint het al. Als ik de commentaren lees lijkt mij dat heel duidelijk. Je kan de technische kant en /of de inhoudelijke kant als norm nemen. De drempel om in te stappen en of te blijven zal hoger worden zo. Het onderdeel Challenge voldoet prima voor wie wel graag in competitie gaat.
                              4) Beginnershoek is een waaier van onderwerpen. SC en beoordeling is beperkt tot 1 onderdeel. Het lijkt mij logisch als je op één onderdeel in de fotografie je echt toespitst je daar sneller kan in vorderen. Meestal is ook je materiaal daar aan aangepast. Toch wil je graag net dat nieuwe onderdeel laten zien en het onder de knie krijgen. Dan heb je geen keuze waar te plaatsen want je behoort al tot de gevorderden. Ook al is het je eerste foto in dat onderdeel, dus maar niets meer plaatsen tot je gevorderd genoeg denkt te zijn om de norm daar te halen. Zo mis je volgens mij opbouwende kritiek die je verder kan helpen. Wat nu in de beginnershoek wel te rapen valt door de gevorderden die je wel helpen net omdat ze ook daar foto’s komen plaatsen. Al vaak gezien dat mensen die het goed doen in andere onderdelen nog zelden afzakken naar beginnershoek als ze daar zelf niet meer posten. Waarom zou je in beginnershoek nog beginnen posten als de gevorderden daar ook minder komen. Ik denk dat de meeste nieuwkomers daar nu juist op af komen om hulp te vinden van de gevorderden.
                              5) Ik vrees als je een onderscheid maakt wie wel of niet gevorderd is je het “probleem” enkel verschuift naar een ander onderdeel van het forum. Opnieuw discussie wie dan wel en niet naar SC moet of bij de gevorderden blijft met de foto’s naar die norm? Eenmaal in SC opgenomen moeten al je onderwerpen dan SC waardig zijn? Een te moeilijke opgave volgens mij. Komt bij dat je niet in alle afdelingen even actief kan meewerken, de dagen zijn daarvoor te kort. Ik zie niet direct wat het “probleem” met beginnershoek nu net is. Of het verschuiven naar een andere plaats als “oplossing” Wel het steeds terug kerende ongenoegen over de “kwaliteit, kwantiteit” in de beginnershoek en het gebrek aan reactie’s in de andere onderdelen.
                              Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

                              Comment

                              Working...
                              X