Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel te donker (D70)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • veel te donker (D70)

    Hello,

    Sinds kort heb ik (alé mijn ma ) een D70. Maar nu heb ik eergisteren foto's zitten nemen (binnen) en die zijn allemaal zo zo donker...

    Nu ik heb NOG geen fotocursus gevolgd (komt nog, hopelijk). Iemand tips hoe ik dit in de toekomst aanpak? Welke instellingen kunnen mij verder op weg helpen?...

    (En dan nog een klein vraagje: hoe maak ik ze lichter in photoshop?)

  • #2
    Klein antwoordje: probeer even onder tab image, dan adjustments en dan auto-levels kiezen. Dat kan in veel gevallen helpen...

    Wat je probleem betreft, met mijn 10D kies ik zelf oor onderbelichting, in C1 of PS trek ik dat liever zelf wat terug naar boven... Onderbelichting kun je in veel gevallen compenseren, overbelichting niet omdat je in de lichte vlakken alle detail al verloren bent...

    Verder zullen D70-ers je moeten helpen...

    Veel succes en plezier nog...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Is het niet mogelijk om een voorbeeldfoto te tonen, samen met de EXIF-info. Onderbelichting kan aan zoveel dingen liggen.

      In PS, PSP via curves of levels
      In NC bij advanced RAW, het EV schuifbalkje (indien in NEF gefotografeerd)

      Greetz

      Sam Jae

      Comment


      • #4
        Originally posted by Sam Jae
        Is het niet mogelijk om een voorbeeldfoto te tonen, samen met de EXIF-info. Onderbelichting kan aan zoveel dingen liggen.

        In PS, PSP via curves of levels
        In NC bij advanced RAW, het EV schuifbalkje (indien in NEF gefotografeerd)

        Greetz

        Sam Jae

        Ja, ik zou dat kunnen, maar de foto's + camera liggen/ zijn thuis en daar ben ik nu niet ... Ik heb totnogtoe vooral foto's met de "automatische stand" getrokken (Had de camera pas 1 uur voor het feestje begon (en heb dus nog geen noppes rien de knotse van ervaring) - maar al doende leert men... met een beetje hulp

        (2 - extreme - voorbeelden zijn te vinden op
        http://users.skynet.be/bk369350/zaterdag1.jpg
        http://users.skynet.be/bk369350/zaterdag2.jpg
        Deze zijn echt donker, ze zijn niet allemaal zó extreem...)

        Ik heb zo - voor jullie waarschijnlijk - van die idiote vragen: Wat doet ISO allemaal? Witbalans? etc etc... Welk boek raden jullie me aan? (voordat ik jullie overspoel met zulke - domme - vragen)

        Bedankt alvast voor de antwoordjes!

        Comment


        • #5
          Een eerste reactie was ook levels aanpassen, maar na het bekijken van de foto's vrees ik dat dit niet zal helpen: dit is de totale duisternis nabij. Er lijkt iets verkeerd te gaan met de flash of de instellingen/correcties daarvan
          Om op die levels terug te keren: ga ipv autolevels eens naar gewoon levels en bekijk daar even het histogram. Je zal merken dat in de grafiek een gedeelte lijkt te ontbreken. Klik nu op auto en je zal merken dat die grafiek verschuift. Je kan bovendien gaan spelen met de schuivertjes om je beeld aan te passen naar eigen inzicht
          Let wel: dit is niet de oplossing van je probleem !
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            als je niet wilt flitsen, moet je iig met hoge ISO-waarden werken
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Deze foto's zijn vrij duidelijk zonder flash getrokken. Ben je er zeker van dat je toestel op de "A" stand ingesteld was? en dat je niet toevallig het programma ernaast (P) ofzo had ingeschakeld?

              Want onder deze omstandigheden onder Auto zou de flash zeker afgegaan zijn.... in de A,S,M,P modes moet je de flash manueel openklappen wil je hiervan gebruik maken...
              Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

              Comment


              • #8
                Originally posted by liep
                [brIk heb zo - voor jullie waarschijnlijk - van die idiote vragen: Wat doet ISO allemaal? Witbalans? etc etc... Welk boek raden jullie me aan? (voordat ik jullie overspoel met zulke - domme - vragen)
                Hét boek der BD-ers: Digitale fotografie door onze eigenste Erik Mansvelders...

                ISO=lichtgevoeligheid, hoe hoger dit cijfer, hoe minder licht je nodig hebt om een foto te nemen. Dit beïnvloedt de sluitertijd: hoe hoger de ISO, hoe sneller de sluitertijd wordt bij een constant diafragma (=lensopening).

                Er zijn 3 manieren om een foto meer belicht te krijgen:
                * hogere ISO
                * langere sluitertijd
                * groter diafragma (= kleiner F-getal)

                Maar die hebben elk weer hun eigen nadeel:
                => meer ruis
                => meer kans op bewegingsonscherpte
                => minder scherptediepte

                hope this helps...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Aragorn
                  Deze foto's zijn vrij duidelijk zonder flash getrokken. Ben je er zeker van dat je toestel op de "A" stand ingesteld was? en dat je niet toevallig het programma ernaast (P) ofzo had ingeschakeld?

                  Want onder deze omstandigheden onder Auto zou de flash zeker afgegaan zijn.... in de A,S,M,P modes moet je de flash manueel openklappen wil je hiervan gebruik maken...
                  Goh, ik durf je vermoeden niet uitsluiten... Maar ik weet wel dat ik andere foto's zeer zeker met flits getrokken heb die ook nog vrij donker zijn (http://users.skynet.be/bk369350/zaterdag3.jpg
                  http://users.skynet.be/bk369350/zaterdag4.jpg
                  http://users.skynet.be/bk369350/zaterdag5.jpg -> maar hier heb ik prolly waarschijnlijk totaal "verkeerd" getrokken? Maar dan nog... Is toch extreem donker...)

                  En dat boek, dat ga ik zeker en vast in huis halen want ik moet duidelijk nog heel heel veel leren

                  Comment


                  • #10
                    ook ervoor zorgen dat er niks in de weg zit voor de flash
                    een vinger kan al voldoende zijn om een slecht belicht foto te krijgen
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Liep,

                      misschien kan je beter enkele originele foto's posten, niet de verkleinde versies die je nu aangeeft. Bij de originele foto's zoals ze uit de camera komen zit er EXIF-informatie verwerkt in het bestand, die nu verloren is gegaan bij het verkleinen.

                      Met de juiste softwar kan je deze EXIF info uitlezen, en hier kan je ongeveer alle settings uit halen: in welke camera stand de foto getrokken is, of de flash afgegaan is of niet, wat de sluitertijd is iso waarde waren enz....

                      aan de hand van deze situatie kunnen we misschien al iets meer informatie achterhalen!
                      Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                      Comment


                      • #12
                        en een externe flash kopen doet ook wonderen !!!!
                        Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                        Comment


                        • #13
                          Misschien heb je ook de flitscompensatie per ongeluk heel laag gezet?
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment

                          Working...
                          X