Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beperkt buffergeheugen Nikon D3200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beperkt buffergeheugen Nikon D3200?

    Hoi,

    Ik heb sinds een maand mijn eerste spiegelreflexcamera gekocht, en ben natuurlijk volop aan het experimenteren en leren
    Iets waar ik heel verbaasd over ben, is dat ik dikwijls "geblokkeerd" word door het lampje van het geheugenkaartje.
    Als ik zie dat ik rechtsonderaan in de zoeker zie dat ik 7 foto's snel na elkaar kan nemen, dan stopt hij al na 3.
    Als ik in previewmode door mijn foto's blader, en ik snel 9 keer naar links blader, dan kan het toestel niet volgen en moet ik 15 seconden wachten alvorens de volgende foto te zien. Soms geeft hij zelfs een melding dat hij de foto niet kan tonen.
    Het lampje blijft dikwijls lang "nabranden".

    Wat info over mijn toestel en instellingen:
    Nikon D3200 met kitlens 18-105mm of mijn 35mm f1.8; alles gefotografeerd op RAW + jpeg
    Geheugenkaartje is nieuw en (al meermaals) geformateerd in toestel zelf: Sandisk Extreme 45MB/s SDHC clas10 16GB

    Ben ik te ongeduldig, of zie ik iets over het hoofd?

  • #2
    Re: Beperkt buffergeheugen Nikon D3200?

    Het geheugenkaartje zal wel voldoende snel zijn, het is de camera die niet alle data verwerkt krijgt als je RAW + jpeg tegelijk laat wegschrijven.
    In een duurdere camera zit een snellere processor, en meer intern geheugen.
    Je zit dus tegen de beperkingen van de camera zelf aan.

    Volgens de test van dpreview zou je nog wat meer foto's kort na elkaar kunnen blijven maken als je nog duurdere geheugenkaartjes gebruikt http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3200/9 .
    Maar ook dan zal je heel snel tegen de limieten aanzitten als je RAW + jpeg bestanden tegelijk wil opslaan op het geheugenkaartje.
    Last edited by Black B@ndit; 20 april 2014, 22:24.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Beperkt buffergeheugen Nikon D3200?

      Bedankt voor deze toelichting.
      Ondertussen heb ik toch maar een sneller keertje aangekocht - Lexar Professional 32gb '400x speed' - en het resultaat is duidelijk veel beter. Geen haperingen meer.

      Het snelheidsverschil tussen beide SD kaartjes 40MB/s tegenover 60 MB/s is een wezenlijk verschil tussen 'haperen' en vlot werken. Een tip dus voor mensen die op het punt staan SD kaartjes te kopen.

      Comment

      Working...
      X