Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony DSC-P72 stelt niet goed scherp!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony DSC-P72 stelt niet goed scherp!

    Hallo allemaal,

    Hopelijk kunnen jullie me helpen, want ik sta op het punt om met de camera (maand in bezit) terug te gaan naar de winkel.
    Ik heb namelijk het volgende probleem: Telkens wanneer ik een foto maak, lijkt die foto op het LCD-scherm op m'n camera nog tamelijk scherp...wanneer ik die foto echter op m'n computer zet, dan is het één wazige boel. Dit probleem doet zich eigenlijk alleen voor als ik de zoom-lens gebruik. Als ik gewoon een standaard-foto maak zonder lens is alles in orde. Bovendien heb ik de instellingen van m'n camera gewoon op auto staan, dus daar kan ik ook weinig fout aan hebben gedaan. En tevens druk ik (zoals aangegeven in instructieboekje) eerst de sluiterknop half in....(waarop de camera zich sherpstelt)...en als dat gebeurt is druk ik "door". Maat resultaat is zoals aangegeven niet goed. En met 3.2 miljoen megapixels verwacht ik geen ontzettend professionele foto's...maar een beetje fatsoenlijk moet toch kunnen.
    Even erbij opmerken nog dat af en toe (1 op 4 keer ongeveer) de foto's wel scherp zijn.
    Hopelijk kan iemand mij helpen!?

    Groeten Marco

  • #2
    Probeer eens uw fototoestel ergens op te zetten zodat het niet kan bewegen en dan volledig uit te zoomen en maak zo eens een paar foto's Zijn ze nu wel scherp is ofwel uw sluitertijd te laag of moet je proberen het toestel stiller te houden bij het afdrukken
    ps: de sluitertijd moet minstens evenredig zijn met de afstand
    bv: een zoom van 115mm is 1/115 sec
    suk6
    NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

    Comment


    • #3
      Bedankt voor je snelle reactie.....heb eventjes wat foto's gemaakt op badkamer (met flits krijg ik trouwens iets scherpere foto's)...en moet zeggen dat als ik de camera ergens neerzet...de foto's over het algemeen scherper zijn...echter niet altijd!!!! En bovendien....het kan toch niet zo zijn dat als je een heel klein beetje trilt, je foto's totaal mislukken? Zo stil kan toch geen mens een camera houden!?

      Comment


      • #4
        Heb overigens op een ander forum gelezen dat wanneer er een knipperend handje in het scherm verschijnt ik een statief zou moeten gebruiken. Bij mij verschijnt dit "handje" echter altijd...zels als ik de camera ergens op plaats!
        Zou dat een verklaring kunnen zijn?

        Comment


        • #5
          Als de flits aanstaat....maakt ie trouwens wel scherpe foto's!?

          Comment


          • #6
            Volgens mij spreek je toch echt over bewegings onscherpte,probeer je toestel een hogere sluitertijd te geven.

            Mvg.
            Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
            Mijn website.

            Comment


            • #7
              Originally posted by theonlymarco
              Heb overigens op een ander forum gelezen dat wanneer er een knipperend handje in het scherm verschijnt ik een statief zou moeten gebruiken. Bij mij verschijnt dit "handje" echter altijd...zels als ik de camera ergens op plaats!
              Zou dat een verklaring kunnen zijn?
              Dat handje verschijnt altijd van zodra de camera merkt dat er een langere sluitertijd nodig is. De cam weet niet of ie nu stilhangt of op statief staat, is enkel een aandachtspuntje.

              Dat de camera scherpere foto's maakt met de flits is normaal omdat hij dankzij de flits een kortere sluitertijd nodig heeft. Daardoor heb je minder kans op bewegingsonscherpte...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Originally posted by CooMa
                Originally posted by theonlymarco
                Heb overigens op een ander forum gelezen dat wanneer er een knipperend handje in het scherm verschijnt ik een statief zou moeten gebruiken. Bij mij verschijnt dit "handje" echter altijd...zels als ik de camera ergens op plaats!
                Zou dat een verklaring kunnen zijn?
                Dat handje verschijnt altijd van zodra de camera merkt dat er een langere sluitertijd nodig is. De cam weet niet of ie nu stilhangt of op statief staat, is enkel een aandachtspuntje.

                Dat de camera scherpere foto's maakt met de flits is normaal omdat hij dankzij de flits een kortere sluitertijd nodig heeft. Daardoor heb je minder kans op bewegingsonscherpte...
                Jeetje....ik sap er weinig meer van. Langere sluitertijden etc. Had juist dit toestel gekocht omdat het op een eenvoudige manier goede fotfoto's zou moeten kunnen maken....zucht.....heb er verder weinig verstand van. Maar als de camera op automatisch is geprogrammeerd, dan zou ie toch zelf de sluitertijd etc goed moeten instellen. Maar wat doet ie...knipperende handjes en onscherpe foto's. Ik snap het allemaal niet meer. Nog tips?

                Comment


                • #9
                  Zou het kunnen dat hij dan niet op automatisch staat maar op P bijvoorbeeld.
                  Op A zal je toestel al heel snel de flits inschakelen, dus daar kan het niet aan liggen... A mode zal je toestel er alles aan doen om een "goeie" foto te nemen (ISO verhogen, flits gebruiken, diafragma vergroten, om toch maar een zo snel mogelijke sluitertijd te krijgen...).
                  Een andere mogelijkheid kan zijn dat je onderwerp veel te snel beweegt...

                  MAAR: wat bedoel je met de zoom-lens? Gaat het dan enkel over inzoomen, of zet je er een extra voorzetlens voor?
                  Zonder lens foto's nemen gaat trouwens niet zo goed
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by CooMa
                    Zou het kunnen dat hij dan niet op automatisch staat maar op P bijvoorbeeld.
                    Op A zal je toestel al heel snel de flits inschakelen, dus daar kan het niet aan liggen... A mode zal je toestel er alles aan doen om een "goeie" foto te nemen (ISO verhogen, flits gebruiken, diafragma vergroten, om toch maar een zo snel mogelijke sluitertijd te krijgen...).
                    Een andere mogelijkheid kan zijn dat je onderwerp veel te snel beweegt...

                    MAAR: wat bedoel je met de zoom-lens? Gaat het dan enkel over inzoomen, of zet je er een extra voorzetlens voor?
                    Zonder lens foto's nemen gaat trouwens niet zo goed
                    Bedankt voor je reactie!
                    Toestel staat niet op "P", maar dus op "A". En ik maak gewoon een foto van de tuin, of van onze kat ofzo. En vaak genoeg zijn ze dus niet scherp (vooral bij het inzoomen dus).
                    Bedoel inderdaad inzoomen/uitzomen....en dus geen aparte zoomlens.
                    Zou het ook kunnen zijn dat er iets mis is met de scherpstelling van mijn toestel en dat ik beter terug kan naar de winkel?

                    Comment


                    • #11
                      ZOu je misschien eens wat foto's kunnen posten of doorsturen. Aan de hand daarvan kunnen we dan eens zien waaraan het zou kunnen liggen (hardware of software )...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Geen idee hoe je hier een foto op dit forum plaatst!? Misschien kan ik je er gewoon eentje ofzo sturen?

                        Groeten Marco

                        Comment


                        • #13
                          mail maar door, dan probeer ik ze te posten...
                          E-mailadres staat in mijn profiel...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by CooMa
                            mail maar door, dan probeer ik ze te posten...
                            E-mailadres staat in mijn profiel...
                            Hoi Cooma!

                            Bedankt voor je hulp, heb op een site even vlug wat foto's op gezet! Dus als je even zou willen kijken op http://members.lycos.nl/hansm2002/ daar staan wat voorbeeldjes!

                            Doei

                            Comment


                            • #15
                              Dit is wat ik uit de eerste foto kon halen van EXIF-info

                              Flash mode No Flash
                              Focal Length 9 mm
                              F-number F/3.5
                              Exposure time 1/30sec
                              ISO Speed ISO-120

                              Hieruit kan je afleiden dat de gekozen sluitertijd (Exposure time) gewoon veel te kort is om dit uit de hand te kunnen nemen zonder beweginsonscherpte.

                              De andere foto's zijn BMP's en daar kan ik geen EXIF uithalen, maar aan de foto's te zien, hebben ze allemaal hetzelfde probleem: bewegingsonscherpte... De foto's worden genomen aan een sluitertijd die gewoon te lang is.

                              Om daaraan te verhelpen, zou je kunnen proberen met het nemen van de foto's in P-stand (ik denk wel dat jouw camera dat kan). ALs je nu scherpstelt, dan zul je een voorgesteld diaframa (F-waarde) krijgen en een sluitertijd... Door middel van een andere toets kun je daar nu voor andere mogelijkheden kiezen. Kies daar voor een mogelijkheid met de kortst mogelijke sluitertijd. Merk je dat dat niet voldoet, activeer dan zelf de flits...
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X