Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Noorwegen tips?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zuid-Noorwegen tips?

    Het is beslist:

    Deze zomervakantie gaan mijn vriendin en ik naar Noorwegen, een rondreis maken.
    We zijn van plan aan te komen in Kristiansand (uiterst zuiden van Noorwegen), vandaar noordelijk te trekken naar Bergen, en van daar naar Oslo (met tussenstops van een paar dagen natuurlijk).
    We passeren dan sowiso Trolltunga, Preikestolen, Hardangervidda,...

    Maar zijn er nog tips wat betreft bezienswaardigheden in zuid-Noorwegen? Meerbepaald: waar in Hardagervidda is het de moeite om een daguitstap te maken?

    Alvast bedankt!
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

  • #2
    Re: Zuid-Noorwegen tips?

    Dat zijn zo van die vragen waar ik ruim de tijd moet voor kunnen nemen.
    RW7 ten noorden van de H-vidda is heel mooi, valdresflya is ook magisch (Bygdin-Beitostolen). De wandeling over de Besseggen graat.
    De spectaculairste toegang tot de Hardangervidda is via het baantje naar Hjolmo, geen hoogtevrees is een vereiste. Van daaruit kan je rustig voor een dagtocht gaan.
    Mabodal met de Voringfoss : heel mooi.
    Als je met de auto gaat en je wil eens écht klamme handen krijgen dat raad ik de oude bergweg naar Myrdal aan, zeker het stuk vanaf Bereskvarn (het bord dat er staat is zeer duidelijk). Ik weet niet als ik het zelf nog zou doen.
    En als je graag kreukels eet, aan de kust bij Lindenes krioelt het er van.
    Nissedal of Setesdal : beiden heel mooi.
    Laat Oslo voor wat het is en ga naar Roros, veel mooier, het meest fotogenieke stadje van heel Noorwegen (een keer of 5 geweest denk ik). De zuidelijkste papegaaiduikerskolonie vind je op Runde.

    Afijn, ik kan zo nog een tijd doorgaan, helaas is Noorwegen bij mij al een tijd uit de gratie.
    Oja, de enige goede kaarten zijn deze van Kümmerley & Frey of deze van het Noorse Capellen (ze zijn identiek). Met een Michelin kaart ben je helemaal niks.

    Comment


    • #3
      Re: Zuid-Noorwegen tips?

      Bedankt voor de reactie PaulM!

      We zouden niet noordelijker dan de Hvidda willen gaan, anders gaat de reis iets te lang worden, en jammer genoeg hebben we niet langer dan 2 weken Voringfoss wilde ik sowiso al doen!
      En in Oslo gaan we sowiso 2 dagen rondlopen, mijn vriendin (maar ik ook) is ook erg geinteresseerd in cultuur, dus gaan we daar ook enkele musea bezoeken enzo.

      Hoe langer ik opzoek, hoe moeilijker het wordt om te kiezen waar ik heen ga
      NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
      https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

      Comment


      • #4
        Re: Zuid-Noorwegen tips?

        Verstandig besluit om in deze 2 weken te blijven bij dit verste punt, er zijn er die er in slagen om in 2 weken weg en weer naar de Noordkaap te rijden. Ik vraag me dan af wat ze hebben gezien en meegemaakt.
        In Oslo het Vigelandpark niet vergeten, en het Kon-Tiki museum (ik heb hier de eerste druk van de Kon-Tiki-expeditie, magniefiek, ik heb hem 2x na elkaar gelezen, straffe kerel, die Thor Heyerdahl).
        Waar je ook eens de sfeer moet gaan opsnuiven is in Rjukan waar de beroemde zwaarwatercentrale van Vemork stond die in de 2e wereldoorlog is opgeblazen door een Noors commando. De communicatieman, Knut Hauglund heeft later nog deelgenomen aan de Kon-Tiki-expeditie, hij was de laatste overlevende). Daar vlakbij is er een mooi uitzicht, ik denk vanop de berg Tron, maar ik kan mis zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Zuid-Noorwegen tips?

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          .... de beroemde zwaarwatercentrale van Vemork stond die in de 2e wereldoorlog is opgeblazen door een Noors commando....
          mooie film.

          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Zuid-Noorwegen tips?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            mooie film.

            grt,bouk.
            En maar knippen alsof je het zelf gevonden hebt nietwaar .....
            Bah.
            En aan het begin van een zin gebruiken we HOOFDLETTERS

            En ook niet onbelangrijk : het ging hier over tips voor Zuid-Noorwegen. Waar zijn jouw tips ?
            Last edited by Guest2; 23 april 2014, 20:14.

            Comment


            • #7
              Re: Zuid-Noorwegen tips?

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Verstandig besluit om in deze 2 weken te blijven bij dit verste punt, er zijn er die er in slagen om in 2 weken weg en weer naar de Noordkaap te rijden. Ik vraag me dan af wat ze hebben gezien en meegemaakt.
              In Oslo het Vigelandpark niet vergeten, en het Kon-Tiki museum (ik heb hier de eerste druk van de Kon-Tiki-expeditie, magniefiek, ik heb hem 2x na elkaar gelezen, straffe kerel, die Thor Heyerdahl).
              Waar je ook eens de sfeer moet gaan opsnuiven is in Rjukan waar de beroemde zwaarwatercentrale van Vemork stond die in de 2e wereldoorlog is opgeblazen door een Noors commando. De communicatieman, Knut Hauglund heeft later nog deelgenomen aan de Kon-Tiki-expeditie, hij was de laatste overlevende). Daar vlakbij is er een mooi uitzicht, ik denk vanop de berg Tron, maar ik kan mis zijn.
              Jep, een kortere trip vonden we niet de moeite gezien we vanuit belgie naar noorwegen rijden... En we hebben nu al redelijk wat locaties afgezegd omdat we meerdere dagen op dezelfde plaats willen blijven.
              Het vigelandspark doen we sowiso, evenals het Munchmuseum en het Kon-Tiki museum.

              Eigenlijk hebben we tot nu toe onze planning al wat op orde:
              -Eerste dag aankomen in Kristiansand, daar een namiddag verblijven om daarna naar Sandnes of Stavanger te rijden.

              -3 dagen in stavanger: Vandaar uit willen we preikestolen, kjegarbolten (samen met de lysebotn-fjord) en misschien nog een andere wandeltocht waarvan de naam me ontgaat. Van hieruit naar Bergen, deels met de auto, deels met de ferry, zadat we kunnen genieten van de fjorden tussen stavanger bergen.

              -2-3 dagen bergen, om daar de sfeer wat op te snuiven en het wat kalmer aan te doen na de lange wandelingen. Van hieruit naar Ullensvang.

              - 3-4 dagen Ullensvang, van hieruit naar Trolltunga (waarom ik in de eerste plaats naar Noorwegen wilde ), Hardangervidda (en natuurhuis van Hvidda), misschien de Hardangerjokulen (Gletsjer, nu hij nog niet gesmolten is) en de Voringfossen. Van hieruit naar Oslo.

              -2-3 dagen Oslo, voornamelijk voor musea en cultuur, we twijfelen echter nog hoe lang we daar zouden blijven. van hieruit naar Porsgrun.

              -2 dagen (1nacht) Porsgrun, om daar vrienden te gaan bezoeken en de 2de dag Porsgrun te ferry naar denemarken te nemen.

              Lijkt het wat, of zou je het anders aanpakken?
              NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
              https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

              Comment


              • #8
                Re: Zuid-Noorwegen tips?

                Lijkt me wel wat.
                A propos, op weg richting Kr.sand richting Sandnes of Sauda is er een weg van waaruit je in de verte deze met een magnifieke zigzag de berg ziet opgaan, de plaats ontgaat me echter.
                Ik zou overwegen om bij mooi weer terug te keren via Zweden en de kust met haar mooie scheren.

                Paul

                Comment


                • #9
                  Re: Zuid-Noorwegen tips?

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Lijkt me wel wat.
                  A propos, op weg richting Kr.sand richting Sandnes of Sauda is er een weg van waaruit je in de verte deze met een magnifieke zigzag de berg ziet opgaan, de plaats ontgaat me echter.
                  Ik zou overwegen om bij mooi weer terug te keren via Zweden en de kust met haar mooie scheren.

                  Paul
                  Ja, maar gezien de reis (3.000 km) al zwaar genoeg gaat zijn voor mij, denk ik dat we toch wel met de ferry naar denemarken gaan of ik moet nog zo opgewekt zijn

                  Doet er mij aan denken:
                  We zijn van plan van Stavanger naar Bergen te rijden, voor zover mogelijk, en daartussen ferrys te nemen om van 'eiland' naar eiland te gaan. Enig idee hoe we dit kunnen plannen?
                  NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                  https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zuid-Noorwegen tips?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                    Ja, maar gezien de reis (3.000 km) al zwaar genoeg gaat zijn voor mij, denk ik dat we toch wel met de ferry naar denemarken gaan of ik moet nog zo opgewekt zijn

                    Doet er mij aan denken:
                    We zijn van plan van Stavanger naar Bergen te rijden, voor zover mogelijk, en daartussen ferrys te nemen om van 'eiland' naar eiland te gaan. Enig idee hoe we dit kunnen plannen?
                    Er is een gratis boekje (ook in het Engels) van deze inland-ferries, de prijzen staan er bij. De meesten hanteren het principe : wie er eerst is gaat eerst op de boot. De boten varen ctu af en aan.
                    Dus plannen is zeker niet nodig. Zelf ook nooit gedaan overigens. Ik pieker momenteel over de titel van het boekje, wil het wel even opzoeken voor je. Time table ..... Ze hanteren symbooltjes, dus de Noorse versie is zeker een optie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zuid-Noorwegen tips?

                      Goede timing, dit topic . In Mei ga ik mijn vriendin in Trondheim met de wagen ophalen van haar Erasmus semester. We gaan dan 3 weken rondrijden met de tent.

                      Roros is zeker een aanrader. Trondheim zelf is ook mooi, leuk centrum en een paar goede wandelingen direct in de buurt. Bymarka is zeker de moeite.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zuid-Noorwegen tips?

                        Bedankt iedereen voor de tips!

                        Ondertussen is de reis aangevraagd bij Norgereiser.nl, daar kan je een rondreis op maat laten maken. We kiezen hiervoor omdat we eeeecht geen tijd hebben alle overnachtingen zelf te boeken, en met de tent reizen hebben we nog niet veel gedaan, en om dan direct 2 weken...
                        Tot nu toe ziet het er als volgt uit:
                        Ferry van hirtshals naar kristiansand, en onmiddellijk vertrekken naar sandnes.
                        Hier 3 nachten verblijven, en we doen de preikestolen en kjeragbolten. Dan noordelijk over de E39 naar bergen.
                        In bergen 2-3 nachten verblijven, wat sightseeing doen, en dan naar kinsarvik.
                        In kinsarvik verblijven we 4 nachten, doen we trolltunga, HVidda, mss de gletsjer, enfin, dat moeten we nog deftig plannen... Van hieruit naar Oslo.
                        In Oslo 2-3 nachten verblijven (2 dagen) om te bekomen van kinsarvik (door alle wandelingen) en wat cultuur op te snuiven. Van hieruit naar Porsgrun.
                        In Porsgrun verblijven we een nacht bij vrienden, om die namiddag/avond terug de ferry naar Hirtshals te nemen.

                        Tenzij we eeeeecht nog superfit zijn en het goed weer blijkt te zijn, rijden we misschien via Zweden, maar ik denk dat het al vermoeiend genoeg zal zijn
                        NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                        https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zuid-Noorwegen tips?

                          Ik ben misschien te laat, maar ik heb hier twee spiksplinternieuwe wegenkaarten liggen, ooit nog gekocht omdat we er aan dachten Zuid-Noorwegen te bezoeken.
                          Het is er nooit van gekomen, en het zal er door omstandigheden ook nooit meer van komen.
                          Als ik jou een plezier kan doen, je mag ze gratis hebben.

                          Het zijn :

                          Kümmerley+Frey - Southern Scandivavia (1:800.000)
                          Geocart : Noorwegen (1:800.000)

                          Indien interesse stuur je me maar een PB.
                          Groetjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zuid-Noorwegen tips?

                            Kjeragbolten en Preikestolen bewandelen ... om nooit te vergeten!!
                            "Just do it !"

                            http://jr52.be/index.html

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zuid-Noorwegen tips?

                              Oorspronkelijk geplaatst door SantaSCSI Bekijk bericht
                              ....... We gaan dan 3 weken rondrijden met de tent.
                              wat voor soort tent is dat)(.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X