Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste nd filter (update)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beste nd filter (update)

    wat zou het best zijn?

    Heeft er iemand ervaring met deze ND filter: Green.L ND Fader ND2-400 of Tiffen 72mm Neutral Density 3.0

    of is het beter een vaste 3 stops + een vaste 10 stops aan te schaffen?

    anders denk ik aan de B+W 110 = 10-stops , B+W 103 = 3 stops

    en nog een klein vraagje. zijn er hier veel fotografen die een nd filter, hoe zwaar dan ook wel eens gebruiken waar er nergens water (zee, meer waterval etc..) te zien is? of gebruiken jullie deze enkel en alleen voor watervallen, zee enzo?

    dank voor jullie antwoorden
    Last edited by svanma; 20 april 2014, 17:51.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: beste nd filter (update)

    Als je gewoon landschappen wil fotograferen, ben je beter af met een grijsverloopfilter.

    Verder heb ik me laten vertellen dat er in graduele grijsfilters ook een polarisatiefilter zit...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: beste nd filter (update)

      Beste

      het is de bedoeling om deze zomer zuid frankrijk cordes sur ciel, montpellier, najac, beziers en nog veel meer te fotograferen.

      in september naar de Elzas: colmar,eguisheim etc... en volgend jaar in mei naar schotland

      Dus ik zoek wat filters en hierbij dacht ik aan nd en pola filter.

      zou ik met een nd filter deze zomer veel zijn in zuid frankrijk? meestal middeleeuwse dorpen. alsook Oradour-sur-glane en Cascade de murel

      of is het beter om nu eerst een pola filter aan te schaffen, en voor schotland dan de nd filters?

      alvast bedankt voor de reactie

      Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
      Als je gewoon landschappen wil fotograferen, ben je beter af met een grijsverloopfilter.

      Verder heb ik me laten vertellen dat er in graduele grijsfilters ook een polarisatiefilter zit...
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: beste nd filter (update)

        Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
        ...
        Verder heb ik me laten vertellen dat er in graduele grijsfilters ook een polarisatiefilter zit...
        Een vast pola filter?

        Comment


        • #5
          Re: beste nd filter (update)

          Dus het best enkel een pola filter? En pas voor Schotland de nd filters? Ng meningen?
          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

          Comment


          • #6
            Re: beste nd filter (update)

            Een vast pola filter?
            Nee, geen vaste, een die meedraait.
            Polarisatiefilter zal je volgens mij het meest gebruiken. ND's enkel voor landschappen/stromend water met langere sluitertijd (statief zal sowiso een must zijn).

            Toch zou ik voor landschappen ook zeker een grijsverloopfilter meenemen...
            Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

            Comment


            • #7
              Re: beste nd filter (update)

              Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
              Dus het best enkel een pola filter? En pas voor Schotland de nd filters? Ng meningen?
              Ik bedoelde: hoe kan je een pola filter hebben in een ND filter? .. in een Pola filter moet je per definitie de twee filterdelen ten opzichte van mekaar kunnen draaien voor een maximaal effect ivm met de hoeken van het invallende licht. In een grad ND zie ik dus maar één optie nl een pola filter met een vaste invalshoek zegge, net zoals een pola zonnenbril, een vertikale ttz eentje die de horizontaal gepolariseerde stralen tegen houdt (weerkaatsing op een horizontaal opp bvb strand ...)
              Iemand ??

              Comment


              • #8
                Re: beste nd filter (update)

                ah ok de hoofdtak die ik wens te fotografferen is landschap en af en toe een waterval. in zuid frankrijk veel bergdorpen.

                statief heb ik in mijn bezit.

                zou een nd filter veel verschil maken bij een landschapsfoto waar er nergens water te bespeuren is? zoals mijn grote reis in zuid frankrijk? vooral dan om de landschappen (zonder water dus) een mooie dreigende lucht te krijgen dat ik een nd filter overweeg.

                volgend jaar kan ik hem zeker gebruiken omdat we naar schotland gaan, maar als ik hem nu niet echt kan gebruiken zou ik dan wachten voor de nd filter.

                alvast bedankt voor de info

                Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                Nee, geen vaste, een die meedraait.
                Polarisatiefilter zal je volgens mij het meest gebruiken. ND's enkel voor landschappen/stromend water met langere sluitertijd (statief zal sowiso een must zijn).

                Toch zou ik voor landschappen ook zeker een grijsverloopfilter meenemen...
                Last edited by svanma; 21 april 2014, 11:42.
                Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                Comment


                • #9
                  Re: beste nd filter (update)

                  Voor landschappen, zeker een ND Gradual filter met zachte overgang genre Lee of Cokin.
                  Een ND 10 is sterk en ben je beter af met een ND 3, je kunt uw diafragma altijd dicht knijpen.
                  Een pola filter zou ik een B+W aanraden en zeker geen Cokin, heb er hier eentje en ben er absoluut niet tevreden over.
                  Weet ook dat een pola filter op een UWA lens bijna nooit het volledig beeld zal bedekken.
                  Dan krijg je van die foto's met aan één zijde een overdreven blauwe lucht en dit vind ik niet mooi.
                  Als je kiest voor een Lee of Cokin systeem zie dan ook uit dat het systeem groot genoeg is anders heb je serieus vignetering.

                  Het voordeel van de schuifsystemen (Lee of Cokin) is dat je het filter op en neer kunt schuiven zodat enkel de lucht 'bedekt' is.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: beste nd filter (update)

                    Ik was aan het twijfelen tussen de volgende

                    b+w 103 nd filter + b+w 110 nd filter + pola

                    of

                    variabel nd 2-400 + b+w 110 nd filter + pola

                    was aan het twijfelen tussen deze combinaties

                    ik wil geen schuifsysteem maar een vaste nd filter schroef.

                    het is voor de canon 15-85mm bedoeld.

                    Ik had inderdaad ook gedacht dat nd110 te zwaar is voor gewoon landschappen, maar deze dan aan te schaffen voor schotland, en uit te testen bij wissant en sangatte. daarom dat ik eerder voor de nd103 - 3 stops of de variabel wilder kiezen.

                    welke combinatie van deze filters die ik vermeld zou de beste keuze zijn dan als je weet waarvoor ik het wil gebruiken. (zuid frankrijk, elzas, saarburg, met nd110 wissant enzo, schtotland), jura. inderdaad veel reizen op de planning

                    alvast bedankt

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Voor landschappen, zeker een ND Gradual filter met zachte overgang genre Lee of Cokin.
                    Een ND 10 is sterk en ben je beter af met een ND 3, je kunt uw diafragma altijd dicht knijpen.
                    Een pola filter zou ik een B+W aanraden en zeker geen Cokin, heb er hier eentje en ben er absoluut niet tevreden over.
                    Weet ook dat een pola filter op een UWA lens bijna nooit het volledig beeld zal bedekken.
                    Dan krijg je van die foto's met aan één zijde een overdreven blauwe lucht en dit vind ik niet mooi.
                    Als je kiest voor een Lee of Cokin systeem zie dan ook uit dat het systeem groot genoeg is anders heb je serieus vignetering.

                    Het voordeel van de schuifsystemen (Lee of Cokin) is dat je het filter op en neer kunt schuiven zodat enkel de lucht 'bedekt' is.
                    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: beste nd filter (update)

                      Ben wat bang van de nd110, ik ga nooit langer dan 30 sec belichten. anders is het allemaal handmatig en moet je naar bulb functie overgaan. hoe snel lig je met deze nd110 aan 30 sec? (bv. zonsopgang en ondergang, waterval in de bossen, etc...)

                      of is het anders beter om over te gaan naar de 6 stops dan?

                      alvast bedankt (laatste sticky over de filters dus)

                      thx
                      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: beste nd filter (update)

                        zou je bij de 6 stops filter (nd106) de autofocus nog kunnen gebruiken?

                        kan er mij iemand vertellen hoe je moet werken met een nd106 filter?

                        kan ik bv alsvolgt werken,

                        1. ik stel F16 in
                        2. ik stel scherp
                        3. ik leg de AF uit
                        4. ik schroef de nd 106 filter erop
                        5. ik neem de foto

                        is het zo werken met een nd filter of wat doe ik iets verkeerd dan?

                        hopend op jullie interesante tips en verbeteringen want vind nergens precies wat ik zoek
                        Last edited by svanma; 27 april 2014, 20:28.
                        Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                        Comment


                        • #13
                          Re: beste nd filter (update)

                          Voor landschapsfotografie gebruik ik volgende filters:
                          Schneider Kreuznach (B+W) polarisatie filter (Slim)
                          Cokin P 121 S Gradual ND8
                          Cokin p 154 ND8

                          Het grote voordeel van die schuiffilters is dat bij het gebruik van een gradual u uw compositie maakt zoals u dat wenst en dat u pas dan het filter voor de lens schuift.
                          Bij het gebruik van een ND filter kan je dus eerst scherpstellen en pas achteraf het filter voor de lens schuiven.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: beste nd filter (update)

                            AH OK, dus de werkwijze die ik hier zet werkt correct? Tot 30 seconden dan wel want doen moet je in bulb werken
                            Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                            Comment


                            • #15
                              Re: beste nd filter (update)

                              Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                              Verder heb ik me laten vertellen dat er in graduele grijsfilters ook een polarisatiefilter zit...
                              Dan moet je je ook eens laten vertellen hoe je daar mee werkt.
                              Ik denk dat je een en ander met elkaar verward Rune, met twee polarisatiefilters kan je een regelbaar ND filter maken,
                              die uitvoeringen zijn ook zo te koop.

                              Comment

                              Working...
                              X