Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afwijkende kleuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afwijkende kleuren

    Sinds kort fotografeer ik in raw, waar ik dit voordien altijd in jpg deed.

    Mijn foto's importeer ik via lightroom en doe daar al wat aanpassingen vooraleer ik de verdere bewerking in photoshop doe.
    Wanneer mijn foto klaar is sla ik deze op in psp formaat alsook in jpg formaat om ze eventueel op het web te zetten.
    Echter wanneer ik de jpg open met een ander programma zien de kleuren en veel fletser uit.
    Wanneer ik diezelfde jpg weer open met photoshop zijn de kleuren terug wat ze moeten zijn.

    In photoshop staat de kleurmode op rgb.

    Wanneer ik de foto van lightroom naar photoshop verstuur voor verdere bewerking moet ik ze wel eerst even omzetten van 16 bit naar 8 bit. Gaat het daar ergens fout?

    Edit; blijkbaar ligt het aan picasaviewer, als ik de foto open met andere viewers is het beter, maar toch nog niet 100% de originele kleuren.
    Last edited by zibro; 19 april 2014, 09:53.
    Groetjes,
    Dominic

  • #2
    Re: Afwijkende kleuren

    als je je foto's omzet naar jpg om ze te publiceren, zet ze dan ook om naar sRGB en zie ook dat het profiel mee in de jpg gesaved wordt, dan zou dit probleem opgelost moeten zijn.
    groeten, Kristof
    Canon EOS 5D mkII

    Comment


    • #3
      Re: Afwijkende kleuren

      Klopt! Een van de laatste zaken in onze workflow (vlak voor het saven als JPG) is het kleurprofiel checken. Ik doe dat meestal via Convert to profile...
      Maar bij het saven zelf heb je nog een allerlaatste check, nl.


      (wij hebben in de Challenge al enkele keren meegemaakt dat de kleuren niet waren zoals verwacht, en meestal was de oorzaak een fout kleurprofiel)
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Afwijkende kleuren

        Ik denk dat ik de fout gevonden heb.

        Als ik werk vanuit een jpg bestand, en ik save dan, dan staat er bij mijn icc profile sRGB.

        Wanneer ik vertrek vanuit raw-tiff-psp en dan wil saven naar jpg staat er bij het icc profile ProPhoto.
        Hoe kan ik dit aanpassen?
        Groetjes,
        Dominic

        Comment


        • #5
          Re: Afwijkende kleuren

          Ik zie dat je met psp (Paintshop Pro?) werkt en dat programma ken ik niet.
          In Photoshop zijn er verschillende manieren. Hoewel het vaak aangeraden wordt het kleurprofiel pas heel laat (vlak voor saven as jpg) aan te passen (en dat doe je dan via Edit>Convert to Profile of Edit>Assign Profile), kun je vanuit Bridge>Adobe Camera Raw> reeds instellen dat je vanaf de 'sprong' van RAW-development naar Photoshop het profiel wijzigt. Ik werk althans zo. Vermoedelijk heeft psp soortgelijke opties.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Afwijkende kleuren

            Geen psp, PS bedoel ik.
            Bedankt voor je hulp, het zou nu opgelost moeten zijn.
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #7
              Re: Afwijkende kleuren

              Aha! Dan hebben we het over hetzelfde. Om het altijd op dezelfde manier te doen (ik wissel wel eens tussen 8-bits en 16-bits, afhankelijk van het soort foto) heb ik het in ACR zo ingesteld:
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Afwijkende kleuren

                Bedankt LesC.
                Is er een voor-of nadeel om in 16-bit te werken? Zijn er zichtbare verschillen?
                Groetjes,
                Dominic

                Comment


                • #9
                  Re: Afwijkende kleuren

                  Nadeel van 16-bits: veel grotere bestanden. Ander nadeel: je mag niet vergeten om vlak voor Save as JPG via Image>Mode op 8-bits te zetten. Met vroegere versies van Photoshop was de optie JPG niet eens beschikbaar als je niet eerst had "teruggeschakeld".
                  Voor de rest alleen maar voordelen... Denk maar eens aan banding, enz., waarmee je veel minder last hebt bij 16-bits dan bij 8-bits.
                  Maar de laatste tijd zijn mijn foto's eer van technische aard (bv: zo ziet mijn statief eruit...) en dan is 8-bits voldoende. Maar als we binnenkort weer naar zee gaan, en ik landschappen, luchten, enz. schiet, dan wil ik 16-bits hebben. Zodoende.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afwijkende kleuren

                    Ok, das duidelijk, thx!
                    Groetjes,
                    Dominic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afwijkende kleuren

                      yep, altijd in 16 bits bewerken, veel minder kwaliteitsverlies (wel snellere cpu nodig en meer opslagruimte), pas bij omzetten naar jpg ook omzetten naar 8 bits
                      groeten, Kristof
                      Canon EOS 5D mkII

                      Comment

                      Working...
                      X