Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7100: Vreemd ISO probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7100: Vreemd ISO probleem

    Hallo beste leden,

    Ik heb mij deze week een Nikon D7100 aangeschaft als upgrade van mijn D3200 maar ik heb echter een vreemd probleem.
    Als ik in het instelmenu de Automatische ISO gevoeligheid instelling op ON zet krijg ik bij elke foto last van ongelooflijk veel ruis,en staat de ISO markering rood aangeduid.
    Zelfs bij hele lage ISO waarden bij die foto (zoals op onderstaande foto te zien is),dit is zo in alle omstandigheden dus ook bij voldoende licht en flitslicht.
    Het probleem doet zich niet voor als ik die instelling weer op OFF zet maar wat heeft het dan voor nut dat die optie er is vraag ik me dan af.
    Ik vind het gewoon heel vreemd want ik heb deze instelling ook altijd op ON gehad bij mijn D3200 zonder dat ik hier ooit last van heb gehad.
    Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Waarschijnlijk zie ik gewoon iets over het hoofd maar ik weet niet meteen wat.

    Last edited by Antoine Bomon; 18 april 2014, 16:55.

  • #2
    Re: Vreemd ISO probleem

    Ik denk dat je vraag meer antwoorden gaat opleveren in een ander forumonderdeel ('ter zake' of 'camera').
    Ik denk dat het normaal is dat je iso-waarde in het rood aangeduid staat dat is bij mijn D90 ook als ik auto ISO gebruik Ik denk dat dit gewoon aangeeft dat je in auto-ISO werkt.
    Normaal kan je de hoogste ISO waarde, die hij mag gebruiken, instellen en ook de traagste sluitertijd. Daarmee regel je in de (half)automatische standen vanaf welke sluitertijd hij omhoog zal gaan in ISO-waarde. Een uitleg voor de ruis ook bij lage ISO-waarde heb ik niet.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7100: Vreemd ISO probleem

      Moderator Note: kawaracer heeft gelijk. Ik heb je vraag verplaatst van Algemeen naar Camera's, en de titel aangepast (merk+type toegevoegd), want hier lopen wel meer gebruikers van dat toestel rond, die je mogelijk kunnen helpen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7100: Vreemd ISO probleem

        Dat de iso-waarde in het rood wordt gezet, wil gewoon zeggen dat deze hoger werd gebracht dan de ingestelde standaardwaarde. Nu stond die wss op iso100 en steeg hij naar een waarde van 160 omdat de ingestelde traagste sluitersnelheid niet werd gehaald . Ook de maximumwaarde dient ingesteld te worden. Maar op 160 mag het verschil in ruis nog niet merkbaar zijn. Vreemd.
        http://www.patricklemaire.photography/

        Comment

        Working...
        X