Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compacte camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compacte camera

    Hallo

    Ik heb al een reflexcamera, maar nu ben ik op zoek naar een wat compactere camera die toch kwalitatief ook ok is. Mijn reflex kan ik echt niet zomaar overal meesleuren.

    Mijn budget daarvoor is maximum 500 euro. Ze hebben me al een Fujifilm X20 aangeraden, maar ik had toch graag eens jullie mening gehoord.

    Groetjes

    Elfje

  • #2
    Re: compacte camera

    Het beste in compacte vorm dat ik ken is een Sony DSC-RX100, of de iets duurdere RX100 mark II als je daar de centen voor hebt.
    Komt verbazingwekkend dicht bij aps-c-kwaliteit, ondanks de kleinere sensor (die anderzijds wel groter is dan die van de meeste compactjes, 1" als ik me niet vergis). Ik heb hem sinds kort zelf gekocht, meer uit nieuwsgierigheid dan noodzaak, maar ben bijzonder blij met het resultaat.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: compacte camera

      Bedankt voor de tip. Ik heb besloten om voor een systeemcamera te gaan. Nu twijfel ik nog tussen de Sony Ilce 5000 en de Samsung NX300. Wat denken jullie?

      Comment


      • #4
        Re: compacte camera

        Jammer dat er weinig reactie komt op je vraag naar feedback over een Fuji X20. Deze X20 staat namelijk ook hoog op mijn verlanglijstje als kleinere camera die je dan ook gemakkelijker meeneemt dan bvb een dslr. Mijn foto's neem ik meest met een Nikon P300, gewoon omdat ik die bijna altijd op zak heb. En ik vind trouwens dat de kwaliteit van de meeste foto's behoorlijk is.

        Deze P300 vind ik dan net iets te klein, en ik vind de bediening van een compact absoluut niet leuk: dat mini lensje dat met een motortje naar voor schuift, het in en uit zomen met een schuifschalelaartje, en vooral het scherpstellen op een lcd scherm met een toestelletje dat de grootte heeft van een pakje sigaretten, en dat je met gestrekte armen voor je moet houden.

        Op gebied van bediening biedt die X20 toch bijzonder veel meer, vooral in vergelijking met de typische compacte toestellen.

        Je hebt een optische zoeker, die wel enkele beperkingen heeft, maar die veruit het beste is wat er in dat segment bestaat. Met die zoeker maak je foto's op dezelfde manier als je dat doet met je reflexcamera, je houdt je toestel met beide hand vast, en steunt je toestel tegen je hoofd waardoor je veel minder kans hebt op onscherpte door bewegen van de camera bij het afdrukken. Dit moet toch ook een invloed hebben op de uiteindelijke kwaliteit van de foto's.

        Je hebt een mooier ogende lens, die er veel leuker uitziet om te bedienen, en waarmee je veel nauwkeuriger kan zoomen. Daarenboven blijft de lens nog open op 2.8 in telestand. Weinig compacts doen dit. Er schijnt zelfs een soort adapter verkrijgbaar, waarmee je zelfs voorzetlenzen kunt opschroeven.

        Je kan er een flitser opzetten, waarmee je dan indirect kan flitsen wat vaak een veel beter resultaat geeft.

        De bediening wordt in de meeste reviews als uitmuntend beschreven, met o.a. een manuele belichting compensatie instelling.

        De sensor is in afmeting slechts de helft van die van de RX100, en de RX100 scoort hier dus zonder enige twijfel veel beter. Maar de sensor van de Fuji X20 is wel van dezelfde grootte als de Nikon 1, en een stuk groter dan andere compacte toestel, bv. een Lumix LX7, Nikon P7800 etc, die in prijs allemaal niet zo ver uiteen liggen. Daartegenover haalt de Fuji X20 slechts 12 Mp uit zijn sensor, tegen 20 Mp voor de RX100, waardoor het aantal px per mm2 weinig uiteen ligt. Als je niet voor erg grote afdrukken gaat, maakt dat dan eigenlijk een groot verschil?

        Ik zou bij gelijke prijs veel liever met de X20 fotograferen, gesteld natuurlijk dat de foto's acceptabel zijn qua kwaliteit. Iemand enige feedback hierover?

        Alvast bedankt.

        Comment


        • #5
          Re: compacte camera

          Ik heb de RX100 gehad en van de hand gedaan wegens het ontbreken van een optische zoeker.
          Ik kon maar niet wennen aan het fotograferen zonder zoeker.
          Kwaliteit van de foto's was wel bijzonder goed en de afmetingen van het toestel ook.
          Niets beters te vinden als je afmetingen en kwaliteit in overweging neemt volgens mij.... maar ja, die zoeker
          Veel succes
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment


          • #6
            Re: compacte camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
            Ik heb de RX100 gehad en van de hand gedaan wegens het ontbreken van een optische zoeker.
            Ik kon maar niet wennen aan het fotograferen zonder zoeker.
            Ik wil ook nooit meer een toestel zonder zoeker. Tenzij mijn GSM.
            Waar ik best leuke foto's mee kan trekken als het weer een beetje
            meevalt.
            Maar waarom niet eens kijken bij de Nikon. De V1, goedkoop, snel
            en goed van kwaliteit.

            Comment


            • #7
              Re: compacte camera

              Wat moet men in "s hemelsnaam met een compact camera met een zoeker ? ... een nieuwe parallax syndroom herbeleven? OMG!

              Comment


              • #8
                Re: compacte camera

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Wat moet men in "s hemelsnaam met een compact camera met een zoeker ? ... een nieuwe parallax syndroom herbeleven? OMG!
                Er zijn er ook waar je een elektronische zoeker op kan zetten, die geeft wel zonder verschuiving weer wat er op de foto zal komen.
                Maar die moet je er gewoonlijk wel apart bijkopen, wat de totale kostprijs toch vrij hoog maakt.
                En door die zoeker wordt het geheel ook veel minder compact.

                Als je het schermpje moet gebruiken terwijl de zon er op schijnt, dan wordt het moeilijk om foto's te maken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: compacte camera

                  Ja, ik heb een compactje waar zo'n zoeker op kan .. alléén is het nummertje achter het € teken een beetje steil ..

                  http://www.sony.be/nl/electronics/ca...oren/fda-ev1mk

                  Comment


                  • #10
                    Re: compacte camera

                    Regulus je hebt een punt

                    Comment


                    • #11
                      Re: compacte camera

                      Hallo,

                      Als het compactheid én kwaliteit aankomt, dan is de Sony RX100 (MkI of II) zonder twijfel de allerbeste keuze.
                      Bij de meeste compactjes kom je tot een teleurstelling als je de kwaliteit van de foto's vergelijkt met je DSLR, en dat is bij de RX100 niet het geval (eigen ervaring).
                      Maar als je niet zonder zoeker kan, tja, dan wordt het al wat minder compact denk ik en zit je al in een andere categorie.
                      Nu, de helderheid van het RX100 scherm is zodanig aan te passen dat je zelfs in fel zonlicht nog duidelijk het scherm kan bekijken ...

                      Jaja (een tevreden RX100MkI-gebruiker)
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Re: compacte camera

                        Hallo Jaja, (sorry, ik weet niet hoe ik een stuk uit je bericht als citaat moet overnemen)

                        Zou de X20 dan echt zoveel onder doen tov de RX100? Fuji heeft 12 Mp, RX100 heeft er 20 Mp op een dubbel zo grote sensor. Gaat het argument van de pixels tov de oppervlakte dan niet op?

                        Persoonlijk verwondert mij dat. Ik heb een Nikon P300 en een D40. Als ik mijn foto's bekijk in iPhoto moet ik steeds op de info kijken om te zien welke foto ik met wat genomen heb. Ik zie het verschil op het oog niet... Ik ga er dan nog vanuit dat de Fuji X20 beter zal doen dan die Nikon P300 (grotere sensor). Ik overweeg eigenlijk om alles weg te doen, en enkel nog een toestel zoals de X20 over te houden. De X100 is veel beter, maar daar betreur ik de vaste brandpuntsafstand.

                        Comment


                        • #13
                          Re: compacte camera

                          mmmm, sta ook voor deze keuze... al denk ik nog even te wachten tot september tot de aankondiging van de X-30 / RX200. Dan kan ik nog zien of deze zoveel betere specs hebben of gaan voor de discounts op X20 / RX100MKII

                          Comment


                          • #14
                            Re: compacte camera

                            Interessante tip, ik wacht ook nog even af.

                            Comment


                            • #15
                              Re: compacte camera

                              Hallo nabuc,

                              De RX100 is de eerste compactcamera waarbij ik geen "teleustellend" gevoel had na het bekijken van de foto's.
                              Ik werk met een Canon 5DMkII en een Sony NEX-7 - beiden met schitterende foto's.
                              Als ik dan een compactje gebruikte (en ik heb er heel wat gehad), dan zag je meteen het verschil in kwaliteit - een gevoel van "tja, da's toch een heel verschil".
                              Met de RX100 heb ik dat gevoel dus niet.
                              De Fuji X20 is niet echt een compactcamera meer, hij is ruimschoots groter dan de RX100.
                              En de 20Mp tegenover 12Mp maken echt wel een verschil hoor ...
                              Waarbij ik zeker geen afbreuk wil doen aan de kwaliteiten van de Fuji X20 ...

                              Jaja
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X