Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sint Pietersabdij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sint Pietersabdij

    Ik had er al eens foto's genomen, maar eens teruggekeerd met statief en wat conclusies uit de resultaten van die vorige sessie :-)

    Ik had graag nog de onderrand van het altaarpodium mee gehad, maar het statief stond achter het 'hekje' voor dit gedeelte en kon niet verder meer achteruit, waardoor het kiezen was tussen die onderrand en het boogje in het dak (en dan is de keuze logisch :-)).

    Nabewerkt met PS Elements. Ik heb een kleur en sepia versie en uiteindelijk gekozen voor de 2 in 1.

    Voor de statistieken:
    Nikon D5200 - nikkor 10,5mm f2.8 fisheye - ISO 200 - f/20 - 1.6sec



    voor een grotere versie: http://www.absinthebunny.be/foto/210...resize2048.jpg

  • #2
    Re: Sint Pietersabdij

    Hallo:

    Eerst iets wat in feite bijzaak is: Dit is niet Sint Pietersabdij maar de kerk die wel meestal Sint Pieterskerk genoemd wordt doch in feite Mariakerk of Sint Annakerk is (weet niet juist wie, maar geen Pieter en weet niet hoe de kerk op Sint Anneplein noemt, Sint Pieter in alle i-logica ?)

    Nu, dat doet niets af van de kwaliteit, zeer goed alhoewel ik voor deze toepassing een Fisheye minder geschikt vind. Persoonlijk doe ik het dan met een panorame "stikken" zoals hier http://www.shoot.be/zd_images/2014/1...44_900x900.jpg (zelfde kerk meer achteraan). Statistieken Sony α55V met Sigma 18-250 lens @ 18 mm f 3.5, ISO 400 @ 1/20 seconde, uit de vrije hand genomen. Deze foto werd samengesteld uit 15 verschilende foto's. Na elementaire bewerking in Lightroon, in Photoshop aaneen "gestikt", dan bijgesneden tot vierkant en perspectief vertekening gecorrigeerd. De "livhte" HDR bewerking is persoonlijke smaak.

    Dit is de foto voor bijsnijden en finaal bewerken: http://www.shoot.be/zd_images/2014/1...55_900x900.jpg

    Comment


    • #3
      Re: Sint Pietersabdij

      Oorspronkelijk geplaatst door andrehul Bekijk bericht
      Hallo:

      Eerst iets wat in feite bijzaak is: Dit is niet Sint Pietersabdij maar de kerk die wel meestal Sint Pieterskerk genoemd wordt doch in feite Mariakerk of Sint Annakerk is (weet niet juist wie, maar geen Pieter en weet niet hoe de kerk op Sint Anneplein noemt, Sint Pieter in alle i-logica ?)

      Nu, dat doet niets af van de kwaliteit, zeer goed alhoewel ik voor deze toepassing een Fisheye minder geschikt vind. Persoonlijk doe ik het dan met een panorame "stikken" zoals hier http://www.shoot.be/zd_images/2014/1...44_900x900.jpg (zelfde kerk meer achteraan). Statistieken Sony α55V met Sigma 18-250 lens @ 18 mm f 3.5, ISO 400 @ 1/20 seconde, uit de vrije hand genomen. Deze foto werd samengesteld uit 15 verschilende foto's. Na elementaire bewerking in Lightroon, in Photoshop aaneen "gestikt", dan bijgesneden tot vierkant en perspectief vertekening gecorrigeerd. De "livhte" HDR bewerking is persoonlijke smaak.

      Dit is de foto voor bijsnijden en finaal bewerken: http://www.shoot.be/zd_images/2014/1...55_900x900.jpg
      Hallo, bedankt voor je reactie.
      over de bijzaak: Ik had er eigenlijk nog niet bij stilgestaand maar de abdij is inderdaad niet gelijk aan de kerk. Algemeen lijkt iedereen precies wel de kerk ook als 'Sint Pietersabdij' te benoemen.

      Het verschil in fisheye vs combineren van foto's lijkt me een beetje te zitten in de omgang met de vervormingen. Met een fisheye heb je een duidelijk vervormd beeld verspreid over de ganse foto, met een 'stik' is het vaak moeilijker om de vervormingen bij een extreme wijze blik te controleren in alle uithoeken omdat die niet echt evenredig over het samengestelde beeld loopt. Persoonlijk vind ik de vervorming in de koepel bij de stik een beetje te vertekend. Ik heb er nog een paar staan vanuit datzelfde standpunt met de fisheye, ik ga die anders morgen ook eens posten. Het is een andere benadering uiteraard, de fisheye is een speeltje dat ik me onlangs aangeschaft heb. Het geeft een speciale blik op de wereld en het is een beetje zoeken waar en wanneer het een meerwaarde kan zijn. Waarschijnlijk gaat het altijd wel een persoonlijke keuze zijn (zoals vaak bij fotografie, maar wat niet wegneemt dat het interessant is mensen hun meningen te horen :-))

      Comment


      • #4
        Re: Sint Pietersabdij

        De reactie op het feit dat dit met een fisheye genomen werd, verwondert me niet. Ik persoonlijk vind het een goede foto en ik "bezondig" me ook regelmatig aan het gebruik van dezelfde fisheye die jij gebruikte. Maar ik post deze foto's niet meer omwille van de steeds negatieve reacties.
        Ik kan je benadering heel goed appreciëren.

        Comment


        • #5
          Re: Sint Pietersabdij

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Hallo, bedankt voor je reactie.

          Het verschil in fisheye vs combineren van foto's lijkt me een beetje te zitten in de omgang met de vervormingen. Met een fisheye heb je een duidelijk vervormd beeld verspreid over de ganse foto, met een 'stik' is het vaak moeilijker om de vervormingen bij een extreme wijze blik te controleren in alle uithoeken omdat die niet echt evenredig over het samengestelde beeld loopt. Persoonlijk vind ik de vervorming in de koepel bij de stik een beetje te vertekend. Ik heb er nog een paar staan vanuit datzelfde standpunt met de fisheye, ik ga die anders morgen ook eens posten. Het is een andere benadering uiteraard, de fisheye is een speeltje dat ik me onlangs aangeschaft heb. Het geeft een speciale blik op de wereld en het is een beetje zoeken waar en wanneer het een meerwaarde kan zijn. Waarschijnlijk gaat het altijd wel een persoonlijke keuze zijn (zoals vaak bij fotografie, maar wat niet wegneemt dat het interessant is mensen hun meningen te horen :-))
          Wel ja, fotografie is iets persoonlijk, een persoonlijke uitdrukking van hoe de realiteit gezien wordt door een persoon, de fotograaf. Persoonlijk heb ik nog nooit een fisheye gebruikt gewoon omdat het effect voor mij niet ligt, niet omdat het niet goed is. Picasso is ook mijn stijl niet, meer Margeritte en Salvador Dali. Maar dat heb je wel begrepen.

          Hoe dan ook, goede foto zelfs als ik ze niet "voel."

          Comment


          • #6
            Re: Sint Pietersabdij

            Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
            De reactie op het feit dat dit met een fisheye genomen werd, verwondert me niet. Ik persoonlijk vind het een goede foto en ik "bezondig" me ook regelmatig aan het gebruik van dezelfde fisheye die jij gebruikte. Maar ik post deze foto's niet meer omwille van de steeds negatieve reacties.
            Ik kan je benadering heel goed appreciëren.
            Het is iets heel specifieks en een andere benadering van wat je ziet door je kijker. In vele gevallen (ik ben vooral gefocust op het fotograferen van gebouwen) is dit niet inzetbaar, maar voor interieurbeelden van oude gebouwen geeft dit wel een extra ruimtegevoel en vang je veel ineens. Maar laat je niet tegenhouden om die foto's toch te posten, smaken verschillen.

            Comment


            • #7
              Re: Sint Pietersabdij

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              Prachtig met een extra klik.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Sint Pietersabdij

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                Prachtig met een extra klik.
                grt,bouk.
                dank je :-)

                Comment

                Working...
                X