Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fototoestel op vliegtuig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fototoestel op vliegtuig

    Ik neem m'n fototoestel mee als handbagage op het vliegtuig. Maar ik vraag me af, als ze- en hoe ze dan het fototoestel / de tas controleren?
    Onderwerpen ze het aan een soort van röntgenstralen? Manuele controle? Is het vb raadzaam om de geheugenkaartjes uit te halen en los bij te houden? En dan denk ik uiteraard aan de terugreis met de kaartjes vol beelden.
    In de tas zit m'n fototoestel met objectief. Een SD en een CF geheugenkaartje in het toestel en extra geheugenkaartje in de tas. Polarisatiefilter in een doosje in de tas.
    Daar wordt geen probleem over gemaakt neem ik aan?? Of toch?
    Thx,,
    Grts,,

  • #2
    Re: fototoestel op vliegtuig

    Nog nooit problemen mee gehad. De tas gaat altijd door de machine bij de controle.

    Afhankelijk van de reis probeer ik wel eens een kopie van de kaart te maken (bij mijn toestel kan ik en een CF en een SD kaartje tegelijkertijd gebruiken). Vaak steek ik dan één van beide kaartjes in de gewone bagage.


    Enkel met mijn reizen naar de States heb ik meer controle gehad. Moest telkens mijn laptop laten opstarten zodat ze konden zien dat dit effectief werkte en bij het fototoestel hetzelfde.
    Geen idee of dit elke keer zo is.

    Nog nooit problemen gehad.


    Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

    Comment


    • #3
      Re: fototoestel op vliegtuig

      Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
      Ik neem m'n fototoestel mee als handbagage op het vliegtuig. Maar ik vraag me af, als ze- en hoe ze dan het fototoestel / de tas controleren?
      Onderwerpen ze het aan een soort van röntgenstralen? Manuele controle? Is het vb raadzaam om de geheugenkaartjes uit te halen en los bij te houden? En dan denk ik uiteraard aan de terugreis met de kaartjes vol beelden.
      In de tas zit m'n fototoestel met objectief. Een SD en een CF geheugenkaartje in het toestel en extra geheugenkaartje in de tas. Polarisatiefilter in een doosje in de tas.
      Daar wordt geen probleem over gemaakt neem ik aan?? Of toch?
      Thx,,
      Grts,,
      De intensiteit van de X-ray machines bij de douane is dusdanig laag dat er absoluut geen probleem is mbt de geheugenkaartjes of harddisks die in je handbagage zitten. Het gaat pas een probleem worden als je allerlei kaartjes in je broekzak steekt terwijl je langs de douane gaat; dat hebben ze tegenwoordig zo gezien op een bodyscanner, waarna ze je even uit de rij pikken voor een extra controle...
      Gewoon alles in je handbagage laten zitten, kan geen kwaad....
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: fototoestel op vliegtuig

        Mijn fototas is altijd mijn handbagage bij vliegreizen en ik heb nog nooit enig probleem ondervonden.
        Wel nog niet buiten Europa gevlogen.
        Laatste keer werd ik wel na de bodyscan uit de rij gehaald.........voor een Dafalgan in zijn aluverpakking die nog in de borstzak van mijn hemd zat.
        Ik had zowat alles waar maar enig metaal kon inzitten, tot schoenen toe, moeten uitdoen en het ding bleef maar biepen.......tot ik het Dafalganneke vond .
        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: fototoestel op vliegtuig

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Ik had zowat alles waar maar enig metaal kon inzitten, tot schoenen toe, moeten uitdoen en het ding bleef maar biepen.......tot ik het Dafalganneke vond .
          Ge zou er koppijn van krijgen

          Voor de TS. Geen zorgen maken, handbagage gaat door de scanner en er wordt verder niet naar gekeken.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: fototoestel op vliegtuig

            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Ge zou er koppijn van krijgen

            Voor de TS. Geen zorgen maken, handbagage gaat door de scanner en er wordt verder niet naar gekeken.
            Die had ik toen al en die werd dan ook nog erger .
            Ik heb nog maar 30 keer gevlogen, maar reeds 30 keer dik tegen mijn goesting.
            'Tis maar dat je op sommige plaatsen niet raakt zonder vliegen, of dat je teveel tijd verspeelt om er te raken zonder vliegen, maar ik zou nooit vliegen.
            Ik heb geen echte vliegangst, maar ik haat het gewoon.
            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: fototoestel op vliegtuig

              Fototoestel meenemen op vliegtuig is geen aanrader.

              Stel dat je vliegtuig plots vermist wordt, dan ben je je fototoestel ook kwijt.

              Comment


              • #8
                Re: fototoestel op vliegtuig

                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                Voor de TS. Geen zorgen maken, handbagage gaat door de scanner en er wordt verder niet naar gekeken.
                Tot ze beslissen om je fotomateriaal eens grondig te onderzoeken op drugsporen ed... Ik heb al enkele keren meegemaakt dat ze volledig mijn tas hebben leeg gemaakt.
                Alles afzonderlijk onderzoeken, leggen alles in plastic bakken en nemen vervolgens alles mee in een bureau waar je verder niet meer ziet wat er gebeurd.
                Uiteindelijk kan je dan nog alles zelf opnieuw schikken en opbergen. Je zal maar nipt tijd hebben om een vlucht te halen. Reken op 10 a 15 min vertraging.

                Deze procedure heb ik steeds gekregen op de luchthaven in Munchen en bij het nemen van de Eurostar in Londen. Andere luchthavens zonder probleem verder kunnen gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: fototoestel op vliegtuig

                  Ik heb bijna altijd prijs dat ze mij er uit pikken
                  Toch nog nooit geen discussie gehad, alle fotogerief mag mee.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fototoestel op vliegtuig

                    Ik heb in Frankfurt altijd prijs als ik een tele mee heb, een standaard zoom van 24-70 vormt geen probleem. Blijkbaar zijn er die poeders in telelenzen steken om deze binnen te smokkelen zo werd me uitgelegd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: fototoestel op vliegtuig

                      Een collega en zijn vrouw hebben ook al veel gecontroleerd geweest. Bij ons is het uiterst uitzonderlijk. Ik vermoed, omdat mijn collega en vrouw fervente rokers zijn dat zij zenuwachtiger worden naar gelang ze langer in de non-smoking zones zitten en er door hun gedrag uitgepikt worden.Zij hebben ook al dikwijls hun handbagage moeten laten wegen/meten e.d. terwijl wij dat nog nooit gehad hebben. Zij vlogen al verschillende keren via Schiphol (KLM) en Frankfurt (LH) waar ze extra gecontroleerd werden, Wij liepen in Frankfurt gewoon door (vlucht Qantas).

                      Tja, waarom wordt de ene "altijd" gecontroleerd en de andere bijna nooit? Profiling zal er waarschijnlijk wel mee te maken hebben.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: fototoestel op vliegtuig

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        ............................
                        Tja, waarom wordt de ene "altijd" gecontroleerd en de andere bijna nooit? Profiling zal er waarschijnlijk wel mee te maken hebben.
                        Dat vraag ik me ook af.
                        25 jaar geleden moest ik , met de auto, dikwijls de Zwitserse grens over. Bijna nooit moeten stoppen als ik alleen was.
                        Als ik samen met een bepaalde collega mee ging, met identiek dezelfde firmawagen, was het altijd prijs. Tot en met het uitbreken van de achterzetel. :-))
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: fototoestel op vliegtuig

                          Blijkbaar beschik ik ook in ruime mate over die "onbetrouwbaarheidsfactor" terwijl ik de eerlijkste mens van het noordelijk halfrond ben.
                          En van het zuidelijk ook.


                          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                          Een collega en zijn vrouw hebben ook al veel gecontroleerd geweest. Bij ons is het uiterst uitzonderlijk. Ik vermoed, omdat mijn collega en vrouw fervente rokers zijn dat zij zenuwachtiger worden naar gelang ze langer in de non-smoking zones zitten en er door hun gedrag uitgepikt worden.Zij hebben ook al dikwijls hun handbagage moeten laten wegen/meten e.d. terwijl wij dat nog nooit gehad hebben. Zij vlogen al verschillende keren via Schiphol (KLM) en Frankfurt (LH) waar ze extra gecontroleerd werden, Wij liepen in Frankfurt gewoon door (vlucht Qantas).

                          Tja, waarom wordt de ene "altijd" gecontroleerd en de andere bijna nooit? Profiling zal er waarschijnlijk wel mee te maken hebben.

                          Comment


                          • #14
                            Re: fototoestel op vliegtuig

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Blijkbaar beschik ik ook in ruime mate over die "onbetrouwbaarheidsfactor" terwijl ik de eerlijkste mens van het noordelijk halfrond ben.
                            En van het zuidelijk ook.
                            Daar denken ze in de luchthaven dan blijkbaar anders over

                            Het is nu een tijd geleden maar in mijn handbagage zat naast camera meestal nog een "portabel (2m/70cm zendontvanger), een HF- (korte golf) zender een een pak kabeltjes en homemade interface. Toen we weer eens veel te vroeg op de luchthaven waren (Cairns of Melbourne) heb ik nog een kwartiertje met security staan praten. Ik was "the screener's nightmare" en terwijl ze vluchtig alles bekeken vroegen ze waar alles voor diende en wat mijn hobby inhield. Allemaal laid back en vriendelijk tot het wat drukker werd en ze weer "aan het werk" moesten.
                            In de US (LAX) was de controle direct gedaan (NB een week nadat de TWA boven Long Island ontploft was) en mochten we doorlopen toen ze vroegen wat die elektronica was en ik zei "I'm a radio amateur".. Ze keken niet eens verder.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: fototoestel op vliegtuig

                              Ik neem mijn fototoestel ook gewoon mee in de handbagage, ik wil het risico niet lopen dat hij in de ruimbagage zit en mijn tas wordt vermist bij de landing! Als je je zorgen maakt over de rontgenstraling van de scanners kan je gewoon aangeven dat je elektronica in je tas hebt zitten. Ik denk dat ze die elektronica dan handmatig controleren (?) maar ze hebben mij daar verzekerd dat een camera gewoon tegen de scanners kan en ik heb me er dus geen zorgen over gemaakt.

                              Een tip is wel om een verklaring te vragen over welke lenzen je meeneemt. Als je bij terugkomst gecontroleerd wordt kan menmoet je ervan verdenken dat je extra lenzen hebt gekocht in het buitenland en dan moet je ze importeren - een duur geintje! Ik reis zelf maar met 1 lens dus dat komt op zich wel goed, maar het kan een goede voorzorg zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X