Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lampen voor horloge-fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lampen voor horloge-fotografie

    Momenteel werk ik met een "melkwitte" Ikea-box en twee bouwlampen van 500 watt;
    Geeft een zee van licht, maar na een paar minuten moet ik alles uitzetten vanwege de hitte.
    Om deze reden mogen de lampen ook niet te kort bij de box.

    Dus echt makkelijk werken is dat niet.

    Ik zou me nu eens deftig materiaal willen kopen, maar ik heb daar totaal geen zicht op.
    Ik dacht aan LED-lampen, maar die hebben natuurlijk een véél kleinere lichtopbrengst.

    Het mag gerust wat kosten, want ik wil geen 3 keer opnieuw ander materiaal gaan kopen.
    Kan iemand mij daar misschien goede raad bij geven ?

    Ik ben momenteel aan het zoeken op de site van coolblue; het zou dus makkelijk zijn indien je me daar iets kan aanraden. THX !

    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Lampen voor horloge-fotografie

    Ik heb hier een paar youngnuo manuele flitsen liggen, type 560 dacht ik (ff kijken in mijn bak want ik heb er zoveel)... yep, type YN560 dus, en die zie ik perfect dat klusje klaren. Dat in combinatie met de remote triggers van youngnuo maakt geen grote investering maar zal je wel pro fotos laten maken in die opstelling.

    En je kan het materiaal verder inzetten als je ook strobisme wil gaan doen (wat ik doe)

    Comment


    • #3
      Re: Lampen voor horloge-fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      ... Het mag gerust wat kosten, want ik wil geen 3 keer opnieuw ander materiaal gaan kopen.
      Kan iemand mij daar misschien goede raad bij geven? ...
      Orbitvu
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Lampen voor horloge-fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Ik heb hier een paar youngnuo manuele flitsen liggen, type 560 dacht ik (ff kijken in mijn bak want ik heb er zoveel)... yep, type YN560 dus, en die zie ik perfect dat klusje klaren. Dat in combinatie met de remote triggers van youngnuo maakt geen grote investering maar zal je wel pro fotos laten maken in die opstelling.

        En je kan het materiaal verder inzetten als je ook strobisme wil gaan doen (wat ik doe)
        Ja maar dat zijn flitsers, ik zoek meer een permanente verlichting zodat ik rustig kan beoordelen...
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Lampen voor horloge-fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Ha ha, Jos, en hoeveel zou dat wel kosten - er staat overal "op aanvraag"

          Trouwens, ik denk dat zulk een kooi een mens zijn creativiteit wel beperkt.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Lampen voor horloge-fotografie

            In die "Orbitvu" zitten leds met een cri van 80, en de kleurtemperatuur is 4200K.
            Ik heb net een paar Philips ledspots gekocht met een cri (color rendering index of kleurweergave index) van 80 en een kleurtemperatuur van 4000K, die gebruik ik dit weekend om een paar foto's te belichten op de fototentoonstelling van onze fotoclub.
            Met die 4000K ledspots zien de kleuren van de foto's er een heel stuk "frisser" uit dan met halogeenspots.

            Die spots zijn te koop in verschillende uitvoeringen (12V en 230V, verschillende vermogens, en je kan ook de hoek van de lichtstraal kiezen).
            Je vindt de 4000K versie nergens in een doe het zelf zaak, want daar verkopen ze alleen de 2700K warm witte spots (Philips heeft 2700K, 3000K en 4000K).
            Die leds geven een mooie "spot" zonder de ringen die je bij de goedkopere ledspots gewoonlijk krijgt (dat is zeker nodig als je een zo egaal mogelijke belichting wil).
            Met de 12V versie kan je zelf veilig iets in elkaar knutselen, op 230V moet je wel veel voorzichtiger zijn (maar dan heb je geen transfo nodig).
            Let er wel op dat je de spots met een wat groter vermogen de ruimte geeft om de warmte af te voeren (de 7 en 10W versie gebruik je best niet in een behuizing waar de warmte niet uit kan).

            Dit zijn allemaal 12V ledspots http://www.luckylight.be/led-lampen/...v-35mm-en-51mm .
            Ik heb zelf gekozen voor de 7W 4000K 36D (=36°, misschien was voor mij de 60° iets beter geweest, ik had niet meteen iets om dat mee te vergelijken).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Lampen voor horloge-fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              In die "Orbitvu" zitten leds met een cri van 80, en de kleurtemperatuur is 4200K.
              Ik heb net een paar Philips ledspots gekocht met een cri (color rendering index of kleurweergave index) van 80 en een kleurtemperatuur van 4000K, die gebruik ik dit weekend om een paar foto's te belichten op de fototentoonstelling van onze fotoclub.
              Met die 4000K ledspots zien de kleuren van de foto's er een heel stuk "frisser" uit dan met halogeenspots.

              Die spots zijn te koop in verschillende uitvoeringen (12V en 230V, verschillende vermogens, en je kan ook de hoek van de lichtstraal kiezen).
              Je vindt de 4000K versie nergens in een doe het zelf zaak, want daar verkopen ze alleen de 2700K warm witte spots (Philips heeft 2700K, 3000K en 4000K).
              Die leds geven een mooie "spot" zonder de ringen die je bij de goedkopere ledspots gewoonlijk krijgt (dat is zeker nodig als je een zo egaal mogelijke belichting wil).
              Met de 12V versie kan je zelf veilig iets in elkaar knutselen, op 230V moet je wel veel voorzichtiger zijn (maar dan heb je geen transfo nodig).
              Let er wel op dat je de spots met een wat groter vermogen de ruimte geeft om de warmte af te voeren (de 7 en 10W versie gebruik je best niet in een behuizing waar de warmte niet uit kan).

              Dit zijn allemaal 12V ledspots http://www.luckylight.be/led-lampen/...v-35mm-en-51mm .
              Ik heb zelf gekozen voor de 7W 4000K 36D (=36°, misschien was voor mij de 60° iets beter geweest, ik had niet meteen iets om dat mee te vergelijken).
              Maar is die lichtopbrengst sterk genoeg om een "foto-tentje" te verlichten ? ( Nu gebruik ik gewoon een plastic bak van Ikea
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Lampen voor horloge-fotografie

                Je zal meerdere ledspots nodig hebben voor dezelfde lichtopbrengst als de halogeenspots die je nu gebruikt.
                Om die 1000W halogeen (2 x 500W) te vervangen heb je heel wat ledspots nodig (als je evenveel licht wil).
                Maar dat geldt ook voor andere alternatieven.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Lampen voor horloge-fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Maar is die lichtopbrengst sterk genoeg om een "foto-tentje" te verlichten ? ( Nu gebruik ik gewoon een plastic bak van Ikea
                  Wat zou je denken van iets als onderstaande, kan je kopen in Kelvinwaarde rond de 3.000K of rond de 5.000K, lichtopbrengst beide types
                  is ongeveer 950 en 1.000 Lumen, te vergelijken met 100 watt halogeen, een opstelling van een aantal van deze lampen is te doen denk ik, en simpel E27 socket.
                  Werken tussen 85 en 265 volt, kostprijs inclusief btw verzending en duanekosten om en bij de 20€ per stuk denk ik, zal zeker niet meer zijn.



                  Comment


                  • #10
                    Re: Lampen voor horloge-fotografie

                    Bedankt Geert, ik was dit topic effe uit het oog verloren
                    Ben er nog steeds niet uit - heb de laatste dagen mooie foto's gewoon buiten kunnen nemen; da's nog altijd de beste verlichting hé.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment

                    Working...
                    X