Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AI-S lens op Nikon D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AI-S lens op Nikon D7000

    Ik overweeg de aanschaf van een Nikon D7000. Eén van de redenen zou zijn om een aantal oudere Nikon AI-S lenzen terug te kunnen gebruiken. Dat het technisch mogelijk is is mij bekend.

    Mijn vraag is eerder of dit zinvol is? Kun je daar praktisch gezien nog iets mee doen, of is het maar een beetje behelpen? Heeft iemand ervaring met het gebruik van AI-S lenzen op een recente Nikon?

    Is de kwaliteit van bvb een 135-2,8 AI-S voldoende om een D7000 tot zijn recht te laten komen?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: AI-S lens op Nikon D7000

    Op een D7000 weet ik niet, maar ik veronderstel van wel, werkt in ieder geval prima op mijn D800.
    Alle AI en AI-S objectieven zijn uiteraard FF objectieven, en zal je dus nooit ten volle kunnen benutten op je D7000.
    Zie HIER wat de beperkingen zijn, en welke types objectieven je kan gebruiken
    Hou er ook rekening mee, dat het scheidend vermogen van sommige van die objectieven onvoldoende is
    om de resolutie van sommige sensoren te voeden.

    Voorbeeldje gemaakt met de meest extreme groothoek van Nikon (6mm fisheye AI-s f2.8) op mijn D800.

    Last edited by Guest42; 11 april 2014, 07:54.

    Comment


    • #3
      Re: AI-S lens op Nikon D7000

      Bedankt voor de info. Van de beperkingen van AI-S ben ik mij bewust. Manueel scherpstellen, en enkel lichtmeting in A en M mode.

      Wat ik mij meer afvraag is of dat manueel scherpstellen meevalt. Vroeger had je een handig gespleten beeld in het centrumvan het beeld, nu vermoed ik dat dat met indicator leds gebeurt. De D7000 heeft pijltje naar links, pijltje naar rechts en rond punt als je scherp staat. Werkt dat in de praktijk vlot?

      Ik lees ook dat het scheidend vermogen van de oude lenzen minder is. Doet die d135-2.8 dan minder dan bvb de 55-200 van Nikon?

      Alvast bedankt, en bedankt voor de mooie foto trouwens.

      Comment


      • #4
        Re: AI-S lens op Nikon D7000

        Manueel scherpstellen met de D7000 valt wel mee hoor, de pijltes en het bolletje zijn hetzelfde bij alle duurdere Nikon's als bij de D7000.

        Ik heb een oude 135 3.5 AI-S en heb daarmee uiterst scherpe portretten mee gemaakt met mijn oude D7000 en mijn D800. Sommige oude lenzen werken prachtig mee, sommige totaal niet. Het is wat afhankelijk van welk model je hebt, uitproberen zou ik zeggen. De D7000 is in elk geval een zeer geod toestel.

        Comment


        • #5
          Re: AI-S lens op Nikon D7000

          Geert zet die foto speciaal om mij jaloers te maken, ik ken hem al een tijd
          Er is idd maar één BD lid die ooit een foto heeft genomen met deze iconische lens.

          Betreft de Ai-S lenzen, er is ergens een overzicht van iemand die ze ook converteert voor de moderne digitale cameras. Waarom Nikon zo'n strategie heeft gevolgd is me een raadsel. Voor zover ik begrijp veroorzaken sommige pre Ai schade aan de cameramount maar zijn de AiS bruikbaar op elke Nikon camera (de EM uitgezonderd denk ik), alleen geven sommigen bodies geen lichtmeterondersteuning. De pro reeks wel maar hoe het zit met de D7000 weet ik niet. Ik zal eens zoeken, de links staan op de laptop.
          Ik ben destijds in de D1 reeks gestapt omdat die de lichtmeting wel ondersteunde met mijn AiS MF-objectieven (het geld was op om het in het kort te zeggen). Visueel scherpstellen valt niet mee op een DX zoeker, daarvoor is er idd een LED assist, werkt goed. En anders combineren met een oculair magnifier (voor de ronde oculairs is er de DK17M, die bijna niks kost, voor de rechthoekige oculairen bestaat dat ook). Ik vraag me nog altijd af waarom die microprismaschermen al dan niet met deelbeeldmeter niet meer worden gebruikt, ik wil meteen intekenen, alleen al uit nostalgie.
          Betreft scheidend vermogen ed vind ik persoonlijk dat je het zelf nog kunnen zien met je eigenste ogen. Zeg nu zelf, wie print af op A1 en hoe dikwijls ?
          Het is een oud verhaal hier, wie koopt er een LINN CD player met Nautilus boxen om naar André Hazes te luisteren ?

          Mijn Df slikt ALLE Nikon objectieven maar daar heb je natuurlijk geen boodschap aan. Maar als je zeer specifieks iets wil weten over Nikon moet je bij Geert zijn, hij heeft informatiebronnen waar ik zelf enkel kan van dromen.
          @Geert : hoeveel oesters voor nog een beeld met de 6 mm ?

          Comment


          • #6
            Re: AI-S lens op Nikon D7000

            Bedankt voor de info Paul en Geert,

            Ik denk dat AI-S lenzen goed werken op de D7000, je hebt lichtmeting, en je kan in A en M-mode werken. Of die oudere lenzen goed zijn zal ik inderdaad eventueel zelf moeten ervaren. Ik heb ook nog een 50/1.4 AIS en twee AF-D lenzen (50 en 35 mm).

            Nochtans ligt mijn grootste probleem elders. Ik heb naast Nikon steeds Contax gehad, en daar heb ik ook enkele mooie lenzen van o.a. 85/1.4, 50/1.4, 45/2.8, 25/2.8, plus nog wat Yashica. Ik gebruik deze nu af en toe op een Nex-3 met een Novoflex adapter. Met de Nex-3 kun je echter in buitenlicht op het LCD scherm zeer moeilijk scherpstellen.

            Mijn dilemma is dus die Nikon lenzen behouden en voor een D7000 of D7100 gaan, of de Contax lenzen houden en een Sony A6000 kopen en hopen dat ik daar met die EVF beter mee kan scherpstellen.

            Een goede zoeker vind ik erg belangrijk. Ik heb nog steeds mijn oude Nikon F801, en af en toe zet ik daar mijn 50/1.4 op enkel en alleen om eens door die zoeker te kijken. Ik stel mij echter vragen bij die EVF van Sony.

            Wat zouden jullie mij aanraden?

            Ik ben een liefhebber van fotografie, maar op bescheiden niveau, ik fotografeer meest landschap, stadszichten, op vakantie edg. Ook wat portretten van de familie. Steeds jpeg, en ik hou ze bij in iphoto. Manueel scherpstellen heb ik nooit een groot probleem gevonden.

            Alvast bedankt,

            Toon.
            Last edited by nabuc; 12 april 2014, 16:49. Reden: typfout

            Comment


            • #7
              Re: AI-S lens op Nikon D7000

              Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
              Wat zouden jullie mij aanraden?

              .
              Een fuji X_T1 met een adapter van X naar Nikon.
              Prachtige EVF, Zo groot, snel en precies.
              En perfect manueel scherp te stellen.

              Comment


              • #8
                Re: AI-S lens op Nikon D7000

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Geert zet die foto speciaal om mij jaloers te maken, ik ken hem al een tijd
                Er is idd maar één BD lid die ooit een foto heeft genomen met deze iconische lens.

                Betreft de Ai-S lenzen, er is ergens een overzicht van iemand die ze ook converteert voor de moderne digitale cameras. Waarom Nikon zo'n strategie heeft gevolgd is me een raadsel. Voor zover ik begrijp veroorzaken sommige pre Ai schade aan de cameramount maar zijn de AiS bruikbaar op elke Nikon camera (de EM uitgezonderd denk ik), alleen geven sommigen bodies geen lichtmeterondersteuning. De pro reeks wel maar hoe het zit met de D7000 weet ik niet. Ik zal eens zoeken, de links staan op de laptop.
                Ik ben destijds in de D1 reeks gestapt omdat die de lichtmeting wel ondersteunde met mijn AiS MF-objectieven (het geld was op om het in het kort te zeggen). Visueel scherpstellen valt niet mee op een DX zoeker, daarvoor is er idd een LED assist, werkt goed. En anders combineren met een oculair magnifier (voor de ronde oculairs is er de DK17M, die bijna niks kost, voor de rechthoekige oculairen bestaat dat ook). Ik vraag me nog altijd af waarom die microprismaschermen al dan niet met deelbeeldmeter niet meer worden gebruikt, ik wil meteen intekenen, alleen al uit nostalgie.
                Betreft scheidend vermogen ed vind ik persoonlijk dat je het zelf nog kunnen zien met je eigenste ogen. Zeg nu zelf, wie print af op A1 en hoe dikwijls ?
                Het is een oud verhaal hier, wie koopt er een LINN CD player met Nautilus boxen om naar André Hazes te luisteren ?

                Mijn Df slikt ALLE Nikon objectieven maar daar heb je natuurlijk geen boodschap aan. Maar als je zeer specifieks iets wil weten over Nikon moet je bij Geert zijn, hij heeft informatiebronnen waar ik zelf enkel kan van dromen.
                @Geert : hoeveel oesters voor nog een beeld met de 6 mm ?
                Ja Paul, ik weet dat je ook graag de 6mm zou hebben

                Hier staat er eentje te koop aangeboden:



                Voor de spotprijs van €77.000.

                Bij mij voor een vriendenprijs Paul, 50.000€, niets versturen, gewoon ophalen.

                Comment

                Working...
                X