Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

    Aangezien hier ook enkele mac experts zitten, wou ik de vraag hier eens gooien.
    Ik heb een macbook 6.1 met 5Gb geheugen.
    zou een upgrade naar mavericks de moeite zijn?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

  • #2
    Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

    Zou zeker je RAM op 8GB brengen eerst, maar volgens MacTracker wordt het nieuwste OS (Mavericks dus) gesupporteerd.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

      Dan de hoofdvraag, zou het de moeite zijn?
      Een finder met tabbladen zou ik de max vinden.
      Volgens anderen is de safari zo verbeterd.

      Maar het belangrijkste, is de mavericks echt zoveel sneller?
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #4
        Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        5Gb geheugen.
        Moet je me eens uitleggen met 2 ramslots...
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #5
          Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

          Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
          Moet je me eens uitleggen met 2 ramslots...
          4GB + 1GB = 5GB.
          ziezo uitgelegd.

          enige reden dat er geen 2e van vier in zit: winkel had het niet op voorraad en ik had geen tijd omterug te keren
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

            Nu... m'n antwoord op je tweede vraag, nl. of het de moeite zou zijn, enz.
            Hangt ervan af:
            1. welk OS de MacBook nu draait;
            2. wat je er verder mee van plan bent:
            a) als je de MB houdt, wordt ie zeker meer aangepast aan de tijd, nieuwe omstandigheden, enz.
            b) waardoor uiteraard zijn waarde ook vermeerdert;
            c) als je van plan bent te verkopen, is het aan jou om af te wegen of een upgrade zin heeft of niet (en eventueel de verkoop aantrekkelijker maakt), net zoals bv voor een tweedehandswagen.

            Maar mijn idee, en zeker als je van plan bent om het toestel te houden: Ja.

            (of een nieuw OS sneller is, daaraan heb ik altijd getwijfeld. Feit is dat Mavericks 'anders' met het beschikbare geheugen omgaat. Ik heb zelf geen nood aan een Finder met tabs - heeft Mavericks dat trouwens, nooit gezien? ; zelfs in Safari ben ik altijd voorstander geweest van New Window t.o.v. New Tab, maar feit is dat Mavericks up-to-date is, qua gebruiksgemak, veiligheid, enz. wat de normen van Apple betreft )
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Nu... m'n antwoord op je tweede vraag, nl. of het de moeite zou zijn, enz.
              Hangt ervan af:
              1. welk OS de MacBook nu draait; 10.6.8
              2. wat je er verder mee van plan bent:
              a) als je de MB houdt, wordt ie zeker meer aangepast aan de tijd, nieuwe omstandigheden, enz. Houden en verslijten tot hij uit elkaar valt
              b) waardoor uiteraard zijn waarde ook vermeerdert;

              Maar mijn idee, en zeker als je van plan bent om het toestel te houden: Ja.

              (of een nieuw OS sneller is, daaraan heb ik altijd getwijfeld. Feit is dat Mavericks 'anders' met het beschikbare geheugen omgaat. Ik heb zelf geen nood aan een Finder met tabs - heeft Mavericks dat trouwens, nooit gezien? ; zelfs in Safari ben ik altijd voorstander geweest van New Window t.o.v. New Tab, maar feit is dat Mavericks up-to-date is, qua gebruiksgemak, veiligheid, enz. wat de normen van Apple betreft )
              Binnekort maar eens laptop op locatie met snel internet brengen (thuis is het nogal traag/instabiel voor zo'n update).
              en toch maar de sprong wagen (misschien eerst nog ergens backupje van huidige situatie maken )
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #8
                Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                4GB + 1GB = 5GB.
                ziezo uitgelegd.
                Ja natuurlijk, niet aan die combinatie gedacht, zou nooit in me opkomen, ik installeer altijd gelijke latjes (dual channel)...
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                  Ja natuurlijk, niet aan die combinatie gedacht, zou nooit in me opkomen, ik installeer altijd gelijke latjes (dual channel)...
                  Ik normaal ook, maar 't was toen een hectische periode, en mijn vaste "leverancier" had maar 1 latje van 4 op voorraad... dus snel dat meegenomen...
                  nu heb ik tenminste nog room for improvement
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Binnekort maar eens laptop op locatie met snel internet brengen (thuis is het nogal traag/instabiel voor zo'n update).
                    en toch maar de sprong wagen (misschien eerst nog ergens backupje van huidige situatie maken )


                    Vóór ik zo'n stap zet:
                    1. installeer ik het nieuwe OS op een externe HD;
                    2. boot ik van die HD en probeer alles uit (met de sprong van Mountain Lion naar Mavericks heb ik toch enkele weken getest, met speciale aandacht voor hardware... alles wat ik extern aansluit, als camera, kaartlezers, enz.)
                    3. maak ik met behulp van Carbon Copy Cloner een exacte kloon van mijn interne HD op een externe HD
                    4. test ik die kloon uit mbt bootability, e.d. - zodat, indien nodig, ik na installatie van het hogere OS, nog altijd kan terugvallen op een goedwerkend, lager systeem
                    5. doe ik de update op mijn interne HD en test ik alles uit.

                    Da's wel wat anders dan "misschien ergens backupje maken".
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

                      ik merk hier geen verschil in snelheid op mijn vaste iMac.
                      dus daar hoef je het volgens mij niet voor te doen.
                      verder werkt alles nog normaal.
                      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

                        De boodschap is toch: "proberen bij te blijven, zolang je toestel ondersteund wordt, en het toestel er met de upgrade niet op achteruitgaat". Niet dat je onmiddellijk moet upgraden, en je kunt uiteraard kiezen voor een "vertrouwd, stabiel systeem". Zo zal de MBP van mijn vrouw niet verder dan Snow Leopard ge-upgrade worden, maar dat toestel is ook al ouder dan de MB van TS. Wil je naar nieuwere programma's als LR5, Perfect Photo Suite v8, enz., dan heb je geen keuze. Maar ben je tevreden met wat je hebt, en daar nog enkele jaren bij wil blijven, even goeie vrienden... Ik ben zeker niet (meer?) degene die bij een OS upgrade meteen meeholt; vroeger misschien wel, maar nu spelen andere overwegingen mee. En, zoals ik bij een dergelijke upgrade aanbeveel (en zelf doe): beter voorzichtig dan ...
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

                          Ik zit hier ook nog met Snow Leopard. Een upgrade ontzie ik mij omwille van het opnieuw moeten herbeginnen, herinstalleren van drivers, router e.d. Als alles nog goed werkt ben ik wel wat tegenstander geworden van dergelijke upgrades.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macbook 6.1 upgrade naar Mavericks?

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Ik zit hier ook nog met Snow Leopard. Een upgrade ontzie ik mij omwille van het opnieuw moeten herbeginnen, herinstalleren van drivers, router e.d. Als alles nog goed werkt ben ik wel wat tegenstander geworden van dergelijke upgrades.
                            Snow Leopard (10.6.8) was voor mij het beste OS van de OSX-reeks. Wij houden de MBP van mijn vrouw ook op Snow Leopard. Alleen betekent dat: geen LR5, Perfect Photo Suite 8 en nog een aantal andere zaken. Voor de bijkomende functies van het OS zou ik nooit upgraden. Nu, mijn iMac kwam met Mountain Lion (10.8.2) en dan is het maar logisch dat je bijblijft, zeker als alles wat je aan randapparatuur hebt, blijft werken.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X