Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows 8.1 Update 1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Windows 8.1 Update 1

    Wel, Windows 8.1 Update 1 is binnen en geïnstalleerd.

    Gelukkig is het niet wereldschokkend deze keer. Alles lijkt te werken en of het nu gemakkelijker is om met keyboard en muis te werken. Geen idee.

    De aanpassingen die ze hebben gedaan op de Modern UI is eigenlijk een beetje stom. Vroeger als je op een App rechts klikte, dan kreeg je onderaan een menu balk te zien waar je dezelfde dingen kon doen dan in het kleine menu dat je nu krijgt. Is dat beter? Ik weet het niet.

    Het gemakkelijker sluiten van een app kan ik echter niet vinden! Je kunt nu gewoon met je muis naar boven gaan en je krijgt dan een balk te zien waar rechts de bekende X staat met het minimaliseren streepje er vlak naast. Maar nu komt het! Als je op het kruisje klikt, dan lijkt de app te sluiten maar als je via Ctrl-Shift-Esc de Task Manager oproept, dan zie je dat de app eigenlijk nog niet helemaal is afgesloten maar zich toch nog in het geheugen bevindt. Althans, toch met de enkele apps die ik snel heb getest. (bvb. de weer app, om er maar één te noemen.)

    Om een App echter definitief te sluiten, moet je nog steeds ofwel Alt-F4 gebruiken, ofwel met de muis je App venster bovenaan vastnemen (Links klikken en inhouden) en dan naar beneden slepen. Hier moet je dan wachten tot je App een flip beweging maakt en dan kun je pas de linker muisknop loslaten. Pas dan wordt de App helemaal gesloten en verwijderd uit het geheugen.

    Ik hoop dat Microsoft een limiet heeft ingebouwd van apps die zo in het geheugen mogen verblijven, want anders bestaat er de kans dat sommige mensen al snel zullen denken dat hun PC heel traag is geworden, terwijl het gewoon ligt aan het feit dat hun intern geheugen vol zit. Microsoft zal hier wel een reden voor hebben, hoop ik, maar in mijn ogen het is wel niet goed voor je systeem resources.


    De taakbalk onderaan kun je nu ook in de Modern UI oproepen, gewoon je muispijltje naar beneden bewegen en dan even door trekken. De taakbalk zal dus niet zomaar plotseling te voorschijn kopen in de Modern UI, je moet echt een doortrek beweging maken. En dat je je apps nu ook kunt vastpinnen op de taakbalk, dat wisten jullie zeker al.


    Oh ja, SkyDrive gaat vanaf nu dus officieel als OneDrive door het leven. Er wordt zelfs een map OneDrive aangemaakt waar al je bestanden in komen te zitten. Blijkbaar was het niet zo simpel als de map even renamen, want ik vond na de update ook een map Skydrive.old op mijn PC. Die heb ik maar dadelijk verwijderd. Hier zaten mijn bestanden dus ook nog eens in. Ik vermoed zelfs dat Windows even opnieuw de bestanden download die je offline beschikbaar wilt hebben. Ik heb daar niet echt op gelet, maar ik heb wel gemerkt dat mijn netwerk kaart en Hard Disk een tijdje actief was nadat Windows 8.1 opnieuw is opgestart na de update. Ik was echter te druk bezig met de cosmetische veranderingen te bekijken op dat moment.


    Voor mij was het een download van rond de 350MB deze update. Dus dat viel nog mee.

    Of het nu echt zo vernieuwend is als ze lieten doorschijnen, ik weet het niet hoor. Voor mij persoonlijk zie ik niet zo dadelijk echt zoveel vernieuwende dingen aan de aanpassingen die ze hebben gedaan. En een app zie ik mij eigenlijk nog niet zo snel op mijn taakbalk bevestigen. Daarvoor is de Modern UI te handig in gebruik.


    Wel, veel plezier met jullie update, en ik hoop dat alles zo vlot verloopt als bij mij.
    Last edited by Rudy Mas; 8 april 2014, 22:19. Reden: Typo
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

  • #2
    Re: Windows 8.1 Update 1

    Hallo,

    Hier is de update ook moeiteloos verlopen.
    Eerst op m'n Acer desktop, dan op de Acer tablet.
    Wat er allemaal aangepast is, dat merk ik wel 😉

    Jaja

    Verstuurd vanaf mijn LG-V500 met Tapatalk
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Windows 8.1 Update 1

      Hallo,

      De knop om apps af te sluiten is standaard verborgen.

      Van ZDnet.be:

      Grote opluchting: met Windows 8.1 Update worden apps eindelijk als normale programma’s behandeld. Ze verschijnen in de taakbalk, krijgen een minimalisatieknop en meer. Groot is dan ook de verbazing wanneer, bij het opstarten van de update, geen van deze wijzigingen aanwezig zijn. Vertrouwen hebbend in de eerlijkheid van Microsoft ga ik op zoek naar de instelling die al het lekkers moet activeren. De oplossing blijkt zich onder de tab Hoeken en randen van de pc-instellingen te bevinden.


      Ik open enkele Store-apps en ze verschijnen netjes in de taakbalk, waar ze altijd al thuishoorden. Net als bij een gewoon programma kan je de apps vastpinnen aan de taakbalk voor snelle toegang.


      In de app voel je je niet langer geïsoleerd van het bureaublad en de rest van je systeem. Beweeg je muis naar de bovenkant van het scherm en de vertrouwde minimaliseer- en sluit-icoontjes verschijnen. Bij het sluiten word je netjes terug naar het bureaublad gebracht, en niet naar het startscherm zoals vroeger het geval was.


      Microsoft beloofde dat ook de taakbalk vanuit apps toegankelijk zou zijn. De kans bestond dat die balk op ongewenste momenten zou komen piepen, maar daar bedachten de ontwikkelaars een handige oplossing voor. Om de balk naar de voorgrond te roepen moet je een beetje ‘duwen’. De balk verschijnt niet bij de lichtste aanraking van de onderkant van het scherm, waardoor hij alleen tevoorschijn springt wanneer je dat wilt. Een elegante oplossing voor wat een kleine ergernis kon worden.


      Starten en stoppen

      Haters van het startscherm zijn nog niet volledig van hun nemesis verlost, maar het ding wordt wel functioneler. Opvallendste verbetering is de toevoeging van een uitschakelknop en een zoekfunctie. Gedaan met het afleggen van een onnodig hindernissenparcours elke keer dat je een toestel wil uitschakelen. Beide staan zo op hun plaats op het startscherm dat ik me afvraag waarom het tot 8.1 Update heeft geduurd alvorens ze er daadwerkelijk verschijnen.


      De rechtermuisknop krijgt een heleboel nieuwe functionaliteit op het startscherm. Daar is het contextmenu weer helemaal terug van weggeweest. Klik rechts op een tegel om een vertrouwd menu met relevante opties tevoorschijn te toveren. Een tegel losmaken of van formaat veranderen, een app verwijderen, het gaat allemaal via het contextmenu.


      Nieuwe apps worden met de update extra in de kijker gezet. Als je net enkele apps hebt geïnstalleerd, dan verschijnt er op het startscherm een link naar de apps die op je systeem staan. In die lijst krijgen de nieuwe exemplaren een ander kleurtje en, mocht dat niet duidelijk genoeg zijn, het label Nieuw.


      Conclusie

      Al bij al maakt Windows 8.1 Update de beloftes waar. Bediening met muis en toetsenbord wordt een stuk eenvoudiger, zonder dat er in de functionaliteit voor aanraakschermgebruikers gesnoeid wordt. Bij computers en laptops die rechtstreeks naar het bureaublad opstarten zal je het startscherm nauwelijks nog hoeven te gebruiken en, wanneer je er niet omheen kan, is het scherm een stuk muisvriendelijker geworden.

      De kleine ingrepen van Microsoft hebben een grote impact op het werkgemak van muisgebruikers. Veel frustraties en tekortkomingen verdwijnen. Anderhalf jaar na de release van Windows 8 krijgen desktopgebruikers eindelijk het besturingssysteem waar ze recht op hebben.
      Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
      Mijn fotosite: www.verschaeren.org
      Mijn website: www.computerhersteller.be

      Comment


      • #4
        Re: Windows 8.1 Update 1

        Staat erop, wel intresant dat je nu op kruisje kan klikken om progy's te sluit.
        (als ze sluiten tenminste he Rudy op taksmanager zie ik toch geen progy's meer draaien maar pas na een tijdje )
        Beste manier om die update te installeren vond ik via configuratiescherm te gaan en op Windows update te klikken,
        moet ik niet via store om te gaan zoeken naar die update

        Of er verbetering inzit ...... tja nu kan je tenminste recht op afsluiten klikken bovenaan je tabs op het scherm maar ik had al een schel geinstaleerd dus kom ik daar zelden.
        Word ongetwijfeld vervolgd als we de verbeteringen of verslechterde dingen die met deze update meegaan hier neerpennen lol

        Comment


        • #5
          Re: Windows 8.1 Update 1

          Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
          Staat erop, wel intresant dat je nu op kruisje kan klikken om progy's te sluit.
          (als ze sluiten tenminste he Rudy op taksmanager zie ik toch geen progy's meer draaien maar pas na een tijdje )
          Beste manier om die update te installeren vond ik via configuratiescherm te gaan en op Windows update te klikken,
          moet ik niet via store om te gaan zoeken naar die update

          Of er verbetering inzit ...... tja nu kan je tenminste recht op afsluiten klikken bovenaan je tabs op het scherm maar ik had al een schel geinstaleerd dus kom ik daar zelden.
          Word ongetwijfeld vervolgd als we de verbeteringen of verslechterde dingen die met deze update meegaan hier neerpennen lol
          Progy's sluiten bij mij ook gewoon hoor, net zoals voordien, maar Apps blijven bij mij wel in het geheugen zitten als ik ze sluit met het kruisje. Maar... ondertussen heb ik wel gezien dat ze na enkele seconden wel maar 0,1MB geheugen in beslag nemen. Dus dat valt wel mee. Ik vraag mij wel af waarom Microsoft dit doet voor Apps. Misschien dat die op tragere PC's dan sneller kunnen opstarten nadien? Op mijn PC merk ik in ieder geval geen verschil.


          Ik zit hier echter wel nog op de Update te wachten voor mijn Desktop PC. Hier staat Windows 8.1 met Media Center op, en de normale updates zijn al binnen, maar die grote Update 1 zie ik maar niet verschijnen. Nog even afwachten maar, en anders download ik hem gewoon van de Microsoft server.
          Mvg,
          Rudy Mas
          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

          Comment


          • #6
            Re: Windows 8.1 Update 1

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
            De aanpassingen die ze hebben gedaan op de Modern UI is eigenlijk een beetje stom. Vroeger als je op een App rechts klikte, dan kreeg je onderaan een menu balk te zien waar je dezelfde dingen kon doen dan in het kleine menu dat je nu krijgt. Is dat beter? Ik weet het niet.
            Het is juist slimmer geworden. De muis geeft het kleine menu, touch geeft de balk onderaan.

            Jan

            Comment


            • #7
              Re: Windows 8.1 Update 1

              Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
              Het is juist slimmer geworden. De muis geeft het kleine menu, touch geeft de balk onderaan.

              Jan
              Yep, heb ik ook net ergens gelezen. Is misschien wel handiger voor de mensen die hun muis niet heel gevoelig hebben ingesteld, anders moeten ze de muis te veel bewegen. Maar met mijn muis hoef ik maar 3 à 4 cm te bewegen om van bovenaan mijn scherm tot helemaal onderaan te gaan. Ik ondervond dan ook geen muis problemen bij de vorige versie van Windows 8.1.

              Ik heb ondertussen mij toch bedacht met de apps op de taakbalk. Ik heb er toch enkele opgezet en dat werkt nu wel sneller dan eerst naar de Modern UI te moeten gaan. Dus... er zit toch 1 verbetering in voor mij.


              Nu nog enkel de update krijgen voor mijn grote PC, en ik ben klaar met de updates.
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

              Comment


              • #8
                Re: Windows 8.1 Update 1

                Windows is weer een beetje Windows geworden
                Apps die je kan sluiten via het bekende kruisje.
                Apps op de taakbalk die je kan sluiten.

                Er is nog iets.
                Zorg dat je het bureaublad ziet.
                Beweeg of verplaats de muispijl tot die boven tegen de rand zit.
                Druk dan de linker muisknop in en trek dan de pijl iets naar beneden.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Windows 8.1 Update 1

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Er is nog iets.
                  Zorg dat je het bureaublad ziet.
                  Beweeg of verplaats de muispijl tot die boven tegen de rand zit.
                  Druk dan de linker muisknop in en trek dan de pijl iets naar beneden.
                  Dat is niet nieuw hoor. Althans, als je bedoeld dat je het bureaublad kunt sluiten als een app. Dat was al zo sinds Windows 8.
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Windows 8.1 Update 1

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    ......

                    Er is nog iets.
                    Zorg dat je het bureaublad ziet.
                    Beweeg of verplaats de muispijl tot die boven tegen de rand zit.
                    Druk dan de linker muisknop in en trek dan de pijl iets naar beneden.

                    LOL
                    nu moet ik een 50'' scherm aanschaffen want dat werd daar zo verdomd klein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Windows 8.1 Update 1

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                      LOL
                      nu moet ik een 50'' scherm aanschaffen want dat werd daar zo verdomd klein
                      Haha

                      Waarvoor dit dient? Geen idee
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Windows 8.1 Update 1

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Haha

                        Waarvoor dit dient? Geen idee
                        Je kunt daarna naar links of rechts schuiven en het bureaublad het halve scherm laten vullen....

                        Jan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Windows 8.1 Update 1

                          Ik heb maar een 24'' scherm en zie het nut niet in dat ik dat op een kant zet en het spel of app op het ander.
                          Dan moet ik mij weeral dicht bij het scherm nestelen .

                          Maar waar om heb ik die update en mijn zus niet ????
                          Ik dacht dat ze allen zelfde waren maar blijkt toch verschil in de win 8 te zitten.
                          oeps net ontdekt ik heb pro en zij niet lol

                          Comment


                          • #14
                            Re: Windows 8.1 Update 1

                            Hoe geraak je van dat vervelend zwart vierkant met tekst en oranje pijl af?
                            Ik vind het niet en begrijp ook niks ervan wat erin staat.
                            Mag met mijn pijl doen wat ik wil, dat ding blijft koppig staan, alleen de pijl wordt kleiner of groter.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Windows 8.1 Update 1

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Hoe geraak je van dat vervelend zwart vierkant met tekst en oranje pijl af?
                              Ik vind het niet en begrijp ook niks ervan wat erin staat.
                              Mag met mijn pijl doen wat ik wil, dat ding blijft koppig staan, alleen de pijl wordt kleiner of groter.


                              Jan

                              Comment

                              Working...
                              X