Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spiegel opklappen niet of wel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spiegel opklappen niet of wel

    ik zie niet ech het verschil als ik spiegel opklappen activeer of niet. Dat voorkomt trillingen?

  • #2
    Naar verluidt zou het onder bepaalde voorwaarden trillingen reduceren. Ik heb er een artikel over gelezen waarin wordt gezegd dat spiegelopklap trillingen kan voorkomen bij middellange sluiterstijden in combinatie met tele- en macrolenzen. Nu heb ik zelf ook een macrolens, maar ik trek vaak nerveuze beestjes, en dan is spiegelopklap natuurlijk zinloos. Maar MLU zou echt wel werken.
    Hier is overigens dat artikel waarover ik sprak:
    http://www.photo.net/nature/mlu

    Groeten,
    Jeroen
    http://www.jvermeulen.be

    Comment


    • #3
      Originally posted by creXis
      ik zie niet ech het verschil als ik spiegel opklappen activeer of niet. Dat voorkomt trillingen?
      Nee, je ziet geen verschil, maar het is er wel...
      Als je MLU activeerd, dan gaat eerst de spiegel omhoog, en even daarna wordt pas de foto gemaakt.. dit is ervoor dat als je je camera op een statief hebt staan, en je maakt bijvoorbeeld en macro foto van een bloempje, dat je camera dan niet trilt door het omhoog gaan van de spiegel..

      Nu gaat eerst de spiegel omhoog, en even daarna wordt de foto pas gemaakt.. het gevolg is een foto die niet verpest is door de trilling van de camera..


      Hmm, ben niet zo goed in uitleggen, maar ik denk dat je het zo wel begrijpt !!
      Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

      Comment


      • #4
        ik begrijp het wel, van al die technische info in het Engels werd ik niet veel slimmer... maar dan weet ik toch da ik da ni atlijd moet opzetten..

        Comment


        • #5
          Weet er iemand of het mogelijk is met een D70 om MLU toe te passen ?
          BD0236BE ** Sony A6000 18-200, 18-50,Nikon P7700, Ikelite Scuba Housing **

          Comment


          • #6
            Voor zover ik weet niet...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              staat ergens in de menu
              maar dient enkel om de ccd te kuisen (dacht ik)
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                MLU bij D70 is idd zuiver voor het schoonmaken van de CCD. De enige Nikons die dit kunnen zijn de F5 en de F100 bij analoog en ik dacht alle overige DSLR's.

                Comment


                • #9
                  Inderdaad, de D70 en de 300D kunnen het niet ...maar de 300D nu wel, door die firmware hack van Wasia.
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Daniel1975
                    MLU bij D70 is idd zuiver voor het schoonmaken van de CCD. De enige Nikons die dit kunnen zijn de F5 en de F100 bij analoog en ik dacht alle overige DSLR's.
                    de F4 ook
                    some toys 4 big boys
                    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                    Comment


                    • #11
                      Het zou wel handig zijn, ik heb nl. verleden week het probleem gekend met mijn D70 op de heuvels van het uiterste noorden.
                      Wou een vogel photograferen met de D70 met mijn Nikkor 75-300 + een doubler (dus als we het gaan uitrekenen (300*2)*1,5 = 900 mm)
                      Kreeg ik elke keer dat de spiegel omhoogklapte een trilling (lens gemonteerd op statief, statief op gras) + lichte wind + lichte regen.
                      Alleen al perfecte omstandigheden dus om nog niet te spreken dat ik op 30 cm van een afgrond van 150 meter zat, spijtig dat ik geen tweede camera bijhad om dat laten te photograferen
                      Maar enfin is wel een feature die ik zou willen toegevoegd zien aan de D70 !
                      BD0236BE ** Sony A6000 18-200, 18-50,Nikon P7700, Ikelite Scuba Housing **

                      Comment

                      Working...
                      X