Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CR2 converteren naar JPEG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CR2 converteren naar JPEG

    Ik zou graag meerdere foto's (+100) in CR2 in 1 keer kunnen converteren naar JPEG (liefst gratis natuurlijk).
    Kunnen jullie mij tips geven ivm de software die ik moet gebruiken?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: CR2 converteren naar JPEG

    DPP, Digital Photo Professional, de software die bij je Canon werd bijgeleverd, is een gratis RAW-ontwikkelaar. Of dat programma een 'batch'-functie heeft (>100 in één keer) is echter de vraag. Vraag is bovendien of dat wenselijk is, want tenzij de foto's onder exact dezelfde omstandigheden gemaakt zijn, dient het RAW-bestand toch enigszins anders ontwikkel te worden.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: CR2 converteren naar JPEG

      RE: Batch functie = ja, die zit er in ...
      Ik gebruik die trouwens om soms via raw => 16 bit TIFF een bulk conversie te doen en dan de TIFF te bewerken om dan (éénmalig) te saven naar jpg.

      Comment


      • #4
        Re: CR2 converteren naar JPEG

        Kijk ook naar RawTherapee: zeker beter programma dan DPP, en batch processing staat erbij.
        Simplicity is the ultimate sophistication

        My pictures on Flickr | Flickriver

        Comment


        • #5
          Re: CR2 converteren naar JPEG

          Oorspronkelijk geplaatst door titto Bekijk bericht
          Kijk ook naar RawTherapee: zeker beter programma dan DPP, en batch processing staat erbij.
          Beter dan DPP ... dat gemaakt is door Canon zelf? dat geloof je toch zelf niet zeker ??? Wie zou best hun eigen toestellen kennen denk je? de fabrikant of een "obscure" third party !

          Comment


          • #6
            Re: CR2 converteren naar JPEG

            Camera raw van adobe vind ik persoonlijk het beste, maar dat is uiteraard niet gratis.
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #7
              Re: CR2 converteren naar JPEG

              Als TS gratis wil werken, dan denk ik dat we daarop moeten inspelen. Wat andere software ook kan of mag... ik ben overtuigd van wat Regulus hier zegt: niemand kan beter zijn eigen bestanden "vertalen" dan de maker zelf.
              (ik verkies ook ACR, maar ook Aperture wordt bij mij regelmatig ingeschakeld; geen van beide is echter gratis, in tegenstelling tot de bij de camera bijgeleverde software, bij Canon toch. Het schijnt dat je bij Nikon zou moeten betalen?)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: CR2 converteren naar JPEG

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                ... Wat andere software ook kan of mag... ik ben overtuigd van wat Regulus hier zegt: niemand kan beter zijn eigen bestanden "vertalen" dan de maker zelf.
                Oorspronkelijke opname recht uit toestel:




                lichtcorrectie van 2 stops in DPP (kader werd er rondgezet met PSE)




                lichtcorrectie van 2 stops in LR4 (verder dan 2 stops ben ik niet gegaan aangezien DPP niet verder kan en dan zou het niet eerlijk meer zijn):





                het gaat me vooral om de doortekening in de lucht, niet om de scherpte (bij exporteren vanuit LR de verscherping vergeten uit te zetten).
                Last edited by Appendix; 18 april 2014, 22:25.

                Comment


                • #9
                  Re: CR2 converteren naar JPEG

                  Cool ! LR ziet wat er niet is ... straf programmeke ..

                  Comment


                  • #10
                    Re: CR2 converteren naar JPEG

                    Ik geloof ook niet dat dit een compleet faire vergelijking is, al heb je met LR meer controle (vind ik persoonlijk).
                    Maar wat staat er in de eerste zin van TS? Lightroom zou hier niet eens vermeld mogen worden, omdat die software te betalen is.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X