Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

    Beste,

    Ik wens een object te filmen met een Nikon D5000 dat aan een plasmastroom wordt blootgesteld. De plasma stroom (zo'n 15cm diameter) is natuurlijk zéér intens (vergelijkbaar met het lassen van metaal).

    Ik heb totaal geen ervaring met fotografie. De voorbije dagen heb ik al wat bijgeleerd over sluitertijd en diafragma (door ermee te experimenteren en te lezen op internet). Ondertussen ben ik er wel al in geslaagd (door met sluitertijd en diafragma te spelen) foto's te maken. De settings voor het nemen van een 'mooie' foto waren:
    • camera: Nikon D5000
    • diafragma: 10
    • sluitertijd: 1/2500


    Bij het filmen lukt het me niet om deze settings aan te passen. De beelden zijn sterk overbelicht en de plasma jet is één grote witte streep. Iemand een idee hoe ik de plasma jet toch kan filmen, zonder gebruik te maken van filters?

    Bedankt,
    Simon

  • #2
    Re: Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

    Als je experimenteel met een bijna gesloten diafragma en korte (video)sluitertijd van de D5000 nog overbelichting hebt dan zijn er mijn inziens nog mogelijkheden.
    Maar wel met filters !
    1 ) - Je gebruikt een ND filter. Welke zal je moeten testen. Je kan er twee boven elkaar zetten als dat zou nodig zijn. INFO
    2 ) - Twee boven elkaar gedraaide polarisatiefilters zullen, in theorie, het licht helemaal wegnemen als de polarisatierichting 90° draait. Faded of Variable ND filters.
    3 ) - Bij een lasser een glaasje, van zijn lasmasker, lenen en zien of je dat voorthelpt. Maar dat kan te sterk zijn en verkleuring geven.

    Kijk ook eens op Grijsfilters bij "Camera's & Accessoires" > "Objectieven" en het YT filmpje van post #3.