Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

    Beste,

    Ik wens een object te filmen met een Nikon D5000 dat aan een plasmastroom wordt blootgesteld. De plasma stroom (zo'n 15cm diameter) is natuurlijk zéér intens (vergelijkbaar met het lassen van metaal).

    Ik heb totaal geen ervaring met fotografie. De voorbije dagen heb ik al wat bijgeleerd over sluitertijd en diafragma (door ermee te experimenteren en te lezen op internet). Ondertussen ben ik er wel al in geslaagd (door met sluitertijd en diafragma te spelen) foto's te maken. De settings voor het nemen van een 'mooie' foto waren:
    • camera: Nikon D5000
    • diafragma: 10
    • sluitertijd: 1/2500


    Bij het filmen lukt het me niet om deze settings aan te passen. De beelden zijn sterk overbelicht en de plasma jet is één grote witte streep. Iemand een idee hoe ik de plasma jet toch kan filmen, zonder gebruik te maken van filters?

    Bedankt,
    Simon

  • #2
    Re: Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

    Als je experimenteel met een bijna gesloten diafragma en korte (video)sluitertijd van de D5000 nog overbelichting hebt dan zijn er mijn inziens nog mogelijkheden.
    Maar wel met filters !
    1 ) - Je gebruikt een ND filter. Welke zal je moeten testen. Je kan er twee boven elkaar zetten als dat zou nodig zijn. INFO
    2 ) - Twee boven elkaar gedraaide polarisatiefilters zullen, in theorie, het licht helemaal wegnemen als de polarisatierichting 90° draait. Faded of Variable ND filters.
    3 ) - Bij een lasser een glaasje, van zijn lasmasker, lenen en zien of je dat voorthelpt. Maar dat kan te sterk zijn en verkleuring geven.

    Kijk ook eens op Grijsfilters bij "Camera's & Accessoires" > "Objectieven" en het YT filmpje van post #3.
    Last edited by Skitch; 8 april 2014, 15:24.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

      Dag Skitch,
      Bedankt voor het antwoord. ND filters heb ik helaas niet ter beschikking. Wel diverse silicone kleurenfilters, maar die gaan niets helpen (tenzij ik ze alle 100 achter elkaar zet).
      Een andere filter die ik heb is een UV-filter. Die maakt dan van de Nikon D5000 een UV-camera. Het probleem met deze filter zou kunnen zijn dat ik bepaalde fenomenen niet kan registreren (of ongewenste juist wel) omdat die geen UV uistralen... Een lasglaasje is inderdaad een oplossing, de kleurverandering moet ik er dan maar bijnemen.

      U spreekt van "video sluitertijd", kan u mij zeggen hoe ik die instel? Ik kan enkel de instellingen (ISO, diafragma, sluitertijd...) van de 'fotocamera' instellen, niet van de 'videocamera'...

      Mvg,
      Simon

      Comment


      • #4
        Re: Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

        Hey Simon,

        ND-filters zijn toch de allerbeste optie, vergelijk het met een zonnebril voor je camera. Misschien kan je er ergens eentje lenen?
        De standaard instellingen voor filmen met DSLR zijn een sluitertijd van 1/50, anders krijg je een zeer 'hakkelig'/'stotterend' beeld.
        Diafragma kies je zelf (afhankelijk van het licht), maar hoe kleiner het getal, hoe mooier onscherp de achtergrond wordt. Hiervoor gebruik ik dus ook de ND-filter zodat mijn sluitertijd 1/50 kan blijven en ik toch kan filmen met bijna open diafragma (klein getal).
        De ISO zet je in ideale omstandigheden zo laag mogelijk om ruis te voorkomen. Bij veel licht is dat meestal goed mogelijk, bij weinig licht moet je hem meestal serieus optrekken.

        Kort:

        1/50 sluitertijd (vloeiend beeld bekomen)
        Klein diafragmagetal = grote diafragma opening (geeft mooie filmische onscherpe achtergrond)
        ISO zo laag mogelijk houden om ruis te vermijden.

        1920x1080 met 24fps (nikon 23,97fps) of 25 fps is (voorlopig) de beste kwaliteit.

        Mvg,
        Ilona
        www.ilona.tv

        Comment


        • #5
          Re: Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

          Het probleem met de D5000 is dat je niet handmatige filminstellingen kan gebruiken.
          Het beste dat je kan doen is van dichtbij mikken op de stroom, dan controleren op je scherm of het een goede belichting is, en dan belangerijk: AE/AF-L(ock) induwen.

          Comment


          • #6
            Re: Video settings instellen op Nikon DSLR bij 'extreem' hoge lichtsterkte

            Een lasser glaasje (te koop in gereedschap winkels voor enkele euro's) zal het wel doen, maar die zijn veelal groen. Aanpassing van de WB zal nodig zijn. ND filters zijn beter maar duurder, en ik denk dat je wel tot ND3.5 zal moeten komen (~12 stops). Op welke frequentie loopt de plasma boog?

            Comment

            Working...
            X