Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Triestig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Triestig



    Hieronder een foto van mr. Mathieu Franssen in mijn geboortedorp.
    De foto is van 1947 à 1948.


    Moderator Note: Geen eigen foto, en dus achter een linkje. Ook in ChitChat gelden de regels, hoor.
    Last edited by LesC; 8 april 2014, 15:02.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: Triestig

    Dat moet nu echt lukken Theo, gisteren was ik bij mijn broer en ik heb daar een imker heel enthousiast horen praten over zijn bijen.
    Het is één van de weinige hobby's die ik nog niet heb gehad, interesseert me echt wel. Meer nog, het begint me te fascineren. Maar ik weet er te weinig van om me in zo'n avontuur te storten.
    Wij wonen hier in een natuurgebied met vele wilde planten en bloemen, dit staat zeker nog op de planning in de nabije toekomst.
    Ik zou het niet in de eerste plaats doen voor de honing maar wel voor de bijen (ik mag geen suiker meer eten).

    Een kennis van op het dorp vertelde dat al zijn bijen dood zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Triestig

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Dat moet nu echt lukken Theo, gisteren was ik bij mijn broer en ik heb daar een imker heel enthousiast horen praten over zijn bijen.
      Het is één van de weinige hobby's die ik nog niet heb gehad, interesseert me echt wel. Meer nog, het begint me te fascineren. Maar ik weet er te weinig van om me in zo'n avontuur te storten.
      Wij wonen hier in een natuurgebied met vele wilde planten en bloemen, dit staat zeker nog op de planning in de nabije toekomst.
      Ik zou het niet in de eerste plaats doen voor de honing maar wel voor de bijen (ik mag geen suiker meer eten).

      Een kennis van op het dorp vertelde dat al zijn bijen dood zijn.
      Paul, via "Countryfile" op de BBC heb ik veel geleerd over bijen.
      Momenteel deelt de zender 200.000 pakketjes uit met zaad van wilde bloemen.
      The people, places and stories making news in the British countryside


      Oorzaken van de sterfte: pesticide (en ook Monsanto).
      Ook een grote oorzaak is het virus Varroa.
      Veel uitleg hier:


      Als je een tuin hebt of een boomgaard, zaai daar dan een aantal wilde bloemen.
      De bijen moeten dan niet de straat over naar eventueel vervuilde gewassen.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Triestig

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        .......................Een kennis van op het dorp vertelde dat al zijn bijen dood zijn. ..............
        Dat is niet alleen triestig maar onrustwekkend. Heel erg!

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        ............Ik zou het niet in de eerste plaats doen voor de honing maar wel voor de bijen........
        Ik zou het voor de honing doen. :-) en de bijen.
        Momenteel hebben we hier Boekweit honing uit China en Eucalyptus Honing uit Uruguay. Gekocht in de Mariastraat in Brugge.

        EDIT: In West-Vlaanderen kan je gratis bloemenzaad bekomen voor een bijen vriendelijke tuin.
        Last edited by Skitch; 7 april 2014, 17:29. Reden: Bloemenzaad
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Triestig

          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          Dat is niet alleen triestig maar onrustwekkend. Heel erg!


          Ik zou het voor de honing doen. :-) en de bijen.
          Momenteel hebben we hier Boekweit honing uit China en Eucalyptus Honing uit Uruguay. Gekocht in de Mariastraat in Brugge.
          De Stad Hasselt hier heeft een initiatief genomen rond bijen ed.
          Hasselt wil meewerken aan het voortbestaan van wilde bijen en huisbijen door nieuwe manieren van bijen houden te introduceren in een stedelijke ruimte.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Triestig

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Dat is niet alleen triestig maar onrustwekkend. Heel erg!


            Ik zou het voor de honing doen. :-) en de bijen.
            Momenteel hebben we hier Boekweit honing uit China en Eucalyptus Honing uit Uruguay. Gekocht in de Mariastraat in Brugge.

            EDIT: In West-Vlaanderen kan je gratis bloemenzaad bekomen voor een bijen vriendelijke tuin.
            Ha, merciekes, het is al besteld.
            Vroeger zette ik altijd een partij van +/- 100 m^2 met veldboeket van het Vlaams zaadhuis, een feest voor de bijen. Jammer genoeg selecteren die planten zichzelf snel uit.
            Nu is er bij ons thuis het moment van de wilde kerselaars, de appelbomen, de bessenstruiken en de boshyacinten, ook de gele dovenetel en het daslook staan open.
            Maar nu je het zegt : ik zie hier bar weinig bijen.
            In de zomer laat ik altijd de grote berenklauw bloeien, in de eerste plaats voor de bijen, na de bloei gaan de toppen eruit omdat je anders overal berenklauw krijgt.
            Het is potverdorie een raar jaar geweest, onze japanse kerselaar (de grootste die ik ken) staat open van de 3e april, extreem vroeg is dat. Normaal is dat 2 weken later.

            Comment


            • #7
              Re: Triestig

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Paul, via "Countryfile" op de BBC heb ik veel geleerd over bijen.
              Momenteel deelt de zender 200.000 pakketjes uit met zaad van wilde bloemen.
              The people, places and stories making news in the British countryside


              Oorzaken van de sterfte: pesticide (en ook Monsanto).
              Ook een grote oorzaak is het virus Varroa.
              Veel uitleg hier:


              Als je een tuin hebt of een boomgaard, zaai daar dan een aantal wilde bloemen.
              De bijen moeten dan niet de straat over naar eventueel vervuilde gewassen.
              Bedankt voor de link Theo, de BBC zaden zijn helaas al uitverkocht.
              Wat betreft de bijen vrees ik dat we niet beseffen wat er boven ons hoofd hangt, de mais is zelfbestuivend, die wel .....
              Jammer dat de meeste mensen wilde bloemen beschouwen als onkruid, ik heb in het verleden meermaals de suggestie gekregen om die "vuiligheid" dood te spuiten. Mijn reactie is dan steevast : als ze bij mij niet mogen groeien, waar moeten ze dan groeien ?
              Hier staat (Bouk zal het niet geloven, zie andere post) het daslook op het punt van de bloei, de eerste bloemetjes staan al open. Prachtig en mooi om te zien is hoe de verschillende planten hun lievelingsplaats uitkiezen. Het speenkruid, de bosanemonen, ze hebben hun lievelingsplaats. De boshyancinten zijn dus letterlijk verkast naar de bosrand, hoe ze mijn oprit hebben overgestoken is me een raadsel.

              Enfin, hier bij ons is het merkwaardig om te zien hoeveel maisboeren zijn overgestapt op aardappelen, ik ben benieuwd wat ze gaan doen met de 12 ha hier naast ons maar voor de bijen zal het wel geen winst geven.
              Jammer dat we altijd zo lang wachten, lang genoeg tot het probleem gigantische proporties aanneemt

              Comment


              • #8
                Re: Triestig

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                .....

                Hieronder een foto van mr. Mathieu Franssen in mijn geboortedorp.
                De foto is van 1947 à 1948.
                http://www.theokus.be/bijen1.jpg
                dus...deze foto heb je genomen voor dat je geboren was Theo..?
                grt,boku.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Triestig

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Bedankt voor de link Theo, de BBC zaden zijn helaas al uitverkocht.
                  Wat betreft de bijen vrees ik dat we niet beseffen wat er boven ons hoofd hangt, de mais is zelfbestuivend, die wel .....
                  Jammer dat de meeste mensen wilde bloemen beschouwen als onkruid, ik heb in het verleden meermaals de suggestie gekregen om die "vuiligheid" dood te spuiten. Mijn reactie is dan steevast : als ze bij mij niet mogen groeien, waar moeten ze dan groeien ?
                  Hier staat (Bouk zal het niet geloven, zie andere post) het daslook op het punt van de bloei, de eerste bloemetjes staan al open. Prachtig en mooi om te zien is hoe de verschillende planten hun lievelingsplaats uitkiezen. Het speenkruid, de bosanemonen, ze hebben hun lievelingsplaats. De boshyancinten zijn dus letterlijk verkast naar de bosrand, hoe ze mijn oprit hebben overgestoken is me een raadsel.

                  Enfin, hier bij ons is het merkwaardig om te zien hoeveel maisboeren zijn overgestapt op aardappelen, ik ben benieuwd wat ze gaan doen met de 12 ha hier naast ons maar voor de bijen zal het wel geen winst geven.
                  Jammer dat we altijd zo lang wachten, lang genoeg tot het probleem gigantische proporties aanneemt
                  Over de tuintjes hier in de buurt heb ik geen klagen
                  Momenteel staat hier veel in de bloei. Jammer genoeg ben ik geen botanicus dus namen van planten?
                  Als ik aan vroeger en thuis denk, hm hm.
                  We hadden nog gladiolen en viooltjes, "stinkertjes" of Afrikaantjes.
                  Een aantal fruitbomen, alle soorten groenten, verschillende bessenstruiken, noem maar op.
                  Het meest mis ik nog de aardbeien en de tomaten.
                  Die hadden nog tenminste smaak.

                  De natuur moet je niet tegenwerken; dat zal zich ooit wreken.

                  Tja, aardappelen: wil eens weten wat ze tegen de coloradokever gaan doen.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Triestig

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    dus...deze foto heb je genomen voor dat je geboren was Theo..?
                    grt,boku.
                    Juist!
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Triestig

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Juist!
                      Antwoorden met 2 woorden Theo : juist boku

                      Comment


                      • #12
                        Re: Triestig

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno
                        Daar kan jij nog wat van leren he...

                        O, maar ik leer ook nog bij hoor
                        Er zijn 2 boeken verschenen van mijn dorp.
                        De informatie daarin is toch indrukwekkend.
                        Er is ook verschillende jaren aan gewerkt.
                        Daar staan 2400 foto's in, een "kleine" selectie vergeleken met het totale aantal.
                        De foto's werden opgehaald huis per huis...en terug gebracht; begin maar he.
                        (Ow, en niemand moet zich zorgen maken over rechten of publicaties )
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Triestig

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Antwoorden met 2 woorden Theo : juist boku
                          Of is het buko?
                          (sorry bouk)
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Triestig

                            Met onze groengroep van vrijwilligers hadden we ruim tien jaar geleden ons gemeentebestuur kunnen overtuigen om bermen en ongebruikte perseelen in te zaaien met een zaadmengsel van wilde planten.
                            Dat werd een groot succes waardoor vele andere gemeenten en landbouwers daar ook toe overgingen. Zo krijg je van maart tot in oktober prachtige in bloei staande bermen en veel voedsel voor bijen en ander insecten die zo belangrijk zijn voor de bestuiving van onze groente en fruitteelt. Een tip voor België want daar ben ik die bloemrijke bermen niet vaak tegen gekomen: misschien spuiten ze liever met gif in de bermen om in het najaar minder te hoeven maaien.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Triestig

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Of is het buko?
                              (sorry bouk)
                              " boku " is de naam van de buurvrouw. Google eens naar: boku > afbeeldingen.
                              Straffe koffie hoor!
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment

                              Working...
                              X