Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toegang externe HDD werkt niet meer in Win7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toegang externe HDD werkt niet meer in Win7

    Nooit gedacht dat ik hier een vraag over Windows zou stellen

    Heb een desktop waar ik Win7 heb op geïnstalleerd met linux op een tweede interne HDD
    M'n vrouw had MS Office nodig voor school (Excel met enkele macro's die niet werken in OpenOffice)

    Enfin, nu kan ik plots m'n externe HDD niet lezen (ik zie ze wel in drive manager, niet in windows explorer).
    Format is NTFS en de drive heeft al gewerkt met deze install van win7 (dus 't ligt niet aan de install van linux op de tweede drive)
    Na wat googlen blijkt dat dit een bug is in Win Vista/7. Oplossing zou zijn van een nieuwe drive letter toe te wijzen aan de externe hdd, maar die optie heb ik niet.
    Andere voorstellen (usb storage drivers uninstallen en opnieuw installeren) werken ook niet.
    Ik heb het icoontje voor een 'safe eject' in m'n system tray, dus de drive wordt gezien, maar ik kan niks lezen/schrijven.

    Heb de drive aangesloten op een laptop met linux, mount probleemloos, lezen en schrijven werkt perfect.

    Hopelijk is een reinstall niet de enige oplossing. Met een dual boot systeem als het mijne, staat er mij een reinstall van zowel linux als win7 te wachten (en ja, 't is de schuld van Windows).
    Iemand ?
    Last edited by Kaneda; 6 april 2014, 17:01.
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Toegang externe HDD werkt niet meer in Win7

    Wat zie je als je naar Systeembeheer/Computerbeheer/Schijfbeheer gaat in Configuratie ? Kan je daar geen driveletter toewijzen ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Toegang externe HDD werkt niet meer in Win7

      Kun je de externe HD nog lezen op een andere PC?

      Dat is het eerste wat ik zou testen. Indien je hem nog kunt lezen op een andere PC, dan weet je dadelijk dat de schijf nog OK is en dat er iets mis is met je computer. (Software of Hardware.)

      Kun je hem ook niet lezen op die andere, dan zou de schijf stuk kunnen zijn, ofwel is je MFT misschien beschadigd.

      Ik heb hier een tijdje geleden ook eens een externe harddisk gehad waar mijn laptop plots problemen mee had om hem aan te spreken. Uiteindelijk heb ik toen de files naar een andere PC kunnen zetten en toen heb ik hem geformatteerd in het exFAT formaat en alles terug geplaatst. (Een externe HD formateren in NTFS kan soms problemen geven als je die op meerdere PC's gebruikt. Althans, dat is mijn ervaring met de externe schijven over de jaren, sinds ik die in exFAT formateer, geen enkel probleem meer gehad.)
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Toegang externe HDD werkt niet meer in Win7

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Wat zie je als je naar Systeembeheer/Computerbeheer/Schijfbeheer gaat in Configuratie ? Kan je daar geen driveletter toewijzen ?
        Normaal staat er een letter en zou ik eens de eigenschappen openen en vervolgens de tab Beveiliging om te kijken of daar alles nog goed staat.

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
        Kun je de externe HD nog lezen op een andere PC?

        Dat is het eerste wat ik zou testen. Indien je hem nog kunt lezen op een andere PC, dan weet je dadelijk dat de schijf nog OK is en dat er iets mis is met je computer. (Software of Hardware.)

        Kun je hem ook niet lezen op die andere, dan zou de schijf stuk kunnen zijn, ofwel is je MFT misschien beschadigd.

        Ik heb hier een tijdje geleden ook eens een externe harddisk gehad waar mijn laptop plots problemen mee had om hem aan te spreken. Uiteindelijk heb ik toen de files naar een andere PC kunnen zetten en toen heb ik hem geformatteerd in het exFAT formaat en alles terug geplaatst. (Een externe HD formateren in NTFS kan soms problemen geven als je die op meerdere PC's gebruikt. Althans, dat is mijn ervaring met de externe schijven over de jaren, sinds ik die in exFAT formateer, geen enkel probleem meer gehad.)
        'k Weet t' is al laat maar toch:

        Heb de drive aangesloten op een laptop met linux, mount probleemloos, lezen en schrijven werkt perfect.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Toegang externe HDD werkt niet meer in Win7

          Al eens een andere USB poort geprobeerd?
          Grtz
          Daniel

          Comment


          • #6
            Re: Toegang externe HDD werkt niet meer in Win7

            loskoppelen en naar device manager gaan. Dan verborgen apparaten weergeven.
            Alle niet actieve (grijze) usb apparaten en opslag apparaten verwijderen! Nieuw opstarten en aansluiten. Lijkt me een usb conflict.
            https://www.naturephotoportal.com/

            Comment


            • #7
              Re: Toegang externe HDD werkt niet meer in Win7

              Alle suggesties geprobeerd. No go.
              Enfin, ik was sowieso aan 't experimenteren met dual-boot, ondertussen beslist een andere distro te gebruiken.
              Dus ik heb alles opnieuw geïnstalleerd...
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment

              Working...
              X